Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Hei..=) Jeg går nå 1.året på sykepleierutdanningen og har veldig lyst til og jobbe på barsel eller føde avd. har hørt det er vasnkelig og komme inn på jordmorskolen, så har derfor vurdert og ta videreutdanning til og bli barnesykepleier.. spørsmålet mitt da er: kan man som barnesykepleier jobbe på barsel eller føde avd..? og hvor vanskelig er eventuelt denne etterutdanningen..? hvor mange år er barnepleierutdanningen..? Drømmen er og jobbe med barn, som dere sikkert har skjønt.. På forhånd, takk for svar.. =)
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Hei..=) Jeg går nå 1.året på sykepleierutdanningen og har veldig lyst til og jobbe på barsel eller føde avd. har hørt det er vasnkelig og komme inn på jordmorskolen, så har derfor vurdert og ta videreutdanning til og bli barnesykepleier.. spørsmålet mitt da er: kan man som barnesykepleier jobbe på barsel eller føde avd..? og hvor vanskelig er eventuelt denne etterutdanningen..? hvor mange år er barnepleierutdanningen..? Drømmen er og jobbe med barn, som dere sikkert har skjønt.. På forhånd, takk for svar.. =) Tror det er få barnesykepleiere på føde/barsel. De fleste barna der er friske barn, ellers blir de innlagt ved nyfødtmedisinsk avdeling.... Få deg heller jobb der.
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Tror det er få barnesykepleiere på føde/barsel. De fleste barna der er friske barn, ellers blir de innlagt ved nyfødtmedisinsk avdeling.... Få deg heller jobb der. men kan jeg ta barnepleier utdanning etter sykepleie utdanningen...? eventuelt hvor lang er barnepleier utdanningen..? Har aller mest lyst til og jobbe på føden, med friske spedbarn.. =) har tenkt på jordmorutdanningen, men har hørt det er vanskelig og komme inn , også er ikke karakterene mine de beste.. om du forstår..
Gjest imli Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Det er da barnepleier med under/etter fødsler, er det ikke det? Har ikke noe å si for om barna er friske eller ikke. Er det noe galt med barnet, er det barnelege som tar seg av det etter fødsel.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 men kan jeg ta barnepleier utdanning etter sykepleie utdanningen...? eventuelt hvor lang er barnepleier utdanningen..? Har aller mest lyst til og jobbe på føden, med friske spedbarn.. =) har tenkt på jordmorutdanningen, men har hørt det er vanskelig og komme inn , også er ikke karakterene mine de beste.. om du forstår.. Spedbarn og barsel er jo en etterutdanning etter at du har tatt helsefagarbeider på videregående skoles nivå. Da må du ikke kaste bort tre år på sykepleien først.....
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Det er da barnepleier med under/etter fødsler, er det ikke det? Har ikke noe å si for om barna er friske eller ikke. Er det noe galt med barnet, er det barnelege som tar seg av det etter fødsel. Men hva gjør egentlig en barnepleier.. ? jeg har lyst til og jobbe med å vaske og stelle spedbarn samt hjelpe mor og barn og den biten der.. eventuelt også være med under fødsel.. men vet ikke hva slags veier jeg kan gå.. holder som sagt på med sykepleierutdanning.. hva er foskjellen på en barnesykepleier og en barnepleier..?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Det er da barnepleier med under/etter fødsler, er det ikke det? Har ikke noe å si for om barna er friske eller ikke. Er det noe galt med barnet, er det barnelege som tar seg av det etter fødsel. Barnepleier er IKKE barnesykepleier, bare så det er sagt. Barnesykepleier, eller pediatrisk sykepleier er ei videreutdanning etter fullført 3-årig sykepleierutdanning, og minst ett års praksis etterpå.....
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Barnepleier er IKKE barnesykepleier, bare så det er sagt. Barnesykepleier, eller pediatrisk sykepleier er ei videreutdanning etter fullført 3-årig sykepleierutdanning, og minst ett års praksis etterpå..... Men kan jeg som sykepleier eller barnesykepleier jobbe med spedbarn..?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Men kan jeg som sykepleier eller barnesykepleier jobbe med spedbarn..? Neppe på føde/barsel, tror du skal lete lenge etter stillinger for barnesykepleier på disse avdelingene. Da må du heller jobbe på barneavd. eller nyfødtmedisinsk avdeling. Evt. få lønn som barnepleier..... (da klarer du ikke betale studielånet...)
Gjest ¤bella¤ Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Vi har flere sykepleiere som jobber på barselavdelingen der jeg jobber, uten noen form for videreutdanning. Men man kan ikke gå på føden som sykepleier. Da må man som sykepleier ta videreutdanning som jordmor, eller hjelpepleier med videreutdanning i spedbarnspleie (eller noe i den duren). Om jeg hadde vært deg hadde jeg søkt sommerjobb på slike avdelinger for å få en fot innenfor.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Vi har flere sykepleiere som jobber på barselavdelingen der jeg jobber, uten noen form for videreutdanning. Men man kan ikke gå på føden som sykepleier. Da må man som sykepleier ta videreutdanning som jordmor, eller hjelpepleier med videreutdanning i spedbarnspleie (eller noe i den duren). Om jeg hadde vært deg hadde jeg søkt sommerjobb på slike avdelinger for å få en fot innenfor. Akkurat det jeg gjorde da jeg gikk på sykepleien! Det var da jeg fant ut at jordmor-yrket, det var ingenting for meg.....
Gjest ¤bella¤ Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 (endret) Akkurat det jeg gjorde da jeg gikk på sykepleien! Det var da jeg fant ut at jordmor-yrket, det var ingenting for meg..... Da er det kanskje greit for TS å finne ut om det er den retningen hun ønsker seinere Endret 8. april 2008 av ¤bella¤
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Da er det kanskje greit for TS å fine ut om det er den retningen hun ønsker seinere Enig med deg!
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 Enig med deg! hva gjør man som barnesykepleier på en nyfødtmedisinsk avd...? hva har man som oppgaver..?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 8. april 2008 #15 Skrevet 8. april 2008 jobbet på nyfødintensiv før, og som pediatrisk sykepleier der, har du som oppgaver å holde liv i de små trollene, i tett samarbeid med lege selvsagt. Gi mat, stelle, hjelpe med respirasjon, lese signaler, føle med på overvåkningsaparatene osv...
Gjest Gjest_Lea_* Skrevet 8. april 2008 #16 Skrevet 8. april 2008 jobbet på nyfødintensiv før, og som pediatrisk sykepleier der, har du som oppgaver å holde liv i de små trollene, i tett samarbeid med lege selvsagt. Gi mat, stelle, hjelpe med respirasjon, lese signaler, føle med på overvåkningsaparatene osv... Tusen takk for alle svar.. =) sitter med så mange tanker på hva det er jeg vil bli.. tenker på helsesøster, jordmor, barnesykepleier,barnepleier.. men vet jo ikke helt hva slags foskjellige jobber det finnes på sykehus og ellers i helsevesenet.. men ønsket nå er å jobbe med barn og spedbarn.. men nå tar jeg iallefall og gjør ferdig sykepleieutdanningen, så har jeg den og falle tilbake på.. igjen takk for svar.. hilsen Lea.. =)
Yummy_Mummy Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 Har aller mest lyst til og jobbe på føden, med friske spedbarn.. =) Får ikke gjort så mye med friske spedbarn på føden. Der er det slitne og sinte kommende mødre og nervøse fedre! Det er sykepleiere på barselavdeling, men også der blir det først og fremst kontakt med barna dersom de er syke.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 hei ut i fra beskrivelsen din er det barnepleier du bør satse på, er selv sykepleier og har hatt vikariat på barsel, men man får aldri noe fast som spl da det ikke er den foretrukkene utdannelsen..
Gjest Opa Skrevet 11. april 2008 #19 Skrevet 11. april 2008 Men er det ikke svært vanskelig å få jobb som barnepleier? Har hørt at de som er det tviholder på jobbene sine fordi de trives så godt med det...?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #20 Skrevet 13. april 2008 Men er det ikke svært vanskelig å få jobb som barnepleier? Har hørt at de som er det tviholder på jobbene sine fordi de trives så godt med det...? Jo, men noen går også av med pensjon....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå