Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått tre år på videregående. Og sitter igjen med "oppnådd opplæring innen interiør"

Meg og kjærsten min kjøpte leilighet i byen der han kommer fra. Derfor var det bedre for meg å jobbe enn å studere videre (som da måtte bli i en by langt vekk eller utlandet) Jeg fikk fast jobb og vi hadde veldig god økonomi (han tjente veldig godt) Vi begynte livet og tenkte på barn og forlovelse. Men forholdet tok desverre slutt og jeg flyttet ut. Bor fremdeles i denne gudsforlatte byen pga jobben. Jeg trives godt i jobben, men orker ikke bo her mer. Er så ensom. Jobben er heller ikke best betalt. Så planen var skole til høsten. Men det er så vanskelig nå som jeg har kommet lenger i livet. Har ikke mye lyst til å bli fattig student igjen nå som jeg har vært vant til å nesten bruke så mye penger jeg vil. Har nå billån og lyst til å kjøpe meg leilighet i hjembyen. Men det går ikke som student. Også redd for å ikke klare skolen, aldri vært skoleflink og har ikke sittet på skolebenken på 3 år. Vil fortsette det livet jeg hadde med bil, leilighet og god økonomi, vil jobbe ikke gå på skole!

Dette ble litt langt og rotete. Men var for å forklare litt.

Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med er: Hva kan jeg jobbe med som jeg ikke trenger utdannelse til og som er godt betalt? Hvordan går jeg fram?

Håper på litt hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan jo jobbe 100% og studere 50%? Det har jeg gjort i noen år, tøft, men da slipper man unna med lite studielån. :)

Men ja, du ville visst ikke studere i det hele tatt, leste litt for raskt. Catwoman har en tråd om noe lignende i karriereforumet her, lese den?

Endret av Pax
Skrevet

Det finnes ingen jobber som betaler bra uten utdanning. En kommer heller ingen vei med å være kravstor uten utdanning. Lev som student som alle oss andre har gjort

Gjest Gjest
Skrevet
Det finnes ingen jobber som betaler bra uten utdanning. En kommer heller ingen vei med å være kravstor uten utdanning. Lev som student som alle oss andre har gjort

Det er da en sannhet med modifikasjoner. Det spørs såklart om man er innstillt på å jobbe uguntig arbeidstid og ikke minst hva man mener men høy lønn.

Min samboer jobber i industrien og har kun videregående. Selv har jeg fem år universitetsutdannelse. Allikevel tjener hun 150 000 kroner mer enn meg i året. MEN hun jobber etter 3-skiftsordning. Det er jo gjerne sånn at høy lønn for de uten utdannelse betyr skiftarbeid. Uten sifttillegg tjener vi ca. likt.

Allikevel er det lett ikke umulig å tjene 500 000 i året.

Men hun har heller ikke den samme lønnsprogresjonen. I hennes yrke tjener alle likt uansett ansennitet. Andre vil etter hvert få uttelling for erfaring. Forkjellen mellom vår lønn vi jo minske etter hvert, og grunnlønnen min vil ganske raskt være høyere enn hennes.

Gjest StockDama
Skrevet
Det finnes ingen jobber som betaler bra uten utdanning.

Joda, hvis man bare klarer å ta en jobb "ingen" andre vil ha og de værste skiftene.

Ikke noe luksustilværelse, men penger blir det alltids nok av.

Skrevet

Fullt mulig og tjene bra i en jobb man ikke trenger noe utdannelse.

Har selv en slik jobb som jeg regner med å havne på rundt 430 000 ink overtid i år :)

Skrevet

jo flere som ikke tar utdanning jo bedre for meg egentlig. Enda mere personer å bosse rundt samt få høyere lønn pga de ikke trengs å betales like my

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Tull & tøys .. min mann og jeg har ikke noe annet enn videregående - allikevel tjener vi 1,2 mill til sammen .. Og stiger hvert år ..

Man klarer det man vil - er mitt motto ..

Skrevet

Veien å gå til høy lønn helt klart å ikke utdanne seg, jeg er overbevist

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, men veien til høy lønn går ikke kun via utdannelse. Enkelte har flaks,er lite kresne, eller er såpass dyktige i et eller annet at de klarer seg uten utdannelse.

Jeg er ikke en av de ;). Jeg har ikke utdannelse (heller ikke VGS), og har lav lønn (35 % nattevakt stillig, ca 10.000 i måneden med overtid og ubekvem arbeidstid osv) pga at jeg ikke gidder slite meg ut. Men andre jeg jobber med ligger på ca det doble, med omtrent like lite relevant utdannelse som meg selv.

Skrevet

Jeg anbefaler å ta en utdannelse, studenttilværelsen er fantastisk selv om det er lite penger å rutte med. Dessuten høres det ut som om det kunne gjort godt i livet ditt å få et klassemiljø rundt deg, masse venner og ting som skjer hele tiden? Studielånet tenker man ikke på så lenge man studerer, og man klarer de 4500kr i kvartalet når man får jobb.

Kanskje du kan begynne med å ta generell studiekompetanse på kveldskurs eller fjernundervisning, så du kommer deg litt inn i skole-tankegangen igjen? Så kan du studere deltid samtidig som du jobber, da kan du klare deg uten lån og kun på stipend, men det er hardt økonomisk.

Skjønner at det kan være skummelt å bryte opp rutinen og begynne som student, men det er å anbefale. Lykke til!

Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

Er selv student på første året, og har også hørt om hvor fantastisk dette er, men jeg trives ikke som student i det heletatt. Jeg har opplevd det motsatte. Har vært skoleflink og alltid sett for meg selv med en høyere utdanning. Men etter at jeg begynte på universitetet så fant jeg ut at dette ikke er tingen for meg. faktisk ikke så sosialt som jeg trodde heller. Men uansett.

Det er håp for de uten utdanning! så absolutt. Nå vet ikke jeg hva dine kvalifikasjoner eller interesser er.

Hva med å søke jobb som flyvertinne?

Mange selger jobber kan høres kjedelige ut i begynnelsen, men de fleste har gode muligheter til å klatre i deres karrierestige. f.eks Eniro, Sesam o.l.

En annen mulighet er å jobbe 100% mens du tar kveldsutdanning hos en privat-skole. mange av disse utdannelsene tar 1 år, og gir deg jobber som sekretær eller lignende. Og kan nok ikke sammenlignes med videregående skole eller universitetsutdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...