Gå til innhold

Ødelagt pc - hvem betaler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg ødelegger noe hos noen, må jeg fikse det eller betale for at det blir fikset eller kjøpt nytt. Det gjelder hvis jeg låner en bil - eller en genser - eller en bok.

Hun burde ha tilbudet seg å i hvert fall være med å betale for den. Dritt selvsagt - fryktelig dyrt og alt det der. For alle.

Men hvorfor tråkket hun på den? Var det fest og den sto på gulvet og hun trampet oppi den i fylla, får dere vel ta litt av ansvaret selv.

Gjest Anonymous

Ikke fest, bare vanlig besøk i edru tilstand. Pc'en sto på gulvet rett ved siden av armlenet på sofaen hun satt i. Av en eller annen merkelig grunn slang hun beinet over armlenet og gikk ut av sofaen den veien, i steden for å reise seg opp på vanlig måte.

Jeg synes det er vemmelig å be henne om å erstatte pc'en, siden den er såpass dyr. Men både jeg og sambo er studenter og har ikke råd til å kjøpe en til. Sambo er datastudent og er helt avhengig av å ha en bærbar pc...

Annonse

Pc paa golvet eller ikke, det er ikke det som er saken.

Oedelagt pc; hvem er ansvarlig.

Enkelt; venninne oedelegger, venninne betaler.

Naar det gjelder aa slenge beina over sofan: det er da ikke vanlig aa oedelegge folks sofaarmlener ved aa gaa ut av sofan paa den maaten?

Den som ødelegger er den som betaler/erstatter. Det er da normal høflighet.

Det spiller ingen rolle om datamaskinen sto på gulvet eller ikke.

Kanskje tar de litt av skylden selv, hvem vet.

Jeg hadde naturligvis tilbudt meg å erstatte den, fordi det var jeg som ødela den. Bare rett og rimelig det, iallefall fra min side.

Gjest gurimalla

Hovedregelen er at den som har ødelagt noe skal betale. Hvis den som eier gjenstanden har skyld i det som har skjedd kan "erstatningen" reduseres. Hvis pc'n sto lite synlig på gulvet kan det høres ut som om dere har vært uforsiktige selv. Skylddeling kanskje?

Gjest Zalomine

Har bærbar pc på gulvet stadig vekk vi, og da passer sambo alltid på å si "ikke tråkk på den". vi har generelt vedig mye rart på gulvet vi.... Men, vu rydder vekk slikt når vi får besøk da, fordi det ser rotete ut.

Men å gå ut av sofaen sidelengs, og tråkke på en pc, ja da hadde jeg nok følt at jeg måtte erstatte den ja. dyrt som pokker (og jeg hadde ikke hatt råd med min økonomi) Dele litt på det kanskje (og undersøk det med forsikringa) Men, ja, hun burde tilbudt seg å sertatte deler av den i alle fall (Om den ikke var helt ny er det ve kanskje urimelig å kreve at hun kjøer en helt ny.....)

Annonse

Huff, vemmelig situasjon. Har dere fortalt venninnen at den ble ubrukelig? Og hva sa hun eventuelt?

Jeg hadde fått sjokk, og blitt økonomisk omtrent ruinert hvis jeg hadde måttet erstatte en så dyr gjenstand. Man forventer vel ikke akkurat å finne noe så skjørt og kostbart på gulvet!

Men for dere er det jo også en håpløs situasjon.

Har dere undersøkt om innboforsikringen dekker det? Hvis dere ikke har innboforsikring, er dere kanskje så unge at dere omfattes av foreldres forsikring? Noen innboforsikringer dekker nemlig barna som bor borte pga studier. Undersøk! Så kan dere be henne DELE egenandelen med dere. Ja, for jeg synes at dere har like stor skyld, ja, kanskje større enn henne!

Gjest indiangranny

Jeg hadde nok tilbudt meg å betale for skaden hvis det var jeg som hadde gjort dette.Men dere er vel redd for å miste en venn hvis dere forlanger at hun skal betale? jeg mener at hun bør betale fordi hun ødla den av og for høflighet skyld.

Jeg ville aldri ha satt en dyr pc på gulvet,men bare hvis jeg hadde hatt en liten plass. :o Men det er jo så kjekt å si jeg ville aldri gjort ditt eller datt og plutselig er uhellet ute.Kjempe kjipt spør du meg håper det ordner seg for dere på beste måte.

hilsen

Gjest Zalomine

Det er nettopp lite plass (ja, vi har knapt noen annen plass å oppbevare den) som gjør at blandt annet asmbos bærbare pc ofte oppbevares på gulvet hos oss. Somregel i en sekk der ingen finner på å tråkke åp den, men for kortere perioder åpent midt på gulvet (fordi han bruker den, uten å ha en plass å sette den skikkelig, skal bruke den skikkelige pc'n, elelr skal gå en plass, og setter den derfor på gulvet, f.eks)

Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for mange. Men hos oss oppbevares mange ting på gulvet, og det går helt utmerket likevel.

Annonse

De fleste reiseforsikringer har en "ansvarsdel" som jeg mener skal dekke nettopp slike ting - spør henne om hun har reiseforsikring (hvis hun er student kan det hende hun fortsatt dekkes av foreldrenes reiseforsikring). Kan denne forsikringen dekke reparasjonen, slipper hun med en egenandel.

Lykke til!

Alle norske innboforsikringer har en ansvarsdel som dekker skader for inntil 3 mill. innenfor Norden (Reiseforsikringer dekker tilsv. innenfor 3. mill. utenfor Norden). Siden din venninde må anses å være juridisk ansvarlig for skaden, vil den kunne dekkes av ansvarsdelen på hennes innboforsikring.

Litt avhengig av hva slags innboforsikring dere har vil den også kunne komme inn under denne. (En del selskaper har utvidelser i vilkårene).

Mitt råd er derfor at dere melder skaden til deres eget forsikringsselskap som en skade på innbo og til hennes som en ansvarsskade. Ved begge henvendelser må dere gjøre oppmerksom på at den også er meldt som skade under en annen polise. (Hvis ikke kan dere risikere at dere anklages for forsikringssvindel!!!). Når dette er gjort kan dere lene dere tilbake mens forsikringsselskapene tar seg av det juridiske. Forsikringsselskaper er faktisk proffe på skadebehandling :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...