Pinkyh Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Hei! Jeg er nå straks ferdig med mitt første sokkepar, og syns det er veldig moro! Nå tenkte jeg å strikke et par sokker til kjæresten min, som bruker str 44 i sko. Jeg har funnet en kjempefin oppskrift, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sokken til å bli større enn oppskriften.. Er det noen strikke-eksperter der ute som kan hjelpe meg? Her er oppskriften: (på engelsk) http://criminyjickets.blogspot.com/2006/04...-revisited.html Hilsen Pinkyh!
flub Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 hvilken størrelse er oppskriften din i da? Som oftest kan du bare strikke sokken til å bli så lang du måtte ønske, men det kommer an på hva slags oppskrift du har da:)
Pinkyh Skrevet 10. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2008 Det står at det er en medium-stor sokk, så jeg regner med en str 38 som jeg bruker. Han har jo en smule større ben en meg, så må jo øke litt.. Men er litt usikker på hvor mange masker jeg må legge på osv. På oppskriften står det at man skal bruke 2,5 mm pinner, med strikkefasthet 7 m per inch, som tilsvarer ca 28 m per cm tror jeg. Også skal man legge på 60 masker. De sokkene som jeg strikket nå passer meg perfekt, og da brukte jeg 3 mm pinner med strikkefasthet 24 m per cm. La på 60 masker. Blir litt forvirret av alt dette her.... :S
flub Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Skjønner.. Jeg ville ikke lagt opp så mange flere masker til herrestr., kanskje 5-6 ekstra. Mitt tips er at du prøver deg frem og måler underveis., for størrelsene blir beregnet utifra type sokk og garntype. Håper det var litt til hjelp.
Mrs. K Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Lag en liten strikkeprøve og mål omkretsen på foten hans. Kanskje hvis du velger litt tykkere garn og litt tykkere pinner at du bare kan følge oppskriften og legge litt på lengden. 60 masker på pinne 2,5 tror jeg blir litt for liten til en størrelse 44 Jeg er altså varm tilhenger av prøvelapper
flub Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Jeg er altså varm tilhenger av prøvelapper Men det er jo så kjedelig atte:S
Gjest Sativa Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 Jeg har en oversikt her, som gjelder for tynt regia sokkegarn, og pinner nr 2,5. Her står det 68 masker for str 44. Lengden på foten skal være 22,5 cm fra hælen, til der du begynner å felle til tå :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå