Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe alt nytt til leilighet og trenger litt tips på hva jeg skal se etter. Er dårlig på sånt, men liker å ha det fint ;) Jeg vet ikke om vi her i nord er senere ute enn sørpå, men her er i hvertfall veldig vanlig med svarte lysestaker og andre svarte "jerndingser", helst kombinert med freshe farger ala enten limegrønt, turkis eller orange. Det ser ikke så ille ut, men jeg tror jeg begynner å bli litt lei ;) Er glad i jordfarger, som beige, brunt ol. Vil ha litt "varme", men allikevel ikke overfyllt leilighet.

Videoannonse
Annonse
Gjest pottita
Skrevet

blande gammelt og nytt er in tror jeg:)gå på loppemarkeder og finne ting ikke så mange andre har,og skape sin egne "personlige" stil.Se i noen interiørblader så kan du sikkert finne inspirasjon

Skrevet

Prismelamper, sjeselonger i lyse/hvitfarget trekk, fattigmannssølv, madonna statuer, kors, religiøse ikoner, alle typer duftlys og generelt mye stæsj og krimskrams :) Minimalisme er ut!

Til min store skrekk, så jeg nylig i et norsk interiørblad at 70-tallet med grelle, sterke farger, stormønstret tapet og plastikk stoler, er i full fart på vei tilbake i hjemmet.

Det kommer aldri over dørstokken hos meg!

Skrevet
Prismelamper, sjeselonger i lyse/hvitfarget trekk, fattigmannssølv, madonna statuer, kors, religiøse ikoner, alle typer duftlys og generelt mye stæsj og krimskrams :) Minimalisme er ut!

Til min store skrekk, så jeg nylig i et norsk interiørblad at 70-tallet med grelle, sterke farger, stormønstret tapet og plastikk stoler, er i full fart på vei tilbake i hjemmet.

Det kommer aldri over dørstokken hos meg!

...heller sterke farger, stormønstret tapet og plastikkstoler enn fattigmannssølv, madonnastatuer, kors, religiøse ikoner osv spør du meg ;)

Skrevet (endret)
:) Endret av Asti
Skrevet

Det er veldig mye som er "in" og stort sett kan man vel velge og mikse som man selv vil. I mine øyne er det viktigste at man velger en stil som passer både med det man selv liker og omgivelsene. "Fransk landstil" og "shabby chic" blir f.eks. feil i moderne blokkleiligheter og en ultraminimalistisk stil blir feil i en gammel sveitservilla.

Den stilen trådstarter nevner innledningsvis forbinder jeg med Kid Interiør/Skeidar/Black Design. Ikke noe galt i det, men særlig personlig er den ikke!

Min anbefaling til trådstarter er at hun kjøper seg en bunke interiørblader med forskjellig utgangspunkt (Det er stor forskjell på "Vakre hjem og interiør" og "Bonytt"!), finner ut hva som tiltaler henne og tar det videre derfra. Velger man det man selv liker, venter til man finner noe dyrt som man bare "må" (Det trenger ikke være møbler eller "stæsj", det kan f.eks. være et maleri) og "bygger" interiøret rundt dette, får man noe personlig og slipper å bekymre seg over at Skeidar har fått inn en ny kolleksjon ;) .

Skrevet (endret)
:) Endret av Asti
Gjest Gjest
Skrevet

Gult er en farge som er in akkurat nå.

Skrevet
Den stilen trådstarter nevner innledningsvis forbinder jeg med Kid Interiør/Skeidar/Black Design. Ikke noe galt i det, men særlig personlig er den ikke!

Så absolutt! Mye av det folk har her er Black Design, så de fleste har jo veldig lik stil i hjemmet.

Jeg glemte å nevne at vi har lite butikker her, det går mest i Black Design og ting fra Møbelringen, Bohus og Fagmøbler..

Her var fine tips til å finne ut hva jeg kan like, før jeg kjøper blader som gir meg ideer, takk skal dere ha :)

Skrevet
...heller sterke farger, stormønstret tapet og plastikkstoler enn fattigmannssølv, madonnastatuer, kors, religiøse ikoner osv spør du meg ;)

Veldig enig. Shabby-hvitmalt-fransk landstil-romantikk-stilen er den verste moten som har vært på flere år etter min mening. Garantert fullstendig ut om kort tid. Men det er min mening da, og det kan godt være at jeg er så negativ etter å ha surfet etter gode interiørblogger på nett, det virker nemlig som om denne stilen er den eneste saliggjørende og alt er så likt.

Det kan være vanskelig å finne sin egen stil, og hvis det butikkutvalget man har rundt seg er gjerne med på å forme stilen vår. Jeg har prøvet og feilet i noen år nå; det er så mye jeg liker, men jeg ønsker å skape noe som ikke er kliss likt naboens hjem, uten at det betyr at jeg er så kjempespesiell. Har funnet ut at det er smart å holde seg unna kjedemøbel og kjedestæsjbutikker, selv om de kan ha en del pent så påvirker de smaken min for mye og jeg blir presentert for trender som jeg egentlig ikke ønsker. Å kjøpe ordentlige litografier / malerier føler jeg at har hjulpet meg langt på vei, da er sjansen større for å ikke finne det samme hos naboen.

Å lese et utvalg interiørblader i forskjellig stil er lurt, trådstarter. Klipp ut det som fenger deg og finn en rød tråd. Skulle det være kjempedyre ting i bladene som fenger deg, så finnes det nesten alltid et rimeligere alternativ. Det er bedre å la seg inspirere enn å kopiere og det kan ta litt tid å finne sin stil. :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Her var det mange gode råd. Jeg slutter meg til rådene om å finne ut hva man liker best, kikke i mange interiørblader, søke på nettet og oppsøke møbelforretninger. Ikke la budsjettet være en hindring for hvilke butikker man oppsøker, man kan få mange gode ideer og inspirasjon av å kikke i de møbelforretningene som egentlig befinner seg utenfor budsjettet.

Jeg synes også rådet om å ta hensyn til huset og omgivelsene i utgangspunktet er bra. Imidlertid er jeg av den oppfatning at det kan være både vellykket og fint å bryte med stilen på huset for øvrig. For eksempel kan det være veldig fint med enkel stil selvom huset er en sveitservilla. (Det sier jeg selvsagt bare fordi jeg har et gammelt sørlandstrehus selv, med mange klassiske, funksjonalistiske møbler. :engel: )

Ellers tror jeg ikke at minimalisme i den forstand er ut, som det er nevnt ovenfor. I dag kaller vi de møblene minimalistiske, som for 30- 40- 50 år siden da de ble designet, ble kalt for funksjonalistiske. At stilen har vært mer "skrelt" det siste ti-året, betyr ikke at disse møblene er passé. Jeg tror selve møblene holder seg siden de er så klassiske.

Skrevet

Enig med Helen Parr om at det er mange gode forslag. Jeg har nettopp innredet min leilighet og tatt hensyn til tre ting :

- min smak

- hva som passer til leiligheten

- designmøbler som vil være "in" i år etter år (de fås også brukt og en sjelden gang på tilbud)

Det betyr ikke at alt er nytt og lekkert. Jeg har også en gammel rosemalt kiste (!) og kjedelige grå stoler fra Living. Jeg liker det ikke hvis det blir FOR stilisert.

Fikk et råd av en interiørdesigner på veien - alle stuer bør ha et element som ikke matcher helt - sånn at en ser at det bor folk der og at det ikke er en visningsleilighet.

Har brukt masse til i møbelbutikker, lest magasiner og søkt på nettet (blogger).

Skrevet
Fikk et råd av en interiørdesigner på veien - alle stuer bør ha et element som ikke matcher helt - sånn at en ser at det bor folk der og at det ikke er en visningsleilighet.

Jeg kunne ikke vært mer enig!

Selv har jeg mye i hvitt, grått og svart (mest grått) og eikegulv. Stål på kjøkkenet. Og det er superfint, men det som virkelig gjør leiligheten er et gammel sofabord i mørkt tre. Det er kjøpt på loppmarked for ti år siden, har hakk her og der, og er altså egentlig i helt feil tretype. Men det har en gammel sjarm som faktisk framhever renheten i resten av interiøret. Pussig, men sånn er det. Litt som at kontrasten mellom glasspyramiden og de andre bygningene som utgjør Louvre faktisk forsterker hverandre (jeg elsker den glasspyramiden :hjerte:). Nå mener jeg selvsagt ikke å sammenligne hjemmet mitt med Louvre :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...