Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Sønnen glemte igjen en sekk med bl.a. bærbar pc i byen en kveld. Dette er en pc som tilhører skolen. Hadde den blitt tapt så hadde egenandelen vært på 1000 kr. for meg. En flott ungdom, like gammel som sønnen, fant den og tok den med hjem. Jeg er så lettet og glad for at det finnes ærlige sjeler. Denne ungdommen fortjener en finnerlønn, men jeg er i tvil om hvor mye. Må legge til at jeg sliter enormt økonomisk akkurat nå så her blir det en balansegang. Jeg vil ikke være kjip, men kan allikevel ikke betale all verden. Så da spør jeg dere. Hva er rimelig finnerlønn i denne saken?
Alice Ayres Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Jeg synes at 10% virker som et greit beløp.
Ciara Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Jeg synes vel ikke man skal måtte betale store summer fordi en annen person var lovlydig og ærlig slik man har lov til å forvente. Gi etter evne og lyst, mer kan ingen forlange
venus* Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 I hittegodsloven så er det foreslått 10% om beløpet er over 500 kroner. I dette tilfellet så ville vel 100 kroner vært rimelig?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 § 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn. Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer. Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Verdien på pc'n er jo mye høyere enn beløpet jeg må erstatte til skolen. Er jeg gnien dersom jeg gir 200 kr eller bør jeg øke til 300?
Alice Ayres Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Verdien på pc'n er jo mye høyere enn beløpet jeg må erstatte til skolen. Er jeg gnien dersom jeg gir 200 kr eller bør jeg øke til 300? Jeg synes 200 kroner er mer enn nok. Da jeg svarte 10%, tenkte jeg at det var av egenandelen.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Verdien på pc'n er jo mye høyere enn beløpet jeg må erstatte til skolen. Er jeg gnien dersom jeg gir 200 kr eller bør jeg øke til 300? 200 er mer enn nok! Tviler på at noen hadde blitt skuffet over 100 heller.
angeleyes Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Hadde det vært meg som hadde levert pcen hadde jeg ikke forventet å få finnerlønn for det. Dermed hadde jeg blitt veldig glad for 100 kr. 200 synes jeg derfor absolutt ikke er gnient.
Leo Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Jeg hadde glatt avstått fra finnerlønn, men jeg synes ikke det ville vært urimelig å gi vedkommende 500 kroner. Da har du uansett spart 500 i forhold til hva du måtte ha betalt hvis PCen ikke hadde kommet til rette og du har samtidig vist at ærlighet virkelig lønner seg.
Gjest Gitte Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 ...og du har samtidig vist at ærlighet virkelig lønner seg. Det samme tenkte jeg. Siden det faktisk er et barn/ungdom (?) som var finneren vil jeg tro en liten finnerlønn oppfordrer til videre ærlighet. Misforstå meg rett, det burde jo være en selvfølge å levere tilbake ting man finner, men det vet jo alle at ikke alltid skjer...
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Det var en 17-åring som fant sekken og pc'n. Ser hva Leo mener, men akkurat nå så er 500 kr ikke mulig for meg. Da blir det vann og brød på heimefronten. Samtidig så synes jeg at det er riktig å gi en påskjønnelse til en ærlig ungdom. Det er nok av mennesker rundt en som gjør seg til en tjuvradd for mindre.
Leo Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Du må selvfølgelig gjøre som du vil og jeg synes jo ikke at 2 - 300 kroner er "kjipt". Har man ikke penger, så har man ikke penger. Likevel måtte du jo ha betalt 1.000 kroner hvis PCen forble borte og da hadde det blitt enda mer vann og brød .
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 7. april 2008 #14 Skrevet 7. april 2008 Den 1 000-lappen hadde jeg måtte betalt senere. Eventuelt inkludert inkassogebyr. Finnerlønnen er her og nå. Det er mitt problem, men jeg ser godt hva du mener, Leo. Det er derfor jeg spør dere her om hva som kan være ok uten å være kjip. Rett og slett fordi økonomien her ikke er som den skal. Jeg vil vise at jeg setter pris på ærlighet samtidig som jeg prøver å finne ut hva som er ok og hva som er kjipt.
Kristaa Skrevet 8. april 2008 #15 Skrevet 8. april 2008 Jeg har gitt og fått 200 kroner. Jeg ga 200,- til en fjortis som fant lommeboken min, og fikk 200 da jeg fant en veske med lommebok og mobil på gaten i Oslo
Ce'Nedra Skrevet 8. april 2008 #16 Skrevet 8. april 2008 200 kroner høres rett og rimelig ut. Regner med at sekken også kostet litt.. Så blir det altså 10% av verdien, og det kan du jo påpeke også, at du regnet ut fra lovverket.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #17 Skrevet 8. april 2008 Når du spør om hvilken sum du bør betale, og du får et svar som ikke passer din lommebok, så avviser du bare forslaget. Hvorfor spør du hvis du ikke har råd til noe mer? Gi 200 og bli ferdig med det!!
mamut75 Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Tror retten til finnerlønn er et lovfestet krav , dvs at finneren kan gå til politiet og få dem til å avkreve deg finnerlønn , men er usikker på hvor stor finnerlønnen finneren kan kreve . Uansett så er det jo en ide å ha en slags forestilling om hvor mye den sekken til sønnen din var verdt . La oss si at det er en billig laptop som er 1 år gammel . Nypris vil da være noe sånt som 4800(6000) . Siden verdien på datautstyr i mange tilfeller avskrives over 3 år , er det vel rimelig å trekke ifra minimum 1/3. Verdien på pc'en i sekken blir da noe sånt som 3168 , 10 % av dette er ikke så langt unna det beløpet du selv tenkte å betale .
Brukernavn Skrevet 8. april 2008 #20 Skrevet 8. april 2008 Jeg hadde glatt avstått fra finnerlønn, men jeg synes ikke det ville vært urimelig å gi vedkommende 500 kroner. Da har du uansett spart 500 i forhold til hva du måtte ha betalt hvis PCen ikke hadde kommet til rette og du har samtidig vist at ærlighet virkelig lønner seg. Signerer!! Når du spør om hvilken sum du bør betale, og du får et svar som ikke passer din lommebok, så avviser du bare forslaget. Hvorfor spør du hvis du ikke har råd til noe mer? Hun spør fordi hun selv synes det er litt kjipt, men vil ha godkjennelse for at det er greit her inne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå