Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Min kjæreste har herpes og har hatt det i mange år, han sier alltid fra når han har utbrudd. Men vi hadde sex her om dagen(uten kondom), og dagen etter så fikk han utbrudd. Kan jeg ha blitt smittet???
Gjest Gjest* Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Mener du nå at han fikk sårene dagen etter, eller "kulene" som kommer først? For meg sårene er det større sjanse for å bli smittet. Men uansett, så kan du ha blitt smittet ja.. Desverre. Men ikke nødvendigvis:)
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Han får bare sånne "rød prikker" på forhuden, noen ganger som små kviser. Var bare røde prikker nå, han fikk de 20 timer etter at vi hadde hatt samleie sist... Hvor lang tid tar det før jeg evt merker at jeg har blitt smittet???
Mann 42 Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Med alle mulige slags forbehold: Jeg mener bestemt at jeg har lest at en med herpes ikke er smittefarlig annet enn mens vedkommende har utbrudd, og det vil si at han har synlige symptomer, altså de små blemmene og sårene som ofte kommer etterpå.
Gjest Gjest* Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Da er det en god del mindre sjanse enn ved sår Men likevel mulighet for det:/ Noen sier mellom 3 dager og 3 uker(!). Andre sier fra 3 til 10 dager (noe jeg støtter mer). Det tar ikke lang tid før det bryter ut, og det er kanskje best? Så slipper du å leve i uvisshet? På meg tok det 4 dager før disse "kvisene" kom. (Men sånn deprimerend ps: så sies det at ved et langvarig forhold så vil nok den andre smittes etterhvert..) Beklager at jeg er så negativ! Men håper det føles best med fakta. Og det kan jo ha gått, og kommer til å gå bra da
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Jeg håper virkelig dette, for er virkelig skremmende, så skremmende at jeg vurderer å gjøre det slutt.. Jeg leste om det på lommelegen, og det sto der at smittefaren var større før utbruddet, det som gjorde meg engstelig. For han vet jo aldri når han får det...
Gjest Gjest* Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Med alle mulige slags forbehold: Jeg mener bestemt at jeg har lest at en med herpes ikke er smittefarlig annet enn mens vedkommende har utbrudd, og det vil si at han har synlige symptomer, altså de små blemmene og sårene som ofte kommer etterpå. Det er også som oftest sant Jeg ville bare si det andre også.. Jeg høres så negativ ut.. Men legen min sa at man kunne smitte rett før, men at det da var mye mindre sjanse
Gjest Gjest* Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Jeg håper virkelig dette, for er virkelig skremmende, så skremmende at jeg vurderer å gjøre det slutt.. Jeg leste om det på lommelegen, og det sto der at smittefaren var større før utbruddet, det som gjorde meg engstelig. For han vet jo aldri når han får det... Det skjønner jeg virkelig! Jeg har alltid vært redd for sånne sykdommer! Men at smittefaren var større før utbrudd har jeg aldri hørt. Og det var ikke det legen jeg var hos sa! Og jeg stoler mer på han..
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Ja okey, men hvis jeg har blitt smittet, vil jeg få symtomer da? Har så og si 0 erfraring på dette området. Og må jeg evt til gynekolog for medisiner?Eller holder det å gå til legen å si at du har fått herpes? Hvor ofte må de medisinene tas?? Er det kun på kjønnsroganene man får det? Hvis man har blitt smittet der, kan man få herpes på munnen da?
Gjest Gjest* Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Vel, det finnes de som ikke får symptomer, men tror ikke du skal gå ut i fra det.. Får du ikke symptomer er du nok ikke smittet . Du trenger ikke å gå til gynekolog, bare til en vanlig lege, men han/hun vil nok undersøke deg for sikkerhets skyld. Han/hun vil nok da skrive ut en medisin til deg, husker ikke hva den heter men den både forkorter og hemmer utbruddet (den er ganske dyr, ca 500,-, men verdt hvert øre!) Den jeg fikk var en kur på 30 piller der én pille skulle tas hver fjerde våkne time helt til man har spist opp alle pillene. Og det funket veldig bra på meg. Jeg hadde tilogmed noen små kuler som ble borte før det ble sår! . Nei, har du blitt smittet på kjønnsorganene vil utbruddene holde seg der. Hvis du da ikke gir han oralsex under utbrudd, men hvis du allerede har herpes på kjønnsorganene, blir det også mindre sjanse for å bli smittet andre steder på kroppen . Man blir ikke immun, men da har kroppen laget et forsvar så den kan bekjempe nye "angrep". Dette ble lang og kanskje litt rotete, menhåper det hjelper. (men jeg er jo ikke lege, dett er er bare ting jeg har spurt helsepersonell om og lest meg frem til).
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Okey, takk for svar. Jeg gav han oralsex kvelden før han fikk utbrudd, derfor jeg er litt redd for at jeg får herpes der også.
Gjest Gjest* Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Jeg vil ikke tro du har fått det, siden det ikke var sår da
Teriyaki Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Jeg vil ikke tro du har fått det, siden det ikke var sår da Det kan smittes uansett. Jeg har kun hatt et utbrudd, som var veldig kraftig i begynnelsen av juni. I oktober/november ble kjæresten min smittet uten at jeg hadde noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 Jeg vet ikke hvor mye du egentlig trenger å vite om det, men jeg kan fortelle om hvordan jeg fikk det og hvordan det fungerer. Om det kan være svar på noen av spørsmålene dine Jeg har herpes, og ble smittet av min daværende kjæreste som ikke visste at han hadde det. Han var utro og det var like etter dette at jeg fikk de første symptomene. Jeg fikk ikke noe utbrudd før et halvt år etter at han hadde vært det. Legen trodde det var soppinfeksjon. Et halvt år etter at alt trøbbelet i underlivet hadde begynt fikk jeg det første synlige utbruddet, altså sår på utsiden. Det kan faktisk ta et år før man får utbrudd, men som regel tar det fra 3-10 dager. Når jeg fikk utbrudd ble jeg veldig syk og hadde sinnsykt vondt nedentil, jeg klarte nesten ikke gå på do, men jeg fikk medisiner og da gikk det over i løpet av noen dager. Legen tar bare en titt på sårene for å se om det er herpes, og muligens en prøve. Legen min sa klart i fra til meg at det kun smitter når man har utbrudd, altså sår. Jeg er generelt skeptisk for eksen min sa at han aldri hadde hatt sår, men jeg velger å stole på legen. Jeg har også hørt andre leger si det. Er vel litt delte meninger her. Det går visst ikke an å teste seg for herpes ettersom jeg har forstått. Jeg har ikke fått vite hva slags type herpes jeg har, siden jeg ikke fikk tatt prøver ved første utbruddet og ikke har hatt utbrudd siden. Så dette må bare gå sin gang. Hvis man får flere utbrudd trenger som regel ikke disse behandles på noen måte. Da får man bare lette utbrudd, som kanskje er bitte litt ubehagelige. Men uansett, det er absolutt ikke verdens undergang om du har fått det Jeg har både munnherpes og kjønnsherpes, og har aldri utbrudd. Så tror ikke du skal bekymre deg. Og ved langvarige forhold er sjansen for å bli smittet ganske stor uansett, men det er ingen garanti for at man blir smittet. Du kan være kjempe heldig! Så bare slapp helt av
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #15 Skrevet 12. april 2008 Jeg håper virkelig dette, for er virkelig skremmende, så skremmende at jeg vurderer å gjøre det slutt.. Jeg leste om det på lommelegen, og det sto der at smittefaren var større før utbruddet, det som gjorde meg engstelig. For han vet jo aldri når han får det... Skjerp deg a! For en selvsentrert unge du er... Du har vært sammen med kjæresten din i åresvis, og så vurderer du å gjøre det slutt i tilfelle du er blitt smittet?! Snakk om å være overfladisk.. Stakar kjæresten din! Det kan dessuten ta mange år før du evt får utbrudd dersom du er blitt smittet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå