Gå til innhold

Psykologipoeng

Fremhevede innlegg

Gjest Psykologistudent
Skrevet

Hei!

Jeg studerer psykologi og er på førsteåret i bachelorgraden. Jeg har forstått det sånn at man nå søker med vgs karakterer til profesjonsstudiet, og ikke fra årsenheten lenger.

Nå har jeg antakelig ikke bra nok karakterer fra vgs for å komme inn på profesjon med en gang, så jeg lurte på hva det er jeg kan gjøre?

Går det an å legge sammen poengene jeg får fra dette året på psykologiprogrammet (når jeg er ferdig til våren) med karakterer fra videregående? I så fall, hvordan gjør jeg dette?

Og hvis ikke, hva gjør jeg da for å komme inn på profesjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tar årsenheten ved et annet universitet og søker seg videre til profesjon? UiB, NTNU og UiT har fortsatt inntak ti profesjon på bakgrunn av karakterer fra årsenheten i psykologi.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Nei, du kan nok ikke bruke poeng fra bachelor nivå. I Norge er det to muligheter, komme rett inn i Oslo med videregåendekarakterer eller ta årsenheten og få topp karakterer i alle fag....

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Hei!

Jeg studerer psykologi og er på førsteåret i bachelorgraden. Jeg har forstått det sånn at man nå søker med vgs karakterer til profesjonsstudiet, og ikke fra årsenheten lenger.

Nå har jeg antakelig ikke bra nok karakterer fra vgs for å komme inn på profesjon med en gang, så jeg lurte på hva det er jeg kan gjøre?

Går det an å legge sammen poengene jeg får fra dette året på psykologiprogrammet (når jeg er ferdig til våren) med karakterer fra videregående? I så fall, hvordan gjør jeg dette?

Og hvis ikke, hva gjør jeg da for å komme inn på profesjon?

Du må forberede videregående-karakterer for å komme inn i UiO. De andre universitetene har fortsatt inntak på grunnlag av årsenhet, selv om i hvert fall UiB vurderer å omgjøre det slik UiO har gjort. (Det er nok meget sannsynlig at alle universitetene vil ha opptak etter videregående-karakterer i fremtiden)

• 2 uker senere...
Skrevet

All logikk tilsier vel at du får tre poeng for 60 studiepoeng og kan søke på ordinærvitnemålskvote på embetsstudiet i psykologi ved UiO som du kan ved alle andre studier? Uten at jeg vet dette sikkert. Hvis ikke kan du fortsatt (som noen nevner) søke på de andre universitetene (NTNU, UiT og UiB) utifra grunnfagskarakterene. Tidligere måtte du ha 2 A-er og 1 B, men mulig det har gått opp etter at de begynte å ta inn på videregåendekarakterer i Oslo.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...