Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Har nettopp fått vite at en jeg kjenner er begynt å låne penger av sin mor. I dag presset hun sin mor til å låne henne 500 kroner og begrunnet det med at hun skyldte penger fordi hun er begynt å røyke heroin og sa at de typene ikke er noe å spøke med. Hun sa at det var derfor hun er blitt så tynn, men hun har alltid vært tynn. Jeg har møtt henne flere ganger og jeg vet hun røyker hasj og en en venn sier at det virker som hun bruker kokain. Hun drikker nesten hver dag. Jeg tror at hun bruker heroin som utpressing for å låne penger til alkohol og hasj. Hun er kjent for å lyge når det passer henne og jeg tror ikke hun for alvor er begynt å røyke heroin. Jeg har snakket med henne i telefonen og ellers når jeg har møtt henne har hun ikke heroinstemme eller små pupiller. Hun virker mer pigg og dopet på noe oppkvikkende når hun virker dopet. Hun er ikke motivert for behandling og er oppfarende og frekk. Hennes mor har tenkt å flytte pga. datterens oppførsel. Hvis hun er begynt med heroin, er moren redd for å få de som selger og kriter stoffet på døra. Jeg vet ikke hva jeg spør om i denne tråden, men hvordan oppdager man om en person er påvirket av heroin og hvor fort blir man avhengig når man er begynt å røyke det? Hvilken behandling kan hun søke hvis hun selv blir motivert for behandling og hva skal moren hennes gjøre for å unngå å bli presset for penger av sin voksne datter?
Ce'Nedra Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Heroin - små pupiller (kan være nesten som knappenålshoder) Kokain/amfetamin - store pupiller (kan nesten dekke hele iris) Heroin er svært avhengighetsskapende, men det kan kokain være også.. Tynn kan man bli av begge deler. Vanskelig å si hva man skal gjøre i en sånn situasjon dessverre, det finnes ingen fasit.
Gjest pest Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Selvsagt lyger hun, kanskje ikke om heroinen men om det meste av det andre. Selvsagt låner hun penger og presser moren. Hun har blitt avhengig, derfor er hun oppfarende og frekk og en kan ikke forvente at hun er klar for behandling. Det siste som er relevant er hvilket stoff hun bruker, men moren kan ta kontakt med en del instanser som hjelper pårørende av misbrukere. Det finner en vel med et google-søk.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Uansett om hun lyver eller ikke så er det noe som heter medavhengighet. Når moren lar seg presse til å gi henne penger så er hun faktisk med på at misbruket kan fortsette. Når man stiller opp med mat, en seng og rene klær så er man også medavhengig. Vi er med på at rusmisbruket kan fortsette siden vi backer opp og prøver å ordne og gi litt ro. Jeg sier ikke at det er lett å la være. Man må faktisk ha litt kunnskap og støtte for å klare det. Særlig foreldre trår til. Hvem vil vel ha en rusmisbruker til barn som risikerer å sove ute eller å bli banket opp eller ikke får mat eller ...
Gjest TS Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Jeg har aldri sett henne med små pupiller, men jeg ser ikke henne daglig. Hun har vært tynn siden hun var tenåring og alkohol har alltid vært hovedproblemet. Hvorfor fortalte hun moren sin at hun er begynt å røyke heroin? Er dette noe man sier uten å være ydmyk og uten å være klar for innleggelse? Det høres ut som utpressing fordi hun vet at hun ikke får låne penger til alkohol. Men nå har jeg fått høre at hun hadde grått i telefonen da hun spurte om å få låne penger da moren først sa nei og hun fikk tilbud om mat og røyk. Jeg har hørt om krokodilletårer, men klarer liksom ikke tro på det. Sist helg lånte hun 700 kroner og 500 kroner i går. Hun er ung ufør, men har lave utgifter og en liten jobb ved siden av. Jeg vet ikke om hun fortsatt jobber. Hun sier at hun gjør det. Moren hadde ikke penger hjemme og har store smerter så hun kunne ikke gå ut. Da fikk datteren låne visakortet, men moren overførte penger til sparekontoen via nettbank slik at det bare var 500 kroner på kortet. Det tok to timer uten at hun kom tilbake og uten at hun tok telefonen. Da hun endelig kom, fortalte hun at hun er begynt å røyke heroin eller har gjort det og at hun skylder penger og at hun ikke kunne ta telefonen når hun forhandlet med slike folk. Uten noen nærmere forklaring eller takk gikk hun bare og moren ble tilbake som et spørsmålstegn. Jeg er mest bekymret for moren nå, siden datteren blåser av behandling. Kan ikke langere oppsøke foreldre hvis datter eller sønn er avhengig og skylder penger? Er det rimelig å forlange at datteren forteller når hun begynte å røyke og om hun fortsatt røyker og hvor mye penger hun skylder eller bør moren bare nekte å forholde seg til sin datter når det gjelder lån av penger? Moren har ikke kontaktet faren siden han nettopp har hatt hjerteinfarkt. Jeg vet at datteren manipulerer og lyger og har gjort det siden hun var ung. Hun blir sint når foreldrene og særlig moren prøver å snakke med henne. Hun hjelper aldri til med noe og har alltid med seg litt alkohol når hun kommer på besøk. Noen ganger er hun synlig beruset. Jeg skal google og prøve å finne ut hvem moren kan kontakte, men jeg tror hun har vært i kontakt med Alanon og de rådet henne til å kutte ut datteren når hun har ruset seg, men det er der skoen trykker og nå har datteren funnet et pressmiddel når moren tror at hun skylder penger til kriminelle som først ga henne heroinen gratis. Ett problem er at moren alltid frykter bråk og nesten sier ja til alt bare datteren blir sint og sånn har det visst vært siden datteren var et barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå