Gå til innhold

Kan man kondolere på sms?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

En jeg kjenner mistet nylig sin mor. Jeg har lyst til å kommunisere at jeg synes det er leit og at jeg tenker på henne, men jeg kvier meg for å ringe. Vi pleier vanligvis ikke å prate sammen på telefonen. Kan jeg sende en sms hvor jeg uttrykker medfølelse? Jeg kommer i tillegg til å sende blomster til begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillebøll

Ja det synes jeg. Så lenge det er en person du bare pleier å ha kontakt med på sms så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha sendt et kort enn en sms. Et kort er mer personlig enn en sms, men en sms er jo bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Klart du kan.

Folk i sorg tenker da ikke på hvordan du kondulerer, men at du faktisk gjør det.

Jeg fikk mange sms da jeg mast min far og syntes det var mye lettere å forholde seg til enn hvis jeg skulle fått masse telefoner. (ikke alltid man orker å prate så veldig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan faktisk være finere med sms enn å ringe. Da kan mennesker lese det da det passer.

Selvfølgelig er det mye bedre med kort, men sms er jo litt raskere måte, av og til er det greit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det avhenger av hvordan du ellers pleier å kommunisere med h*n. Går det mye i sms ellers er det ok, men er det en person som ikke pleier å sende så mange sms-er, er det ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt greit å kondolere på sms. Jeg har opplevd å miste tre av mine kjære, og den "beste" henvendelsen synes jeg faktisk har vært på sms. Der venner og bekjente skriver at de føler med meg i sorgen, og at jeg bare trenger å si ifra dersom det er noe de kan gjøre. Som andre har nevnt før her så hadde jeg mange øyeblikk der jeg slett ikke ville snakke i telefon. Det ville blitt en stor påkjenning dersom alle jeg kjenner skulle ringt midt i sorgen. Man har jo ofte en del tanker man trenger å bearbeide, og for de av oss som har stor familie har man kanskje ikke så mange øyeblikk for seg selv.

Det er godt å vite at andre tenker på deg, og at de er der dersom du skulle trenge det. Og så får den sørgende selv bestemme når og om h*n skal ta kontakt.

Jeg kjenner mange som har fått altfor mange telefoner etter et dødsfall i nær familie. Enkelte har følt at de nærmest har betjent et sentralbord når alle bekjente skal ringe og kondolere. Det er jo selvsagt godt at folk bryr seg, misforstå meg ikke. Men det kan også oppleves som slitsomt når folk du ikke har noe særlig kontakt med ringer når du er på det mest sårbare. Men så er det jo igjen spørsmål om denne personen i sorg er ensom og ikke har så mange rundt seg, eller om personen har masse familie og nære venner som støtte i en tung tid.

Det blir selvsagt noe helt annet når det er noen som står deg veldig nær som er i sorg. Da kan en sms virke litt puslete. Men alle situasjoner må jo vurderes fra person til person. I ditt tilfelle høres det absolutt ut som en sms er en passende kondolansemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at uansett hvordan man kondolerer, så er det bra at man kondolerer. Det kan bety utrolig mye for de som sørger, fordet om det bare er en liten sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, man kondolerer ikke på sms. Det gjør vi i tale eller ansikt til ansikt. Sms er en idiotisk ting, som tilslører følelser. Den er grei på korte meldinger, men glemmer at vi er mennesker.

Mvh Jenny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Absolutt. Jeg orket ikke å snakke med folk like etterpå, men satte stor pris på sms.

Veldig hyggelig med kort og blomster også selvfølgelig. Men det viktigste er jo at folk bryr seg, og viser det. Uansett hvordan de gjør det.

:klem:

Edit: Hvis du sender en sms, ikke bli skuffet om du ikke får noe svar. Man får en helt vridd tidsfølelse, og får ikke helt til å svare, selv om man gjerne vil.

Endret av stjernekyss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kan man kondolere via sms. Da kan den som sørger lese sms når vedkommende føler for det. Mye lettere enn å måtte ta telefonen når det ringer. Ikke alltid det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart at du kan kondolere via en sms.

Det er ofte enklere å få ned følelsene sine når man skriver, enn når man snakker-spesielt i en sånn situsjon.

Selvsagt kommer det ann på hvem det er mht. nærheten mm, men i ditt tilfelle så mener jeg du kan kondolere pr. sms.

Du skal jo sende blomster, og med blomsterbuketten kan du selvsagt skrive et personlig kort om du vil eller føler for det!

Kondolerer :dagens-rose:

Endret av A.P.Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kondolere pr sms. Fikk mange "kondolansesms" da min samboer døde. For meg varmet det veldig. Sparte på de smsene i et år tror jeg. For meg var det veldig godt å ha de smsene fordi når ting ble vanskelig var det godt å ta de frem, å vite at de som sendte de faktisk brydde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de som sier at sms er en fin måte å vise at man bryr seg på.

Jeg mistet min søster i sommer, og har ca 100 sms på mobilen min som jeg ikke vil slette før jeg får skrevet dem ned. Det er jo ofte veldig vanskelig å ta opp telefonen og ringe når man vet at den man skal ringe har det fryktelig vondt, og det er mye bedre å sende en sms enn å ikke høre av seg i det hele tatt.

Alt varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...