Gå til innhold

Hva koster et bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snakker om å forlove oss, og jeg lurer på om jeg skal ta steget og fri til han (hadde tenkt å gjøre det på skuddårsdagen , men blei jammen pingle...). Vet det er dyrt med bryllup. Og sitter med en følelse av at en bør gifte seg innen 1 års tid, etter forlovelse... Men etter å å ha hørt på ei jeg jobber med hvor mye de brukte i sitt bryllup (som er noen år siden nå), tenker jeg at jeg aldri vil klare å spare opp så masse penger innen 1-1,5 år...

Er det noen som som har lyst å dele erfaringer, og hvordan dere gjorde det...

Er jo en mulighet og ønske seg penger i gaver og bruke på bryllupet...

Og til slutt, finst det noen internettbutikker som selger forlovelseringer? Her hvor jeg bor er det så utrolig dårlig utvalg... Eller er det lures å kjøpe slikt på butikken??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja.... hvor mye et bryllup koster er vel opp til hver enkelt, hvor mange gjester man vil ha og hvor mye man faktisk vil legge i det. :jepp:

bryllupet til meg og min kjære kommer nok alt i alt på ca 100.000kr. vi skal da ha åpen bar, leier et sted hele helgen og har 60 gjester til middag.

vi er begge i 100% jobb har kun 6mnd å spare på og vi får ca 40.000 i støtte! (elskede snille familiene våre!! :love: ) har lite utgifter ellers så derfor skal og MÅ vi klare det! :):jepp:

:klemmer:

Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted at norske par i snitt bruker 80 000 på bryllup. Vi kommer til å bruke litt i underkant av dette sannsynligvis, rundt 70 000... Vi har da et mellomstort bryllup med ca 40 til middag og 65 ca til kaffe... Dette er ikke inkludert bryllupsreise...

Men hvor mye penger man bruker kommer jo an på mange ting, f eks om man velger koldtbord/buffét eller full middag, arrangerer bryllupet på sted man kan ta med egen drikke eller må betale restaurantpris for denne, om man har fri bar... har dere venner/bekjente som kan gjøre tjenester, f eks sette opp hår, fotografere, servere, bake etc sparer dere jo penger på dette også... vanskelig å få til alt dette som vennetjenester, men alt hjelper jo på :)

Lykke til :)

Skrevet
tja.... hvor mye et bryllup koster er vel opp til hver enkelt, hvor mange gjester man vil ha og hvor mye man faktisk vil legge i det. :jepp:

bryllupet til meg og min kjære kommer nok alt i alt på ca 100.000kr. vi skal da ha åpen bar, leier et sted hele helgen og har 60 gjester til middag.

vi er begge i 100% jobb har kun 6mnd å spare på og vi får ca 40.000 i støtte! (elskede snille familiene våre!! :love: ) har lite utgifter ellers så derfor skal og MÅ vi klare det! :):jepp:

:klemmer:

Tusen takk for svar. Når eg først gifter meg har eg lyst å legge litt i det... Har lyst å kunne ta den kjolen eg faller for som er "drømmekjolen". Men tenker det må litt sparing til. Og det å gifte seg er masse planlegging har eg skjønt. Kan ikkje skjønne at eg skal ha tid til det (jobber turnus) og pendler. Men men...

Dere må hvertfall ha masse lykke til med forberedelsene og bryllupet :)

Jeg mener å ha lest et sted at norske par i snitt bruker 80 000 på bryllup. Vi kommer til å bruke litt i underkant av dette sannsynligvis, rundt 70 000... Vi har da et mellomstort bryllup med ca 40 til middag og 65 ca til kaffe... Dette er ikke inkludert bryllupsreise...

Men hvor mye penger man bruker kommer jo an på mange ting, f eks om man velger koldtbord/buffét eller full middag, arrangerer bryllupet på sted man kan ta med egen drikke eller må betale restaurantpris for denne, om man har fri bar... har dere venner/bekjente som kan gjøre tjenester, f eks sette opp hår, fotografere, servere, bake etc sparer dere jo penger på dette også... vanskelig å få til alt dette som vennetjenester, men alt hjelper jo på :)

Lykke til :)

Takker for svar. Måtte inn og se på dagboka di. Virker som om du har full kontroll :) Jøje meg mister neste heilt motet til bryllup når eg ser alt som må planlegges. Tenker at eg må ha fleire år for å få tid til all den planlegginga. Visst det blir forlovelse blir den nok laaang.... :ler: Neida...

Du må og ha masse lykke til med forberedelsene.

Skrevet

Takker og for linkene også. Mange fine ringer og velge mellom... Lurer litt på spennring til meg, men veit ikkje heilt...

Gjest Hegepege
Skrevet (endret)

Vårt brullup vil komme på ca 50.000-60.000 tenker jeg. Vi er 45 til middag og 60 til kaffe, men så fikk jeg en knall pris på hotellet der jeg jobber da :danse:

Vi får (for 45 stk)

- apretif og frukt mens gjestene venter på oss

- 3 retters middag (melon og serranoskinke, indrefilet provencale og brownies og is)

- 2 øl/vin til maten og ubegrenset med mineralvann

- stoort lokale (får velge hvilket jeg vil ha selv:p)

- Kaker og kaffe

- Brudesuite :tommelsmil:

Dette kommer på ca 30.000, noe som jo er en knallbillig pris på hotell..

Vi er forøvrig studenter begge to, men skal fint greie å spare 40.000 på litt over ett år, i tillegg til bittegranne hjelp avvåre foreldre, men ikke mye :riste:

Endret av Hegepege
Gjest Gjest
Skrevet

Vårt bryllup kommer på ca 200 000 (150 000 for mat/drikke/lokaler, 50 000 på fotograf, kjole, blomster etc). Vi skal ha ca 80 gjester.

Vi kunne selvfølgelig gjort det billigere, men har spart opp ganske mye...

Skrevet
Takker for svar. Måtte inn og se på dagboka di. Virker som om du har full kontroll :) Jøje meg mister neste heilt motet til bryllup når eg ser alt som må planlegges. Tenker at eg må ha fleire år for å få tid til all den planlegginga. Visst det blir forlovelse blir den nok laaang.... :ler: Neida...

Du må og ha masse lykke til med forberedelsene.

Takk :) Synes det er gøy å planlegge jeg, men jeg føler nesten jeg har for god tid... men er det snart bare et år igjen, og da kan vi begynne litt mer detaljplanlegging, så da går nok tiden fort og vi får nok å gjøre :)

Det meste går nok egentlig fort å planlegge... problemet hvis dere har tenkt å gifte dere ganske raskt er at populære kirker, festlokaler etc kan være opptatt...

Opprett din egen dagbok da vel :) Kjekt å skravle med andre bruder, og samle ideene sine så man husker på dem til senere :)

Skrevet

Vi følger ikke den "tradisjonen" med å gifte oss et år etter forlovelsen, men to år... jeg er ganske dårlig på å spare penger så jeg har rett å slett brukt penger på ting som trengs til bryllupet istedet for å kjøpe ting til meg selv :) sånne enkle ting som lys, servietter o.l, for det koster faktisk en del det også når du ser den samlede prisen etterhvert :sjokk:

Vi har også klart å skaffe oss mye billige greier med at vi begynte så tidlig med planleggingen.. alt kjøttet og poteter til maten får vi tak i gratis, kokk har vi også fått tak i gratis :hoppe:

Fotografen tenkte vi å droppe fordi at vi kjenner flere stykker som er knallflinke å ta bilder så der sparer vi også mye penger. Jeg tror heller ikke jeg blir å kjøpe/leie designer kjole så jeg får sydd en kopi til under halve leie-prisen :tommelopp:

Det er mye man kan spare bare man undersøker godt i forveien ;)

Skrevet

Jeg er av den gammeldagse typen om at en skal gifte seg relativt raskt etter et frieri...men selvsagt; drømmebryllupet kan koste mer enn en har råd til på et år...så lenge datoen er satt(opp til 3 år kanskje) så ser jeg ikke problemet.

Vårt bryllup vil koste ca. 100.000,- Dagen vi gifter oss har vi vært forlovet 1 år...

Skrevet

Det jeg tenker er viktigst, er:

Dere skal arrangere et bryllup på deres premisser og på deres måte! :kys_2:

Vi forlovet oss i november i 06, og gifter oss i september 08. Dette blir nesten to år, noe jeg tenker er perfekt!

For meg tok det ganske lang tid etter forlovelsen før jeg klarte å få noe forhold til tanken på å skulle arrangere en bryllupsfest.. Kanskje bruker du også litt tid på å "modnes"? Finne ut hvilken stil dere ønsker, hvordan dere vil gjøre det mht leie lokale og ordne det meste selv eller leie et sted som ordner middag, pynt osv for dere og slike ting..

Vi har leid et lokale på bygda der jeg kommer fra. 60 inviterte med tre-retters middag. Vi har et budsjett på ca 80 - 100 000. Vi prøver å spare på det vi kan, og her er det vi har spart en del på:

brudekjolen er kjøpt til under halv pris på finn, brukt en gang og fin som ny! (Var på brudesalonger og prøvde først, noterte meg modell og fant den senere igjen på nettet.. Deretter var det bare å reise rundt og prøve etter å ha funnet størrelser som kunne passe)

Mine brødre spiller gitar og synger, så de står for flotte musikalske innslag under vielsen og etter kirken mens vi er hos fotograf

ei tidligere venninne av meg, nå mer bekjent, er blitt spurt om å hjelpe til med blomster siden hun er flink med sånt. Det takket hun hjerteligst ja til - og jeg betaler dermed bare en brøkdel av prisen!

Vi ordner invitasjoner selv, og får trykket andre trykksaker billig fra et kopisenter (pynter med bånd og diverse selv!)

Ellers er det verdt å nevne at man ikke betaler noe for kirke (hvis man ønsker kirkebryllup) hvis man gifter seg til den kirken man sokner til.

Vi kommer til å ønske oss penger i gave - som går til nytt kjøkken!

Lykke til - planleggingen kommer naturlig etterhvert som forlovelsen blir en realitet. Tenk at veien til en bryllupsfeiring er en stooor del av det hele - så kos dere med det!

Skrevet

Vårt kom på 60 000 minus bryllupsreise. Vi hadde 35 gjester, tapas og fri bar med vin og øl ut over kvelden. Vi hadde ikke band men jukebox, det var ganske skoi. Dette var med bussleie fra vielse til lokale samt buss fra lokalet igjen. Jeg var veldig fornøyd med det vi fikk ut av pengene. Jeg fikk feks fantastiske blomster til 1500 kr for ALLT, drømmekjolen min til 1500, brudepikekjoler til 200 etc.

Man MÅ heller på ingen måte gifte seg 1 år etter forlovelse. Jeg tenker at en forlovelse for meg innebærer å avtale dato. Hvor langt fram i tid det er er ikke like nøye. Selv giftet vi oss 2,5 år etter forlovelse for det er så lang tid vi som studenter brukte på å spare opp og klare å planlegge. Eksamenstid, 100% jobbing i ferier etc. gjør det fort til at det går med lenger tid til planleggingen.

Man må heller ikke ha det tradisjonelle bryllupet med 50 gjester. Man kan invitere søsken og familie og bruke 10 000 på en restaurant og ha en fantastisk feiring feks. Det er mange muligheter.

Skrevet (endret)

Vi endte opp på 20 000. Men vi ordnet mesteparten selv da, hadde koldtbord og laget maten selv, samt fikk mye hjelp av venner. Dessuten giftet jeg meg i bunad, så hadde ikke noe særlig utgifter på klær. Ellers kjøpte vi øl og vin i Sverige + at vi hadde et lokale der folk kunne ta med drikke selv.

Endret av Oddrun
Skrevet

Tusen hjertelig takk for mange svar.

Så flott at så mange vil dele sine tips/ideer.

Ser at det er store variasjoner her. Det einaste eg veit at visst eg ein gang gifter meg, så har eg lyst å lage invitasjoner og slikt selv (elsker å dille med slikt... :) ) Regner ikkje med at han kommer til å protestere på det ;) Og at eg vil vere kvit brud... Men men alt kommer nok på plass når den tid kommer.

Eg er vel heller ikkje så tradisjonell så kanskje det blir ei lita stund med forlovelsetid på meg eller oss...

Ha en fortsatt fin lørdagskveld :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet

Vi hadde 80 gjester, leide lokale, bestilte koldtbord + oksestek, leide band, hadde fri bar. Blomster fra vanlig blomsterbutikk, frisør og sminke likeså. Endte på 70 000 til sammen.

Skrevet

Vi regner med at vi kommer til å måtte ut med ca 120.000 kr.. Da er det snakk om nesten 90 stk til middag

Skrevet

vi er oppe i snaut 100 000 nå, tenker jeg. vi blir 51 stk. men har ikke valgt noen rimelige alternativer i det hele tatt og skal gjøre minimalt av ting selv, så du kan helt fint få et bryllup til godt under halvparten :)

lykke til :)

Gjest Studenten
Skrevet

Hei, vi kommer til å bruke rundt 40 - 50 000 på hele bryllupet. 70 gjester.

Da har vi leid et samfunnshus til lokale, catering til mat, og ordnet vin til maten (5 glass pr pers) , baileys, konjakk til kaffe, og kaker. Samt bil til å kjøre oss fra kirke til lokalet, privat fotograf, hår og sminke på salong, og kjole til meg, dress til han og brudepikekjole og brudesvenn dress.

Tips for å få ned prisen:

- Kjole på salg. Disse er like fine som alle de andre i butikken. Jeg kjøpte på fabrikkutsalg i danmark www.lilly.dk og fikk kjole, underskjørt, sko og veske til 2300kr!

- Privat lokale i stedet for hotell (da kan du ordne bevertning og alkohol selv . dette sparer mye penger!!)

Vi har fått tak i samfunnshus som vi kan pynte nøyaktig sånn vi vil ha det selv. Leie: 2500 kr

- Kjøp alkohol på taxfree når du er på utenlandsturer... mye å spare her dersom det er åpen bar feks.

- Kjøpte brudepike kjole da jeg var på ferie i england.. fant en NYDELIG en i "ordentlig" brudekjole stoff til 300 kr! Butikker å prøve: Bhs og Marks and Spencers har egne brudekjolleksjoner. Kan også finne brudekjoler her og sko og tilbehør.

- Låne bil fra bilbutikker. Noen steder gjør de dette mot et depositum.. en sort Audi A6 ser ganske stillig ut med silkebånd og bryllupspynt..

- fotograf. Hør med fotografsvenner eller fotojournalister i aviser feks. De tar ofte lavere timeprise enn fotografer med studio, og du får negativene til fritt bruk etterpå.

- catering mat : Mange kommer med kokker og servitører, eller du kan velge å få levert varmretter eller koldtbord.

- Hjemmelagete invitasjoner, program og bordkort. Det enkle er ofte det beste. Husk at trykkerier tar oppstartsgebyrer - det øker prisen betraktelig. og frakt kommer ogsåofte i tillegg.. pluss at de lager "rare" str sånn at du MÅ kjøpe konvolutten også fra de, i stedet for vanlige hvite på binders...

- få elever på blomsterdekoratør skoler til å lage oppsatser og buketter til deg. Ta kontakt med læreren så kan de bruke dette som en praktisk oppgave/eksamen... Du får en billig oppsats, de får øvelse i det virkelige liv..

- morgengaven trenger ikke være noe vannvittig dyrt.. sats på personlig og det gjør mer inntrykk enn noe dyrt og overfladisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...