Kvist Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Har fått det for meg at jeg skal sy en slags mappe. Har aldri sydd noe sånt før men trur jeg vet sånn ca hvordna jeg skal gjøre det. Har to stoffer, rette mot rette, lagt inn sånn pipekant eller hva nå et bånd med rund snor på ene siden heter i mellom disse. Tanken var å legge inn et lag med platevatt inne i det rektangelet jeg nå skal sy og så vrenge, før jeg bretter det så jeg får en mappe med lukkeklaff. Noen som henger med i amatørforklaringen min? Jeg lurer altså på hvor vatten skal inn, skal jeg sy rundt og feste pipekanten, og så tråkle vatten på før jeg vrenger? Eller bør vatten festes i et av stofflagene før jeg syr resten? Eller stappes inn etter at jeg har vrengt herligheten?
Silvert Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Jeg syr endel lappeting der jeg bruker vatt. Jeg bruker stort sett aldri og sy og vrenge. Men hvis du skal ha en slik snorgreie stikkende ut, må du nesten gjøre det på den måten. Tror det kan være lurt og sy fast snoren på det stedet du har planlagt og ha vrengeåpning FØR du syr sømmen rundt. Da vil slippe og tulle med altfor mange løse greier når du syr igjen vrengeåpningen for hånd. Husk og klippe vatten HELT inntill sømmen før du vrenger. Hvis du kan quilte, enten på maskin eller på hånd, så kan det være veldig grei måte og holde mappen litt flat på. Eller du kan bruke noen av pyntesømmene på maskinen din. Det er muligens det enkleste hvis du ikke er så vant med og sy. Håper du har kjøpt en flat vatt (platevatt eller quiltevatt) og ikke en slik billig volumvatt..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå