Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet. Jeg har satt inn alle møblene mine, og hengt opp gardiner, likevel er det fremdeles veldig ekko i de fleste rommene. Særlig i stuen. Jeg har ikke hengt noen bilder på veggene ennå, men vil virkelig tre-fire fotografier gjøre ende på ekkoet? Jeg har ikke lyst på tepper, grunnet allergier (og at jeg ikke synes det er verken pent eller praktisk). Er det noe annet jeg kan gjøre for å få slutt på ekkoet? Hjelper det med planter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet. Jeg har satt inn alle møblene mine, og hengt opp gardiner, likevel er det fremdeles veldig ekko i de fleste rommene. Særlig i stuen. Jeg har ikke hengt noen bilder på veggene ennå, men vil virkelig tre-fire fotografier gjøre ende på ekkoet? Jeg har ikke lyst på tepper, grunnet allergier (og at jeg ikke synes det er verken pent eller praktisk). Er det noe annet jeg kan gjøre for å få slutt på ekkoet? Hjelper det med planter?

Jeg har samme problemet hos meg, pga takhøyden. Prøvde bilder og blomster, men ingenting annet enn tepper hjalp. Fremdeles er det litt ekko igjen, men venter på ett teppe til. Ønsker IKKE å ha gardiner pga flott utsikt :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har samme problemet hos meg, pga takhøyden. Prøvde bilder og blomster, men ingenting annet enn tepper hjalp. Fremdeles er det litt ekko igjen, men venter på ett teppe til. Ønsker IKKE å ha gardiner pga flott utsikt :)

Jeg har også unormalt stor takhøyde, så det blir jo veldig mye vegg.

Jeg har også mye utsikt, stoore vinduer, men jeg har bare smale gardiner som henger på sidene, så de tar ikke noe av utsikten. Jeg har sol som står rett på, og da er det greit å kunne trekke for når man skal se på tv. Jeg merket også stor forskjell på klangen da jeg fikk gardinene på plass. Men på kjøkkenet er det ikke plass til sånne henge-på-siden-gardiner, så der er det ikke noe, og klangen er ille..

Skrevet

Tepper tar vekk romklang, men du må gjerne ha flere enn ett...

Gjest Elfrida i.i.
Skrevet

Det er veldig tydelig når man flytter fra et sted med 2.40 takhøyde til 3-4 meter, og hele den forskjellen tror jeg ikke man klarer å ta vekk med tekstiler og bilder, men man blir vant til det etter hvert.

Skrevet

Det er et eller annet med proposjoner i rom. Hvis lengden av rommet er det dobbelte av høyden på veggene, blir det mer romklang enn hvis det er "uproposjonalt". Er det noe du kan sette ut i rommet for å bryte opp?

Hva med å henge opp et pent teppe på veggen? Mulig det vil bli mindre støv av det enn hvis det ligger på gulvet. Ellers vil bokhyller bryte lyd ganske effektivt...

På kjøkkenet kan du vurdere en tallerkenhylle el.l for å bryte opp flatene. Hvis du har kokebøker i den i stedet for tallerkner, vil de nok absorbere mer lyd enn det tallerknene vil.

Skrevet

Det finnes akustikkplater som du kan feste blant annet i taket, disse hjelper masse, men er ikke like fine til alle taktyper (panel osv.). Men i noen tilfeller er de nesten usynlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...