Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Er dette virkeligheten?Det er noen trådstartere med tegn til alvorlige sykdommer,der det virkelig haster med en legesjekk.Istedet for å ringe legen eller 113,bruker ts tid på å forhøre seg her!Dette kan da umulig være bra? Jeg tror ikke slike tråder er sanne selvfølgelig.
Gjest Chili P Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Først: min tillit til leger er generelt lav, av den enkle grunn at jeg aldri har fått hjelp når jeg har trengt det. Jeg har vært utallige ganger til flere ulike leger med spesielt ryggproblemer, og blitt avvist hver eneste gang på en nedlatende måte med beskjed om å gå hjem og spise sunt. For det andre; jeg er enig med deg når det gjelder å be om råd på nettet om alvorlige symptomer.
Gjest Bolledeig Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg tror det er flere grunner til at folk gjør dette 1) De får et eller annet symptom de er nysgjerrige på, gjerne utenfor legens åpningstid 2) De har noe de mistenker er en alvorlig sykdom, og går ikke til legen fordi de ikke har lyst å få det bekreftet 3) De har allerede vært hos legen, er misfornøyd med diagnosen, og prøver på nytt her. Jeg er egentlig ikke særlig begeistret for dette helseforumet, fordi det stort sett ender i spekulasjoner enten om diagnoser eller legemiddelbruk (og ikke sjelden mot legens anbefalinger) og fordi det at folk diagnostiserer seg på nett er en uting. En fjær blir fort til fem høns.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Ok,Virker som flere av de faste brukerne av forumet her har vert uheldige med lege.Hm,det er jo veldig rart. Har jeg missforstått eller er opplever noen ts det en "diagnose" stillt av en trådleser mere tillitsfull?Hehe,jeg må bare le,for det virker som dette forumet er blitt en slags egen by
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Tror du har rett i at det er mange dårlige leger rundt omkring. I noen tilfeller har jeg opplevd at jeg har fått mer, og ikke minst bedre, info fra nett enn fra legen ja. Om det ser mer om at legen jeg havnet borti var elendig, eller om jeg hadde flaks med tråden er jeg litt usikker på. Skremmende at det er slik, men enn så lenge dobbeltskjekker jeg alt jeg får av informasjon før jeg tar det i bruk. Har flere nettsider jeg benytter meg av (felleskatalogen. drugs.com, cochrane.org, pubmed.com,tidsskriftet.no og til en viss grad google), og er jeg i tvil innehenter jeg info hos flere. Men jeg stoler aldri kun på en enkelt person om det er ting som kan få større konsekvenser for min helse.
Gjest StockDama Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Jeg er vel en av de få som er fornøyd med legen sin. Han gjør alt han kan for å finne ut hva som er hva og hvorfor om jeg skulle lure på noe. Også tar han kontakt så fort han finner det ut. 2 ganger siden november så har jeg vært nødt til å operere, begge gangene fra jeg var inne hos fastlegen til jeg lå på operasjonsbordet tok under en time. Og det var "bare" halv øyeblikkelig hjelp. Syns det er synd at så mange har leger de er ufornøyde med, og spesielt hvis de har så lite tillit at de tyr til forum for å finne ut tvilsomme svar.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Det må enkelte innlegg som ikke har rot i virkeligheten.Synes det skulle vert strengere når det gjelder hva man kan legge ut av historier,når det gjelder ts som beskriver symptomer på et hjerteinfarkt etc. Alle vet hva man gjør når man plutselig får brystsmerter,det trenger ingen å få råd om på kg først. At folk her sitter å nærmest stiller diagnoser er jo helt vanvittig!Værst er det når det gjelder et barn som er sykt.
Gjest Bolledeig Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Jeg er vel en av de få som er fornøyd med legen sin. Han gjør alt han kan for å finne ut hva som er hva og hvorfor om jeg skulle lure på noe. Også tar han kontakt så fort han finner det ut. Jeg er i samme situasjon som deg, og har en utrolig flink og hyggelig fastlege. Jeg og ser samme tendenser som det gjest beskriver, nemlig at det kommer en del synsing rundt emner det absolutt ikke bør synses om, men overlates til fagfolk. Jeg har i liknende debatter hørt argumenter om at det diskuteres jo økonomi og juss og i det hele tatt og at det ikke er forbeholdt fagfolk, men det er tross alt (hvis man ser på ekstremsituasjonene) bedre å gå konkurs eller havne i fengsel enn å dø. Legeskrekk er et problem for mange selv om det ikke nødvendigvis er et like kjent problem som f.eks tannlegeskrekk, og jeg føler ikke at helseforumene nødvendigvis gjør saken bedre. Spesielt ikke når kvinneguidentråder med tips og "råd" også kommer opp hvis folk sitter og googler. Man aner ikke hvem som svarer er, man aner ikke hvem trådstarter er, og alt konkluderer med at en del av rådene i beste fall ikke funker, og i verste fall kan være direkte skadelige.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Mesteparten av historiene må være oppdiktet.Det tikker jo inn den ene historien etter den andre.Blir helt sjokkert jeg!Hehe... Når legen har sagt en ting,kommer en leser med et annet synspungt,nei,dette kan ikke være sant!
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Jeg var hos fastlegen min for et par dager siden i forbindelse med plager i korsrygg og ilinger nedover bena, kort sagt, ganske plagsomt og tidvis veldig stivt og vondt. Jeg kom inn til fastlegen min, og det kan virke som hun satte på "autopiloten". Hun spurte meg sikkert 30 spørsmål i full fart på 1 minutt om alt mulig relatert til ryggplager i familie, trening,sittestilling etc, altså helt relevante spørsmål. MEN uten at jeg fikk tid og ro på meg til å svare godt. Hun avbrøt meg hele tiden og begynte å skrive noe på dataen, mens hun mumlet. Vips satt jeg der med: 1) tilbud om STERKE SMERTESTILLENDE!!! Som jeg fint takket nei til, ettersom paracet er tilstrekkelig når det er vondt. 2) henvisninger til fysioterapeuter og røngten. Jeg er litt overrasket over denne visitten. Hun reiste seg ikke fra godstolen sin engang og hun var ikke i fysisk kontakt med meg. Hun har tydeligvis røngtensyn, for hun ba meg gå rundt på gulvet, uten at jeg måtte ta av meg jakka mi(som er en baggy vinterjakke). Såg hun ryggen min igjennom jakka?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Jeg var hos fastlegen min for et par dager siden i forbindelse med plager i korsrygg og ilinger nedover bena, kort sagt, ganske plagsomt og tidvis veldig stivt og vondt. Jeg kom inn til fastlegen min, og det kan virke som hun satte på "autopiloten". Hun spurte meg sikkert 30 spørsmål i full fart på 1 minutt om alt mulig relatert til ryggplager i familie, trening,sittestilling etc, altså helt relevante spørsmål. MEN uten at jeg fikk tid og ro på meg til å svare godt. Hun avbrøt meg hele tiden og begynte å skrive noe på dataen, mens hun mumlet. Vips satt jeg der med: 1) tilbud om STERKE SMERTESTILLENDE!!! Som jeg fint takket nei til, ettersom paracet er tilstrekkelig når det er vondt. 2) henvisninger til fysioterapeuter og røngten. Jeg er litt overrasket over denne visitten. Hun reiste seg ikke fra godstolen sin engang og hun var ikke i fysisk kontakt med meg. Hun har tydeligvis røngtensyn, for hun ba meg gå rundt på gulvet, uten at jeg måtte ta av meg jakka mi(som er en baggy vinterjakke). Såg hun ryggen min igjennom jakka?Legevisitten ble ikke slik du forventet med ander ord? Du takker vel ja til røngten?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Jeg var hos fastlegen min for et par dager siden i forbindelse med plager i korsrygg og ilinger nedover bena, kort sagt, ganske plagsomt og tidvis veldig stivt og vondt. Jeg kom inn til fastlegen min, og det kan virke som hun satte på "autopiloten". Hun spurte meg sikkert 30 spørsmål i full fart på 1 minutt om alt mulig relatert til ryggplager i familie, trening,sittestilling etc, altså helt relevante spørsmål. MEN uten at jeg fikk tid og ro på meg til å svare godt. Hun avbrøt meg hele tiden og begynte å skrive noe på dataen, mens hun mumlet. Vips satt jeg der med: 1) tilbud om STERKE SMERTESTILLENDE!!! Som jeg fint takket nei til, ettersom paracet er tilstrekkelig når det er vondt. 2) henvisninger til fysioterapeuter og røngten. Jeg er litt overrasket over denne visitten. Hun reiste seg ikke fra godstolen sin engang og hun var ikke i fysisk kontakt med meg. Hun har tydeligvis røngtensyn, for hun ba meg gå rundt på gulvet, uten at jeg måtte ta av meg jakka mi(som er en baggy vinterjakke). Såg hun ryggen min igjennom jakka? Skjønner egentlig ikke hva du er misfornøyd med... hun stilte antagleig de spørsmålene hun trengte for å få en oversikt over situasjonen. Du fikk tilbud om smertestillende, du fikk henvisning til fysio og røntgen. Det er stort sett ikke noe å se utvendig på kroppen ved ryggplager, derfor tok hun seg vel ikke tid til å "kjenne" på deg. Men hun gjorde jo det hun kunne for at du skal få en diagnose (røntgen), og behandling (fysio). Hun har ikke røntgensyn, derfor sendte hun deg til røntgen. Det er jo antagelig ikke huden du har vondt i, så å kle av deg hadde hjulpet lite. Hun kan allikevel ikke se skjelettet eller musklene dine. Hva mer ville du egentlig at hun skulle gjort? Greit at ikke kommunikasjonen var den beste, og det er kritikkverdig. Men du fikk da den hjelp som hun kunne gi? Kunne skjøt at du klagde hvis du ikke fikk henvisning til røntgen og fysio, men denne legen sendte deg jo faktisk videre i systemet fordi hun ikke kunne hjelpe deg mer. Det er sikkert mange dårlige leger rundt omkring, men det er helt sikkert mange pasienter som ikke er så lette heller. Folk går til legen med de rareste ting, skjønner godt at de blir lei innimellom. For eksempel går ikke et voksent friskt oppegående menneske til lege etter EN dag med hoste? Jo, det er faktisk mange som gjør det. Og de ødelegger mye for alle de andre som ikke er slik.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Jeg var hos fastlegen min for et par dager siden i forbindelse med plager i korsrygg og ilinger nedover bena, kort sagt, ganske plagsomt og tidvis veldig stivt og vondt. Jeg kom inn til fastlegen min, og det kan virke som hun satte på "autopiloten". Hun spurte meg sikkert 30 spørsmål i full fart på 1 minutt om alt mulig relatert til ryggplager i familie, trening,sittestilling etc, altså helt relevante spørsmål. MEN uten at jeg fikk tid og ro på meg til å svare godt. Hun avbrøt meg hele tiden og begynte å skrive noe på dataen, mens hun mumlet. Vips satt jeg der med: 1) tilbud om STERKE SMERTESTILLENDE!!! Som jeg fint takket nei til, ettersom paracet er tilstrekkelig når det er vondt. 2) henvisninger til fysioterapeuter og røngten. Jeg er litt overrasket over denne visitten. Hun reiste seg ikke fra godstolen sin engang og hun var ikke i fysisk kontakt med meg. Hun har tydeligvis røngtensyn, for hun ba meg gå rundt på gulvet, uten at jeg måtte ta av meg jakka mi(som er en baggy vinterjakke). Såg hun ryggen min igjennom jakka?Røngtensyn?Har hun ikke henvist deg til røngten da?Du fortalte vel at paracet er tilstrekkelig når det gjør vondt da når hun ga deg deg et tilbud om STERKERE Medisin? Skjønner ikke hva som gjør at du ikke er fornøyd med visitten.Det er vel heller ikke normalt å sette seg inne hos legen uten å ta av denne store jakka?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Røngtensyn?Har hun ikke henvist deg til røngten da?Du fortalte vel at paracet er tilstrekkelig når det gjør vondt da når hun ga deg deg et tilbud om STERKERE Medisin? Skjønner ikke hva som gjør at du ikke er fornøyd med visitten.Det er vel heller ikke normalt å sette seg inne hos legen uten å ta av denne store jakka? Enig i dette..... Kommunikasjon er en toveis greie, og du innbyr ikke akkurat til en veldig åpen og koselig dialog når du sitter inne på et kontor med ei stor boblejakke på.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 Jeg var hos fastlegen min for et par dager siden i forbindelse med plager i korsrygg og ilinger nedover bena, kort sagt, ganske plagsomt og tidvis veldig stivt og vondt. Jeg kom inn til fastlegen min, og det kan virke som hun satte på "autopiloten". Hun spurte meg sikkert 30 spørsmål i full fart på 1 minutt om alt mulig relatert til ryggplager i familie, trening,sittestilling etc, altså helt relevante spørsmål. MEN uten at jeg fikk tid og ro på meg til å svare godt. Hun avbrøt meg hele tiden og begynte å skrive noe på dataen, mens hun mumlet. Vips satt jeg der med: 1) tilbud om STERKE SMERTESTILLENDE!!! Som jeg fint takket nei til, ettersom paracet er tilstrekkelig når det er vondt. 2) henvisninger til fysioterapeuter og røngten. Jeg er litt overrasket over denne visitten. Hun reiste seg ikke fra godstolen sin engang og hun var ikke i fysisk kontakt med meg. Hun har tydeligvis røngtensyn, for hun ba meg gå rundt på gulvet, uten at jeg måtte ta av meg jakka mi(som er en baggy vinterjakke). Såg hun ryggen min igjennom jakka? Dette må jo være tull. Du beskriver symptomer som tilsier at du har prolaps. Det er SVÆRT smertefullt. Og så blir du sur når legen tilbyr deg skikkelige smertestillende?? Ved dise symptomene, er det også det eneste riktige å henvise til rtg. Hvis du ikke vil til rtg. og du synes Paracet virker, så tror jeg ikke noe på deg. Legen burde du være storfornøyd med!
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Jeg tror mange har for høy terskel for å gå til legen, og derfor forhører seg først om det kan være alvorlig og at de bør kontakte lege. Dersom man ikke har så lett for å kontakte lege så er det lettere å gjøre dette når du får beskjed av andre at dette høres alvorlig ut, og at man bør kontakte.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Jeg tror mange har for høy terskel for å gå til legen, og derfor forhører seg først om det kan være alvorlig og at de bør kontakte lege. Dersom man ikke har så lett for å kontakte lege så er det lettere å gjøre dette når du får beskjed av andre at dette høres alvorlig ut, og at man bør kontakte. Tror ikke det vil gjøre "legeskrekken" mindre men.. Tror det heller kan virke mere forvirrende og skremmende.Jeg må le av flere tråder.Det kan være en ts som nevner sine symptomer,lurer på hva det kan være og tråden utvikler seg i uenighet og nermest krangling blant leserne,hehe-Det ER roligere på et legekontor
Gjest Bolledeig Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Enig med gjest. En av grunnene til at folk kvir seg til å gå til legen er nettopp det at de er redd for at det er noe alvorlig og derfor lar være.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå