Gå til innhold

Hormoner i P-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Soror
Skrevet

Hei dere! Jeg har nettopp begynt på noen P-piller med lik mengde hormoner hver dag, så legen sa at jeg ikke skulle bli humørsyk av de. Funker fint, har ikke merka noe særlig bivirkninger. Men jeg vet at det finnes en type p-pille med ekstra lite hormoner i, lolette eller noe sånn. Så jeg tenker at det må jo være en grunn til at noen vil ha så lite som mulig hormoner. Hva gjør egentlig disse hormonene med meg (uten om å hindre graviditet selvfølgelig) Hva er negativt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Det å tilføre kroppen ekstra hormoner er ikke bare bare, og det er nå en gang sånn at medisiner som har en virkning gjerne også har en bivirkning, dette gjelder også p-piller. Jeg ville lest litt på pasientutgaven til felleskatalogen (ligger på felleskatalogen.no) der er all infoen du trenger.

Skrevet (endret)

For min del gikk jeg på vanlig p-piller i mange år, med utallige soppinfeksjoner og mye humørsvingninger som resultat. Etterhvert prøvde jeg minipillen Cerazette, som ikke inneholder østrogen, og da var både soppen og det svingende humøret en saga blott. Så for min del er jeg ikke i tvil om at jeg hadde godt av å slutte med p-piller som inneholder østrogen.

Men dette er jo noe du må diskutere med legen din, det med bivirkninger, usikkerhet osv. Du må finne det som passer best for deg å bruke. Det er helt individuelt hva hormonene gjør med deg, dvs hvilke bivirkninger du får. Noe som passer utmerket for deg, kan være et h... å bruke for venninna di, for å si det sånn.

Endret av Sisu
Gjest Gjest
Skrevet

Med meg? Sterk depresjon, kviser, vektøkning (raste ned rett etter pilleslutt), og ødelagt syklus i 4 år etter pilleslutt.

Hva de gjør med deg? Umulig å si ;)

Skrevet

Når jeg gik på vanlige p-piller (trionetta og loette) raste jeg opp i vekt, ble TOTALT likegyldig med alt som skjedde uansett hva det var, trøtt og det ødela syklusen min i nesten ett år etter jeg sluttet.

Nå har jeg begynt med Cerazette som er en minipille og har ikke opplevd noen bivirkninger enda...

Gjest Gjest
Skrevet

For min del fikk jeg et faretruende høyt blodtrykk av østrogenholdige piller.

Men det var meg. Reaksjoner og bivirkninger av p-piller er VELDIG individuelt.

Gjest Soror
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg har ikke merka noe særlig bivirkninger enda, men jeg blir litt redd for at det kan komme! Vil helst slippe å oppleve det dere har opplevd! men foreløbig funker det fint;) Takk igjen!

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg har gått på Yasmin og Microgynon i flere år (skiftet fra Y til M pga pris) men var veldig humørsyk. Merket det mest når jeg og kjæresten min ble sammen, men når jeg tenker over det at jeg vært sånn mot foreldrene mine til tider og. Når jeg ble så gale at jeg satt og gren av donald fant jeg ut at noe måtte gjøre. Så fikk jeg Loette av fastlegen min og er kjempe fornøyd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...