Gå til innhold

Har treningen din gitt resultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Møter stadig på folk på treningssenteret som er i meget god form, og har trent nærmest daglig i mange år. Felles for flere av dem er at de har litt ekstra både her og der - det virker rett og slett som at treningen ikke har gitt spesielt gode resultater.

De fleste som begynner å trene gjør det ikke bare fordi det er sunt for kropp og hjerne, de fleste drives vel også litt av ønsket om en flott kropp. Derfor forstår jeg ikke hva som egentlig har gått galt for disse spreke, men lett uformelige gjengangerne på treningssenteret. Det er selvfølgelig snakk om kalorioverskudd i forhold til forbrenning, men hvorfor skjærer de ikke bare litt ned på inntaket for å få maksimalt ut av de utallige timene med trening?

Så spørsmålet er; hvilke resultater har treningen din gitt? Jeg har gått ned til sammen 6 kilo de siste månedene, og er nok en del strammere nå enn tidligere. Men fortsatt sitter noen kilo som spikret på hoftene mine, så nå har jeg satt inn høygiret for å kvitte meg med det før sommeren.

Endret av Fat Sally Lee
Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke alle som trener har vektnedgang/utseendeforbedring som mål rett og slett. Mange trener blant annet for å holde visse sykdommer i sjakk, f.eks. bechterev, ryggproblemer etc.

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Jeg har gått ned 13 kg og nesten 20 cm rundt midjen siden jeg begynte. I tillegg har jeg fått bedre overskudd, selvbilde, søvn, hud, you name it ;) Jeg skal ikke lyve og si at det utseendemessige aspektet ved dette ikke var viktig for meg, men jeg har ikke klaget på de andre effektene heller.

Jeg tror nok at en del av de gjengangerne du ser på treningssenteret stort sett er folk som spiser dårlig ja. Om man ikke optimaliserer kosten kommer heller ikke resultatene særlig fort. I tillegg er det en del som ikke avpasser treningen etter økt form heller, slik at de gjerne blir stagnerende på samme nivå der treningen ikke gir noen særlig effekt lenger.

I tillegg skal det sies at det å være "skrapt" for fett på kroppen omtrent er en fulltidsjobb, og krever mye tid og energi. Om man er i ellers god form selv om man har litt "polstring" er det jo forsåvidt ikke noe galt i det, det bare gjenspeiler ambisjonsnivået. I tillegg har du som Elfrida nevner flere faktorer som kan gi insentiver til trening enn de rent estetiske.

Også de som er veldig opptatt av å løfte tungt (bla) har ofte litt ekstra fett på kroppen, rett og slett på grunn av at man får størst styrkeøkning på et mildt kalorioverskudd, og i tillegg gunstigere løftebane i bla benk og bøy.

Endret av Bolledeig
Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg har trent annenhver dag i over ni måneder.

Jeg har ikke gått ned i vekt. Veier 57-58 kg og er 166 cm høy. Lårene mine har blitt skikkelig harde og muskuløse. Synes det er en fin ting. Tror muligens lårene har blitt litt større og at rumpa har blitt større og finere. Men synes det er vanskelig å si noe om.

Har fortsatt en del mage som jeg gjerne skulle blitt kvitt. Har ikke sett at den har blitt merkbart mindre.

Jeg har sett det samme som deg, også blant instruktørene. Mange er i knallform og er muskuløse og litt kraftige.

Dette ble et veldig lite motiverende innlegg for folk som vurderer å begynne å trene. Men det var svar på spørsmålet.

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

En av deltagerne i slankekrigen på det norske laget var vel spinninginstruktør, om jeg ikke husker helt feil. Mye trening er ikke garanti for en kropp med lav fettprosent. Ikke alle ønsker det heller, eller gidder å prioritere det. Det er jo også et interessant fenomen kalt "chubby aerobic instructor syndrome", der kroppen gjerne utsettes for veldig mye trening, og kanskje ikke tilfredsstillende mengder (bra) mat, og kroppen da som en forsvarsmekanisme tviholder på det fettet den har. Dette er riktignok ikke en diagnose funnet på pubmed, men jeg har da sett den i praksis en del ganger ;)

Selv ikke en tilværelse som toppidrettsutøver er noen garanti for en "bra" kropp (i den forstand: fitnessmodellaktig og slank), faktisk. Her har dere f.eks. et bilde av en habil tennisspiller som har vært ranket blant de 20 beste i verden, selv med en aldri så liten mage ;)

http://www.tennis.com/players/wta/profiles...spx?libid=55328

Ingen tvil om at hun likevel er en meget habil tennisspiller ;)

Endret av Bolledeig
Skrevet

Jeg trener ikke for å gå ned i vekt (det ville vært krise siden jeg er undervektig), men for å forebygge skader, komme i form og få overskudd.

Resultater: Markert midje og magemuskler, sterke bein (spretter opp trappene), sover godt og har blitt mye flinkere til å spise riktig. OG jeg kan åpne et syltetøyglass med hendene uten å be om hjelp, haha!

Skrevet

For meg har det gitt resultater - ja. Selvfølgelig er jeg ikke i mål ennå, men om det ikke ga resultater, var det jo noe jeg gjorde feil.

Ellers - jeg har nok økt mer i muskel, enn gått ned i vekt (selv om jeg har gått ned noen kiloer også - men hvis muskel veier mer enn fett, da har i det minst fettprosenten gått ned ganske mye, klærne har faktisk blitt større). Det at jeg ikke har gått ned så mye som jeg kunne, er fordi jeg har ikke alltid vært like flink med mat, men det er jo noe jeg har valgt selv (det å nyte i stedet for å være flink :-D).

Men kondisen - der kan jeg se utrolig stor forskjell. Ellers - merker mye på armene - jeg har faktisk fått skuldere! Og lårmuskler bare blir større og større... :)

Skrevet

Jeg har trent styrke i mer eller mindre å år. Dessverre er jeg "periodetrener", og har av og til noen lange opphold. Jeg går litt lei, samtidig som det være andre ting som får mer fokus.

Med en mann som selv er aktiv med styrke, så varer jo ikke pausene særlig lenge da:).

Sånn sett merker jeg fort resultater, og taper meg lite i styrke i pausene. De definerte lårmusklene er der på bare noen uker, likeså magemusklene. Rumpa blir fort større og mer sprett i også. Alt det er jo motivasjon for å fortsette:)

Likevel ville jeg nok helt klart sett bedre ut hvis jeg hadde trent hele tiden i disse 7 årene.

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har alltid vært mye i aktivitet, så jeg har ikke noe bestemt nullpunkt jeg kan sammenligne med. Men jeg ser at vekta har holdt seg stabil siden jeg var ferdig utviklet i midten av tenårene.

Jeg har imidlertid trent mer styrke de siste årene, og jeg syns jeg kan se at kroppen har blitt fastere, spesielt rumpe og lår. Men selv om jeg har fått mer "definerte" lår, syns jeg ikke de har blitt større.

Skrevet

Foreldrene mine er et par av de lett uformelige folka du kan møte på treningssenteret. Det er fordi de er utrolig glade i mat. De trener som gærne, men gjør ingenting med kosten. Og som vi alle vet, er det jo ikke sååå mange kalorier du forbrenner på en halvtime på tredemølla.

Likevel har de selvsagt utbytte av treningen, de begynner jo å bli gamle, og uten trening hadde de vel sett ut som noen saccosekker begge to.

Skrevet

Jeg kommer nok inn under den kategoerien lubben og i god form.. :goodbye:

Jeg har hatt alvorlig spiseforstyrrelser siden tenårene og har måttet ta STERK avstand fra slanking og fokusering på sunnhet for å bli frisk.

I dag veier jeg noen kilo for mye etter skjema, men jeg er frisk, sterk, energisk og ikke minst FRI. Jeg er veldig glad i mat og trening og nekter ikke meg selv noe som helst.

Har en god regel som funker for meg og det er at jeg bruker 2 timer hver dag på aktivitet. Dette er en prioritering i min mentale velvære. Det er ALLTID mulig å få til! Har dagen gått fra meg uten at jeg har fått til det så er det bare å ta på seg skoene og labbe ut på kveldstur! Deilig og befriende å lange avgårde og ikke minst GRATIS. Naturen er fantastisk å ha :)

Men ingenting smaker som nystekte boller og kakao når jeg kommer hjem da, så for noen vil jeg kanskje være dum som ikke kutter ut kosen for å få en slank kropp, men jeg har aldri hatt det bedre :rosasmil:

Gjest Gjest_trampe_*
Skrevet
Jeg kommer nok inn under den kategoerien lubben og i god form.. :goodbye:

Jeg har hatt alvorlig spiseforstyrrelser siden tenårene og har måttet ta STERK avstand fra slanking og fokusering på sunnhet for å bli frisk.

I dag veier jeg noen kilo for mye etter skjema, men jeg er frisk, sterk, energisk og ikke minst FRI. Jeg er veldig glad i mat og trening og nekter ikke meg selv noe som helst.

Har en god regel som funker for meg og det er at jeg bruker 2 timer hver dag på aktivitet. Dette er en prioritering i min mentale velvære. Det er ALLTID mulig å få til! Har dagen gått fra meg uten at jeg har fått til det så er det bare å ta på seg skoene og labbe ut på kveldstur! Deilig og befriende å lange avgårde og ikke minst GRATIS. Naturen er fantastisk å ha :)

Men ingenting smaker som nystekte boller og kakao når jeg kommer hjem da, så for noen vil jeg kanskje være dum som ikke kutter ut kosen for å få en slank kropp, men jeg har aldri hatt det bedre :rosasmil:

Jeg synes du er utrolig smart jeg! Det virker som om du trives med deg selv, og det er veldig viktig. det er ikke slik at selv om man er slank og nesten uten fett så er man sunn. Det er mange forhold som spiller inn, og jeg tror nok at en person som er i fysisk aktivitet, kanskje har et par kilo for mye i forhold til hysteriidealene men som trives med livet, likevel vil ha en slik utstråling at hun ser MYE bedre ut enn de hysteriske som ikke klarer å kose seg.

You go girl:-)

Skrevet

Jeg har merket utrolige resultater på kondisjonen min, føler jeg gikk fra å være kols-pasient til marathonløper på få uker med cardio/intervalltrening. Har nok også gått ned i vekt, samt fått mer markerte magemuskler og sterkere lår.

Alle trener nok ikke for å bli slanke. Jeg trente som en tulling da jeg var undervektig, det var bare fordi jeg syntes det var gøy. Man blir fort avhengig av det! Jeg trente også litt da jeg var ekstremt usunn forsteårs-student, for å kompensere. Forventet ikke å gå ned i vekt (levde jo bare på junk food), men tenkte at trening ville veie litt opp for at jeg røykte og drakk som en svamp.

Ellers har jeg lagt merke til mye av det samme som Wildcat. Selv jeg, som ikke kan så forferdelig mye om trening, ser at veldig mange (spesielt jenter) trener "feil".

Gjest Chili P
Skrevet
Møter stadig på folk på treningssenteret som er i meget god form, og har trent nærmest daglig i mange år. Felles for flere av dem er at de har litt ekstra både her og der - det virker rett og slett som at treningen ikke har gitt spesielt gode resultater.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at "treningen ikke har gitt spesielt gode resultater", når du ikke vet hva målene til den enkelte er. Det er faktisk ikke alle som trener for å bli tynnest mulig, og det er også mange som har perioder hvor det er ok med høyere fettprosent for å legge på seg mer muskler. Andre igjen er storfornøyd med at treningen gir dem de helsemessige fordelene - og så videre.

Jeg kjenner mange treningsfolk som er i kjempeform, og som driter i om de har høyere fettprosent enn "nødvendig".

Så spørsmålet er; hvilke resultater har treningen din gitt, rent kroppslig? Jeg har gått ned til sammen 6 kilo de siste månedene, og er nok en del strammere nå enn tidligere. Men fortsatt sitter noen kilo som spikret på hoftene mine, så nå har jeg satt inn høygiret for å kvitte meg med det før sommeren.

Det viktigste rent utseendemessig (som vel er det du lurer på), er nok at kunnskap og erfaring fra trening og kosthold gjør at jeg kan forme kroppen nogenlunde slik som jeg vil. Det tar tid å få større muskelmasse, spesielt siden jeg ofte har avbrekk fra treningen pga ryggproblemer, men jeg vet stort sett hva jeg må gjøre for å få det til. Jeg vet hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt, og jeg vet at det funker. Derfor er det ingen krise om jeg har litt høyere fettprosent i perioder - det er veldig lett å gå ned igjen.

For et par år siden gikk jeg ned ca. 8-9 kg , og har holdt meg stabilt nede siden. Kroppen har blitt mer muskuløs.

Jeg har et ganske annet bilde av idealkroppen enn folk flest tror jeg; jeg synes det ser bra ut med en sterk kropp (mye muskler er bare fint), og sånn sett har jeg en lang vei å gå. Tenker ofte på at det hadde vært mye enklere å bare ønsket å bli tynnest mulig - det er jo så mye lettere. ;)

Skrevet

Jeg trener mest for å få lavere fett prosent og bli mer definert...vekta har holdt seg helt stabil, men merker allerede etter knappe 2 uker at buksene sitter løsere rundt midjen, rumpa og lårene....

Ja...målet var i utgangspunktet å droppe ned til 55 kilo...mest sannsynelig vil det skjer til sommeren, da jeg generelt er mer aktiv og drikker og spiser lettere når det er varm, men jeg stresser ikke med. Nå kan jeg fint sitte på trimsykkelen i 1- 1 1/2 time hver dag mens jeg ser en film eller et program. Og alt jeg vet er at jeg har en god følelse i kroppen når jeg er ferdig :)

Resultatene pleier å komme kjapt på meg, så jeg orker ikke å stresse.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg merker at både vekta og midjemålet er redusert, ja..

Men hovedmålet mitt er bedre helse og der merker jeg virkelig forandringer. Kondisjonen er mye bedre, kroppen føles "mer min" (om det gir noen mening for noen?), nakke og skulderproblemen er nesten borte og jeg føler meg mindre trøtt og sliten i hverdagen.

Gjest Gjest
Skrevet
Selv ikke en tilværelse som toppidrettsutøver er noen garanti for en "bra" kropp (i den forstand: fitnessmodellaktig og slank), faktisk. Her har dere f.eks. et bilde av en habil tennisspiller som har vært ranket blant de 20 beste i verden, selv med en aldri så liten mage ;)

http://www.tennis.com/players/wta/profiles...spx?libid=55328

Ingen tvil om at hun likevel er en meget habil tennisspiller ;)

Kjenner at jeg blir litt provosert av at du trekker frem denne damen som et eksempel på en som har "har litt mage". Tror du ikke kanskje at det har litt med bevegelsene og gjøre? Jeg skjønner at vi på forumet her har ulik oppfatning av hva "litt mage" betyr.

Fitnessmodellkropp ja...hvor mange idrettsfolk har det egentlig? Langt fra alle. Tenk på skijentene, håndballjentene osv. Men klart, noen skiller seg ut med fantastiske kropper.

Ellers enig i at å holde seg slank og fit er en heldagsjobb! ;) Jeg klarer det ikke i lengden kombinert med familieliv og jobb. Dvs kostholdet er meget bra, men inneholder alt for mange fristelser.

Men treningsmessig er jeg på topp og det er herlig!! Suser innover marka på ski for eksempel, uten anstrengelser, og ser voksne folk som svetter og peser. Da føler jeg at jeg har fått valuta for treningen min på sats. Selv om jeg har litt mage og litt ekstra på lårene.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Tror du ikke kanskje at det har litt med bevegelsene og gjøre? Jeg skjønner at vi på forumet her har ulik oppfatning av hva "litt mage" betyr.

Jo men jeg har sett hun spille kamper også, det er ikke et uheldig bilde. Poenget mitt var at man har gjerne et bilde av toppidrettsutøvere som ikke er realistisk, og at man ikke trenger å ha en "skrapa" look for å være kjempebra trent, noe absolutt hun er. Jeg har heller ikke sagt at det er noe galt i å se sånn ut heller ;)

Derav poenget mitt med at det ikke er noen automatikk i det å være i kjempegod form og det å være helt deffet. Faktisk er det jo sånn at hvis man begynner å nærme seg fitnessnivå, er man så lavt på kalorier og vann på den fettprosenten at man er på sitt svakeste. Det er en grunn at det ofte godtas litt "polstring" så lenge resten fungerer som det skal.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Kondisjonen er mye bedre, kroppen føles "mer min" (om det gir noen mening for noen?), nakke og skulderproblemen er nesten borte og jeg føler meg mindre trøtt og sliten i hverdagen.

Jeg vet akkurat hva du mener. Jeg følte meg som en fremmed i min egen kropp da jeg var på det tyngste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...