Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Hvor får man en slik utdanning, og hvor lang er utdanningen, og hvordan er lønnen? håper noen vet.
Eliza Doalot Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Så vidt jeg vet er en den eneste optiker-utdanninen i Norge på Kongsberg (Høyskolen i Buskerud). Jeg mener det er en treårig utdannelese.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Så vidt jeg vet er en den eneste optiker-utdanninen i Norge på Kongsberg (Høyskolen i Buskerud). Jeg mener det er en treårig utdannelese. Jeg studerer på Kongsberg, ikke optiker da. Men Kongsberg er den eneste plassen i Norge som har optikerstudiet. Det er en 3årig utdannelse, også har de masterprogram for de som vil det. sjekk ut: http://www.hibu.no/studietilbud/optometri/ Kongsberg er en super høyskole!! Anbefaler deg å søke, optometri er et sosialt studie:) de har masse gøy sammen de som går der ettersom jeg har forstått. Lønna vet jeg dessverre ikke.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Skulle ønske at denne utdanningen gikk ann å tasom desentralisert, men det går vel ikke. Ikke kan man ta den på NKI heller. Får se hva jeg finner ut.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Skulle ønske at denne utdanningen gikk ann å tasom desentralisert, men det går vel ikke. Ikke kan man ta den på NKI heller. Får se hva jeg finner ut. Hør med skolen du. Du må jo regne med å være til stede når dere f.eks. skal lære å undersøke pasienter, men de har sikkert mange emner man kan lese på egen hånd, så det skader vel ikke å spørre skolen hva slags opplegg de har.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Det skal jeg undersøke. Jeg bor i Trondheim med mann og barn, så det er egentlig uaktuelt å flytte. Men å ta obligatorisk undervisning som undersøkelser må man få til.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Gjest over meg, her har du svaret jeg fikk da jeg mailet dem om det samme: "I utgangspunktet er det bare praksisperioden på vårsemesteret i 2. studieår og den pasientrettede undervisningen i 3. studieår som er obligatorisk. Men det er en rekke obligatoriske arbeidskrav gjennom hele studiet som krever oppmøte på våre spesialiserte laboratorier der studentene har tilgang til nødvendig utstyr og får veiledning. Studentene trenger mye praktisk øvelse, og studiet er forholdsvis hardt mht arbeidsmengde ift øvrige studier. Mye arbeid foregår i grupper og studentene trener på hverandre i de praktiske øvelsene før man får begynne med pasienter. Så bachelorutdanningen i optometri egner seg ikke så godt dersom man ikke planlegger å være tilstede på høgskolen hver dag."
Gjest Optikerstudent Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 Jeg studerer optometri i Kongsberg. Jeg vil så absolutt ikke anbefale deg å ta dette studiet uten å bo i nærheten, med mulighet til å møte opp så og si hver dag. Vi har forelesninger hver dag, og oppgaver i forhold til optoteknisk arbeid (det å lage brillene) og synsundersøkelsene, som du ikke får nok tid til i gruppetimene. Det meste er rett og slett øving, øving, og atter øving. De mest ivrige er gjerne på skolen fra åtte til åtte - lange dager med andre ord. Men for all del, det er et flott studie, jeg trives og er stolt av valget mitt. Det er mye arbeid, masse man må sette seg inn i og mye nytt. Det er mye interessant, noe vi ikke skjønner hvorfor vi må lære, men sånn er det vel alltid.. Du kan pendle fra nabostedene, de som pendler lengst bor i Oslo-området. Det tar ca 1,5 time med tog fra Oslo, og togene går hver time i rushtiden. Det er mange som bruker disse togene, på grunn av pendling til næringsparken (store ingeniørbedrifter), så NSB er faktisk veldig gode på kollektivtrafikken til Kongsberg. Fra togstasjonen til skolen tar det ca 15 min å gå. Er du heldig er det andre som pendler i din klasse, så da kan dere jo gå sammen og ta toget sammen! Studentsamskipnaden har for øvrig familieleiligheter, om det skulle bli aktuelt! I forhold til hva du kan lese til selv, er det selvsagt noen fag - men vi har såpass mange fag (ca 4-6 hvert semester) at du ikke vil få lesefagene samtidig. Jeg flyttet selv med tungt hjerte til Kongsberg, vet at flere har gjort det. Det er studenter med barn og familie andre steder i landet på studiet, så du vil ikke være alene om den saken. Kongsberg er en helt grei by, skolen er bra og studiemiljøet på optometrilinjen er strålende på grunn av alt gruppearbeidet og det praktiske vi må gjøre. Men for all del, jeg er for flytting av optometristudiet til en noe mer "sentral" plass en Kongsberg jeg og..
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 12. april 2008 #9 Skrevet 12. april 2008 Er ikke optikerutdanningen en ingeniørutdanning? Med mye matte og slikt?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #10 Skrevet 13. april 2008 Er ikke optikerutdanningen en ingeniørutdanning? Med mye matte og slikt? For noen år siden ble optikerutdannelsen endret fra ingeniørutdannelse til helseutdannelse. Men matte er det vel en del av fremdeles.
Lovinda82 Skrevet 14. april 2008 #11 Skrevet 14. april 2008 Jeg har en venninne som tar optikerutdannelsen i København. Tror skolen samarbeider med Brilleland da de har praksis i denne bedriften underveis.
Gjest Optikerstudent Skrevet 14. april 2008 #12 Skrevet 14. april 2008 Det var en ingeniørutdanning frem til 2004 eller noe sånt. Det er nå et helsefaglig yrke, lagt under helseloven. Vi har matte i første og andre semester. Det er stort sett 3MX, men litt utover det i andre semester med vektorer, rekker og matriser. Det er generell studiekompetanse som inntakskrav. Norske optikerstudenter i Danmark benytter seg ofte av Brilleland som praksissted, for de er strenge på godkjenning - alle danske optikere er godkjent, men bare Brilleland i Norge fordi det opprinnelig er en dansk kjede (jeg tror det er sånn, var det jeg leste meg fram til da jeg vurderte Danmark - men ikke kom inn pga mangel på biologi). Det er gøy å studere optometri, men vanskelig. Men virkelig å anbefale.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #13 Skrevet 15. juni 2008 Jeg har en venninne som tar optikerutdannelsen i København. Tror skolen samarbeider med Brilleland da de har praksis i denne bedriften underveis. Er det Brilleland som har denne ordningen hvor de gir deg lønn under optikerutdannelsen mot at du jobber x-antall år for dem når du er ferdig? Mener jeg har lest om noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #14 Skrevet 15. juni 2008 Er det kamp om, eller veldig få, studieplasser ved optikerutdanningen i Norge? Det virker som om det er en god del norske optikerstudenter i Danmark
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2008 #16 Skrevet 12. juli 2008 Jeg vet at begynnerlønnen for optikere i Brilleland er 327000. Det øker i forhold til antall år i Brilleland, om du har linsekompetanse, om du har diverse etterutdanningskurs og selvsagt om du har master.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2008 #17 Skrevet 14. august 2008 Krever det mye matte for å bli optikker? =S Må man ta R matte i 2vgd klasse ? Eller kan man ta S?
Gjest Hello Skrevet 26. desember 2008 #18 Skrevet 26. desember 2008 Krever det mye matte for å bli optikker? =S Må man ta R matte i 2vgd klasse ? Eller kan man ta S? Du trenger bare generell studiekompetanse =)
Gjest Gjest_michelle_* Skrevet 16. januar 2009 #19 Skrevet 16. januar 2009 Hvor får man en slik utdanning, og hvor lang er utdanningen, og hvordan er lønnen? håper noen vet. Man kan utdanne seg i københavn, randers (dk) eller kongsberg, utdanningen tar tre år, begynner lønn norge rundt 28. 000 nok, begynner lønn dk ca 30000 dk /40000 nok. lykke til!
Gjest Anonym optiker :-) Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 Man kan utdanne seg i københavn, randers (dk) eller kongsberg, utdanningen tar tre år, begynner lønn norge rundt 28. 000 nok, begynner lønn dk ca 30000 dk /40000 nok. lykke til! Hei! Jeg er optiker, og jeg synes kanskje at lønnsnivået som er forspeilet her er litt i det høyeste laget, for her er det store geografiske forskjeller og selvfølgelig (som andre har skrevet tidligere) alt etter som hvilken tillleggsutdannelse man har. http://optikeren.pdc.no/pdf/optikeren200705.pdf (På side 6 og utover er det litt om lønn etc.) Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå