Gå til innhold

"Hjerneteppe"


Knøttet

Anbefalte innlegg

Kan ikke folk slutte å si at de får "hjerneteppe"?! Det heter faktisk "jernteppe" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Samtidig er jo "hjerneteppe" et artig ord.

Ja, faktisk synes jeg nesten det er mer dekkende enn det som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan ikke folk slutte å si "stabeist" når det jo heter "stabeis"?

Ellers; jeg synes "jernteppe" er fint. Man får et jernteppe hvor ingenting trenger gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers; jeg synes "jernteppe" er fint. Man får et jernteppe hvor ingenting trenger gjennom :)

Hjerneteppe er fint det også, da får du hjernen din innpakket i et teppe så kunnskapen ikke slipper gjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo teppe på hjernen, ikke teppe av hjernen :)

Man sier gjerne ullteppe, flossteppe og lignende, ikke stueteppe, soveromsteppe, gangteppe osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg sier stueteppe som at i dag skal jeg banke stueteppet. Man sier jo babyteppe også, uten at noen tror det er laget av babyer av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg trodde jeg var den eneste som sa "jernteppe". Rundt meg får folk "hjerneteppe" i stor skala... Og så tar de på seg "lebestift".

Norsklæreren min sa "hvem bok har du lest i ferien, da?"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det er vel klart at det er dei som har eit hjerneteppe pakka godt rundt hjernen sin som også seier det... Det er nok godt skildrande for situasjonen til dei som seier det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh, ikke diss oss som trodde hjerneteppe var riktig! ;)

Riktignok er det noen år siden jeg lærte at det heter jernteppe, og samtidig som jeg lærte det sluttet jeg å bruke ordet. Jernteppe er da ikke noe gøy.

Hjerneteppe er jo et teppe rundt hjernen, og ikke et teppe lagd av hjerner, akkurat som at noen her påpekte at babytepper ikke er lagd av babyer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg trodde jeg var den eneste som sa "jernteppe". Rundt meg får folk "hjerneteppe" i stor skala... Og så tar de på seg "lebestift".

Norsklæreren min sa "hvem bok har du lest i ferien, da?"...

Jeg sier lebestift. Det er den gamle formen, og fortsatt tillatt i norsk riksmål. Og da selvsagt også i muntlig norsk. :) Det er jo noe helt annet med hjerneteppe, som rett og slett er et misforstått begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier lebestift. Det er den gamle formen, og fortsatt tillatt i norsk riksmål. Og da selvsagt også i muntlig norsk. :) Det er jo noe helt annet med hjerneteppe, som rett og slett er et misforstått begrep.

Hva mener du med tillatt i norsk riksmål? Finnes i alle fall ikke i ordboka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier stueteppe som at i dag skal jeg banke stueteppet. Man sier jo babyteppe også, uten at noen tror det er laget av babyer av den grunn.

:hoho: så bra... så fikk jeg et litt ekkelt bilde i to sek, :forvirret:

men så var det artig igjen :fnise:

jeg sier lebepommade med høy nasal stemme når jeg skal leke frognerfrue..

ellers blander jeg meg pent lite i denne diskusjonen.. for jeg glemmer å tenke meg om før ordene kommer noen ganger, og da kommer de av gammel vane,feil ut :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsklæreren min sa "hvem bok har du lest i ferien, da?"...

I noen dialekter er det helt korrekt å si "hvem bok har du lest?", men en norsklærer har ikke samme rettigheter her som elevene har til å bruke sin dialekt i undervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tillatt i norsk riksmål? Finnes i alle fall ikke i ordboka..

Joda, ordet står i riksmålsordboka, men under henvisning til at du skal se "leppe-". Altså: slår du opp på "lebe", henvises du til "leppe". Det betyr at "lebe" og "leppe" er valgfrie former. Bortsett fra det, så brukes uttrykket "lebe" i mange dialekter i dag, så vi behøver ikke nødvendigvis bare kikke på riksmålet. Dra en tur på sørlandet til sommer og lytt :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier lebestift. Det er den gamle formen, og fortsatt tillatt i norsk riksmål. Og da selvsagt også i muntlig norsk. :) Det er jo noe helt annet med hjerneteppe, som rett og slett er et misforstått begrep.

Okay... Men litt utdatert, kanskje? Dette var forøvrig de samme som tok på seg "lepomade", så jeg tror det var snakk om en feil, og ikke at de snakket gammelnorsk med viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I noen dialekter er det helt korrekt å si "hvem bok har du lest?", men en norsklærer har ikke samme rettigheter her som elevene har til å bruke sin dialekt i undervisningen.

Dette var en lærer fra Oslo. Er det virkelig greit å si "hvem bok", altså? Jeg synes det høres skikkelig merkelig ut. Hadde ikke reagert om det ikke kom fra en lærer, men en norsklærer bør helst være litt god i norsk bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette har jeg i grunn aldri tenkt over! Alltid trodd det het hjerneteppe jeg, (forøvrig ikke et ord jeg har brukt siden ungdomsskolen tror jeg...) Men dette høres jo med ett mye mer riktig ut. Lærte jeg noe nytt i dag og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ordet står i riksmålsordboka, men under henvisning til at du skal se "leppe-". Altså: slår du opp på "lebe", henvises du til "leppe". Det betyr at "lebe" og "leppe" er valgfrie former. Bortsett fra det, så brukes uttrykket "lebe" i mange dialekter i dag, så vi behøver ikke nødvendigvis bare kikke på riksmålet. Dra en tur på sørlandet til sommer og lytt :goodbye:

Ja, hvor gammel er den ordboka....?

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg trodde jeg var den eneste som sa "jernteppe". Rundt meg får folk "hjerneteppe" i stor skala... Og så tar de på seg "lebestift".

Norsklæreren min sa "hvem bok har du lest i ferien, da?"...

Det var sikkert bare fordi han ville vise deg at han var down med kidsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...