Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Min ex-mann har giftet seg med en dame som sier hun er kristen. Hennes foreldre er også kristne og er fra en liten bygd der de er høyt respekterte. Min ex og hans nye kone skjuler at han har vært gift før, og at han har barn. Det gjør de for at hennes foreldre ikke skal se ned på han. Dette fører til at han ikke vil ha med barna sine å gjøre. De er 5 og 7 år, og skjønner ikke dette at faren plutselig ikke vil se dem. Vi har vært skilt i 2 år, og han har truffet barna sine jevnlig til nå. Hva skal jeg gjøre, og hva skal jeg si til ungene?
Honey Bee Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Oj,tenk at noen er så erkekonservative fortsatt.Bare tragisk,stakkars barn.Hva kan man si til barna sine da?Kan vel ikke si noe annet en at han ikke har mulighet å komme,hvorfor vet du ikke?De er små og forstår ikke noen utdypende forklaringer,også hadde jeg innkalt til møte hos familievernkontoret.Herregud det går jo ikke an å skjule barn???
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Ta å send et brev eller ring til dem og si at den neste telefonsamtalen går til foreldrene hans om ikke de forteller det selv. For en ekkel type.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Ring til mannen din og be han komme og snakke med barna og forklare dem hvorfor han ikke bryr seg om dem lengre og ikke vil ha noe med dem å gjøre.
Frk Johansen Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Det høres jo ut som om han er blitt hjernevasket! Er helt uenig med de som sier at barn ikke skjønner lange utredninger, jeg opplever stadig vekk at min 7 åring kan prate lenge og stille de utroligste dype spørsmål om samliv både om ting som han er opptatt av hos meg og sin far. Hvis din ex har hatt kontakt med barna sine til nå er det jo helt tragisk at han har giftet seg for så å skjule det kjæreste han har! Var ikke barna tilstede i bryllupet engang da? Hadde ikke bryllupet stått enda ville jeg sendt blomst og ønsket lykke til på dagen hilsen barna men det er vel for sent nå. Din exmann må snarest ta et oppgjør med sin kone og hennes familie, dette er jo en uholdbar situasjon for barna deres! Jeg hadde nesten vurdert å rykke inn en annonse i avisen og skrevet at pappa og "Eva" har giftet seg og barna gratulerer!!
Gjest men Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Barna skal ikke lide for at han har giftet seg inn i en moralsk streng familie. Deres (og din) eksistens må snarest bli kjent, helst ved at han selv forteller det, men hvis ikke må du ta affære. Når det blir kjent får han valget mellom å fremstå som en skilt, men ansvarlig pappa, og en skilt pappa som tar avstand fra sine barn. Ikke gi ham muligheten til å skjule barna, de fortjener så mye bedre!
Gjest Pax Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 (endret) Det der henger ikke særlig på grep. Det er ikke tilfredstillende kristen-etikk å kutte ut sine egne barn. Så jeg vil si at det har mer med egoisme å gjøre enn kristendom. Endret 9. april 2008 av Pax
NinjaTurtle Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Det der henger ikke særlig på grep. Det er ikke tilfredstillende kristen-etikk å kutte ut sine egne barn. Så jeg vil si at det har mer med egoisme å gjøre enn kristendom. Nei. Det henger veldig på greip. Alle kulturer som har strenge regler for hvordan en skal leve, og legger opp til at en må forsvare sine valg ovenfor resten av den dømmende befolkningen, gir større sjanse for at situasjoner som nevnt over oppstår. Siden det er så mange kristne som mener at handlinger er det som definerer om du er kristen eller ikke, er det om å gjøre for mange kristne å være så prektige som bare faen for å bevise sin tro. Om det så betyr å juge om tidligere ekteskap. Det er et lite paradoks at en kultur som legger så mye vekt på perfeksjonisme og fromhet fører til så mye intoleranse og elendighet. Sånn er livet.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Nei. Det henger veldig på greip. Alle kulturer som har strenge regler for hvordan en skal leve, og legger opp til at en må forsvare sine valg ovenfor resten av den dømmende befolkningen, gir større sjanse for at situasjoner som nevnt over oppstår. Siden det er så mange kristne som mener at handlinger er det som definerer om du er kristen eller ikke, er det om å gjøre for mange kristne å være så prektige som bare faen for å bevise sin tro. Vel, det er ikke særlig prektig å svikte ungene sine. Det tror jeg ikke det er noen som mener.
Gjest Bellatrix Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Nei. Det henger veldig på greip. Alle kulturer som har strenge regler for hvordan en skal leve, og legger opp til at en må forsvare sine valg ovenfor resten av den dømmende befolkningen, gir større sjanse for at situasjoner som nevnt over oppstår. Siden det er så mange kristne som mener at handlinger er det som definerer om du er kristen eller ikke, er det om å gjøre for mange kristne å være så prektige som bare faen for å bevise sin tro. Om det så betyr å juge om tidligere ekteskap. Det er et lite paradoks at en kultur som legger så mye vekt på perfeksjonisme og fromhet fører til så mye intoleranse og elendighet. Sånn er livet. :klø: Jaha? Og hvor mange kristne kjenner du?
Gjest Pax Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Nei. Det henger veldig på greip. Alle kulturer som har strenge regler for hvordan en skal leve, og legger opp til at en må forsvare sine valg ovenfor resten av den dømmende befolkningen, gir større sjanse for at situasjoner som nevnt over oppstår. Siden det er så mange kristne som mener at handlinger er det som definerer om du er kristen eller ikke, er det om å gjøre for mange kristne å være så prektige som bare faen for å bevise sin tro. Om det så betyr å juge om tidligere ekteskap. Det er et lite paradoks at en kultur som legger så mye vekt på perfeksjonisme og fromhet fører til så mye intoleranse og elendighet. Sånn er livet. For det første, har vi de ti bud. Nummer 6 sier at man ikke skal bryte ekteskapet, men nummer 8 sier at man ikke skal tale usant om sin neste. Også har vi bergprekenen, hvor Jesus ganske riktig taler om at man ikke skal bryte ekteskapet, men også vektlegger han at man ikke skal dømme andre, den gyldne regel (gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg) for å nevne noe. I følge bibelen er det da syndig å oppløse et eksteskap, men man vil jo da forsette å synde ved å lyve og ikke vedkjenne seg sine barn. Ergo er det, etter min mening, en lite kristen handling å gjøre. Imidlertid er budskapet til Jesus tilgivelse og nestekjærlighet, blant annet, og det henger da ikke på grep å lyve for å gjøre seg til en bedre person. Altså ikke en særlig kristen handling. Men du har rett i et etikk og etisk praksis kan tolkes på flere måter.
Teriyaki Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Det er meg helt uforståelig at en mann, en pappa kan gjøre sånn mot sine barn.
Honey Bee Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 For det første, har vi de ti bud. Nummer 6 sier at man ikke skal bryte ekteskapet, men nummer 8 sier at man ikke skal tale usant om sin neste. Også har vi bergprekenen, hvor Jesus ganske riktig taler om at man ikke skal bryte ekteskapet, men også vektlegger han at man ikke skal dømme andre, den gyldne regel (gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg) for å nevne noe. I følge bibelen er det da syndig å oppløse et eksteskap, men man vil jo da forsette å synde ved å lyve og ikke vedkjenne seg sine barn. Ergo er det, etter min mening, en lite kristen handling å gjøre. Imidlertid er budskapet til Jesus tilgivelse og nestekjærlighet, blant annet, og det henger da ikke på grep å lyve for å gjøre seg til en bedre person. Altså ikke en særlig kristen handling. Men du har rett i et etikk og etisk praksis kan tolkes på flere måter. Og det er dessverre sånn at i de fleste religioner er det noen få tullinger som ikke praktiserer de fornuftige og menneskelige budskapene.Der i blandt denne faren.Enig med men,få han til å forklare det selv,det er det minste han kan gjøre for barna sine.
Alice Ayres Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 Det der henger ikke særlig på grep. Det er ikke tilfredstillende kristen-etikk å kutte ut sine egne barn. Så jeg vil si at det har mer med egoisme å gjøre enn kristendom. Enig.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 At det går an! Dette vil nok komme frem etter hvert uansett. Stakkars unger, sier jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå