sommerglede Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 hei lemminga er i full gang og i dag så fikk vi et digert lam som hadde " vannvomm" dette lammet døde etter 3 pust.... hvorfo skjer dette? har hørt om ander oxo som har hatt slikt,,,,
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Så leit det var da Nei, jeg har ikke peiling på det men se på linken her, og evt ta kontakt med dem! http://www.bondelaget.no/skole/dagbok/dbafile33699.html
Gjest Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Nå er jeg verken vetrinær eller bonde, men når jeg var med på lamminga fikk jeg beskjed om at mest trolig var det noe feil inni lammet. Vi fant hvertfall ett og fikk beskjed om å gi den olje eller noe lignende slik at de fikk igang kroppen sin hvis noe f.eks satt fast. Lammet døde etter en dag da.
Gjest nobilian Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 (endret) hei lemminga er i full gang og i dag så fikk vi et digert lam som hadde " vannvomm" dette lammet døde etter 3 pust.... hvorfo skjer dette? har hørt om ander oxo som har hatt slikt,,,, *** Er odelsgutt/vokst opp på gård, men vannvom har jeg ikke hørt om før. Har opplevd vannhode noen få ganger, og slike klarer seg ikke. Har ikke hørt noen forklaring på hvorfor dette inntreffer, men "vannet" er hjernevæske som det altså av en eller annen grunn produseres for mye av. Vannvom kan kanskje være et resultat av et annet overaktivt organ? Bare en gjetning. Endret 8. april 2008 av nobilian
Gjest Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Nå kan det være godt mulig jeg tok helt feil her oppe, men vannvom er vel når lammet har oppblåst mage. 3 av lammene døde av dette når jeg var med på lamming. Et av lammen var tilogmed flere uker gammelt, men ble funnet for sent (han lå under høykurven og syntes ikke så godt). Og de to andre var bare noen dager gamle.
Gjest nobilian Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Nå kan det være godt mulig jeg tok helt feil her oppe, men vannvom er vel når lammet har oppblåst mage. 3 av lammene døde av dette når jeg var med på lamming. Et av lammen var tilogmed flere uker gammelt, men ble funnet for sent (han lå under høykurven og syntes ikke så godt). Og de to andre var bare noen dager gamle. *** Uhm-hm. Trodde kanskje "vannvom" indikerte noe slikt som "vom full av vann". Jaja, ikke vet jeg.
sommerglede Skrevet 8. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2008 skla prøve å forklare dette litt bedre.. dette sees altså med en gang lammet er født. mavne ser ut som en "ballong" og tar man på den så er den helt gyngete... kan føles som det er vann i den som gjør at det humper og beveger seg... hjalp dette?
Gjest veterinær Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 lammet er fylt av enten væske eller gas ( i noen tilfeller der endetarmen er igjengrodd/ikke utviklet) slike vasslam/vannvom/og mange flere folkeutrykk.... vil ikke klare å trekke pusten, det er for mye veske som presser på mellomgulvet og lungene har ikke "plass" til å utvide seg.lammet vil derfor raskt dø, og det er nok også den beste skjebnen for slike lam desverre. ikke sett på søya igjen, men send den til slakt så slipper du at det samme skjer til neste år. i tillegg er det også slik at en misdannelse kommer sjelden alene.....
sommerglede Skrevet 8. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2008 lammet er fylt av enten væske eller gas ( i noen tilfeller der endetarmen er igjengrodd/ikke utviklet) slike vasslam/vannvom/og mange flere folkeutrykk.... vil ikke klare å trekke pusten, det er for mye veske som presser på mellomgulvet og lungene har ikke "plass" til å utvide seg.lammet vil derfor raskt dø, og det er nok også den beste skjebnen for slike lam desverre. ikke sett på søya igjen, men send den til slakt så slipper du at det samme skjer til neste år. i tillegg er det også slik at en misdannelse kommer sjelden alene..... tusen takk for et super utfyllende svar.. da vet jeg det.. men har du noen nettsiden om dette så jeg kan lese mer om dette??
Gjest Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 (endret) Er det noe ala dette? http://no.wikipedia.org/wiki/Trommesyke Eller dette http://leine.no/vet/gs/sjukdom/sau/gastrop-filer/gastrop.htm Endret 8. april 2008 av Gjest
sommerglede Skrevet 8. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 8. april 2008 Er det noe ala dette? http://no.wikipedia.org/wiki/Trommesyke Eller dette http://leine.no/vet/gs/sjukdom/sau/gastrop-filer/gastrop.htm nei.. det er det ikke.. dette skjer mens lammet er i magen,, og vi kan jo ikke se det før det er født.. og da ser man det med en gang... ganske ekklet,, og jeg ble utrolig lei meg da det skjedde i dag.. et digert flott verlam.. og så var det slikt...stakkars liten..
Gjest Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 nei.. det er det ikke.. dette skjer mens lammet er i magen,, og vi kan jo ikke se det før det er født.. og da ser man det med en gang... ganske ekklet,, og jeg ble utrolig lei meg da det skjedde i dag.. et digert flott verlam.. og så var det slikt...stakkars liten.. Ok, ene lammet vi fikk ble nemlig konstantert med trommesyke og det var født slik, overlevde to-tre dager tror jeg. Det var hvertfall i live når vi dro og det var en av de første lama vi tok imot (var der et døgn)
Gjest veterinær Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 nei.. det er det ikke.. dette skjer mens lammet er i magen,, og vi kan jo ikke se det før det er født.. og da ser man det med en gang... ganske ekklet,, og jeg ble utrolig lei meg da det skjedde i dag.. et digert flott verlam.. og så var det slikt...stakkars liten.. Finnes lite informasjon på norsk, men utenlandsk ( i hovedsak fra Australia) litteratur mistenker at dette enten skyldes en feil i hjerte eller lever. andre forskere har mistenkt at det kan skyldes en egen form for Anemi ( blodfattighet) hvis du skal finne ut mer bør du se på engelske sider og søke på "fetal hydrops in lambs" eller "neonatal hydrops in lambs" eller du kan ringe veterinærhøgskolen avdeling sandnes og snakke med Martha ulvund som er professor i småfesjukdommer , evt ta kontakt med animalia , helsetjenesten for sau. synnøve vatn som jobber der er en veldig flink veterinær på sau....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå