Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. april 2008 #21 Skrevet 6. april 2008 Men derimot ville jeg ikke reagert så mye på at den hadde små bitt litt. Har holdt en del på med hunder og har selv blitt bitt et par ganger, og hull på huden pluss rødmerker er jeg godt vant til. Har fått dette ved leking for min del da. Dette var ikke lek, og ikke sånn røde hovne "skrapemerker". Det var hull på huden, håndleddet var hovent, og huden rundt ene bittstedet ble misfarget (blått), det var derfor vi reiste på legevakten for å ta stivkrampesprøyte.
Cienna Skrevet 7. april 2008 #22 Skrevet 7. april 2008 Men så har jeg også den oppfatningen om at hvis man ser en løs hund på gaten så går man ikke bort til den, og prøver hvertfall ikke å ta i halsbåndet dems. Hunder kan kanskje ha blitt skremt bort og derfor er kjempe usikker og redd, såklart reagerer den på at en fremmed person kommer og skal ta den. Ja, det var nok ikke hensikten å fremstå det slik mot hunden, men hunden vet jo ikke det. Dyr blir gjerne skikkelig redde hvis de f.eks har blitt skremt bort. Har opplevd alt fra hunder til hester som beskytter seg selv når fremmede kommer og skal ta de bort, rett og slett fordi de ser på de som rovdyr. Greit nok at hunder ikke skal være slik, men i såfall så er det eiers skyld og ikke hunden. Det er jo ikke det som er poenget...om det er eierens eller hundens feil (selvsagt er det eiers feil), men her bet hunden. Og det skal ikke en hund gjøre; Enkelt og greit. Jeg har blitt bitt av mine egne dyr av og til under lek eller uhell, men det betyr ikke at de får lov å gjøre det med fremmede. En hund som går alene, SKAL faktisk kunne takle at fremmede kommer bort til den, eller så skal eierne KONSTANT ha den i bånd og under oppsyn.
Alvelin Skrevet 7. april 2008 #23 Skrevet 7. april 2008 Det er jo ikke det som er poenget...om det er eierens eller hundens feil (selvsagt er det eiers feil), men her bet hunden. Og det skal ikke en hund gjøre; Enkelt og greit. Jeg har blitt bitt av mine egne dyr av og til under lek eller uhell, men det betyr ikke at de får lov å gjøre det med fremmede. En hund som går alene, SKAL faktisk kunne takle at fremmede kommer bort til den, eller så skal eierne KONSTANT ha den i bånd og under oppsyn. Signerer denne! Og til TS, selvfølgelig skal du ta kontakt med hundeeierne! - De kan jo ikke få lov til å slippe unna på denne måten!
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #24 Skrevet 7. april 2008 En hund hadde stukket hjemmefra, og en gutt (14 år) trodde han kjente hunden som kom vandrende alene, og prøvde å få kontakt med hunden. Han satte seg ned, strakk fram hånden for å la hunden snuse på seg. Det gikk veldig bra! Han begynte å klappe hunden med like godt resultat.... Etter noen minutter var hunden rolig, og gutten prøvde da å få et kikk på halsbåndet. Men da skvatt hunden, og bet gutten i håndleddet. Ikke et alvorlig bitt, men det gikk hull på huden to steder, håndleddet hovnet opp, litt misfarging rundt ene bittstedet, men ikke noe mer enn det... (stivkrampesprøte er tatt ) Like etter kom hundens eiere for å lete etter hunden. De hanket fatt i hunden, og begynte å gå. Ikke et "takk", ikke engang et blikk på gutten, de grep hunden og begynte å gå hjemover. Gutten som skulle samme vei, fulgte etter dem, fortalte dem hva han hadde gjort, og at han hadde blitt bitt, men at det gikk bra. Fremdeles ikke et blikk eller reaksjon fra hundeeierne, han ble behørlig ignorert. Jeg er mor til denne gutten, og selv om gutten min gjorde en feil, må jeg si at jeg reagerer kraftig på disse hundeeierne. Dette var et hendig uhell, gutten var for brå og hunden skvatt, slikt skjer... men det burde også hundeeierne anerkjent i stedet for å ignorere hele gutten. Jeg mener at de burde i det minste ha kastet et blikk på håndleddet for å forsikre seg om at det ikke var snakk om noen alvorlig skade, men aller helst gitt meg en mulighet til å komme i kontakt med dem dersom det viste seg at bittet var alvorlig. De hadde jo som sagt ikke en gang kastet et blikk på bittet, så de visste ikke hvor alvorlig skaden var, eller kunne ha vært. Hvordan ville dere som hundeeiere ha reagert på en slik situasjon? Men så har jeg også den oppfatningen om at hvis man ser en løs hund på gaten så går man ikke bort til den, og prøver hvertfall ikke å ta i halsbåndet dems. Hunder kan kanskje ha blitt skremt bort og derfor er kjempe usikker og redd, såklart reagerer den på at en fremmed person kommer og skal ta den. Ja, det var nok ikke hensikten å fremstå det slik mot hunden, men hunden vet jo ikke det. Dyr blir gjerne skikkelig redde hvis de f.eks har blitt skremt bort. Har opplevd alt fra hunder til hester som beskytter seg selv når fremmede kommer og skal ta de bort, rett og slett fordi de ser på de som rovdyr. Greit nok at hunder ikke skal være slik, men i såfall så er det eiers skyld og ikke hunden. Jeg har uthevet noen setninger som jeg synes er essensielle her: 1. gutten tok ikke kontakt med hunden, men lot hunden komme til seg fordi han forutså at hunden var stresset og redd 2. gutten brukte flere minutter på å roe ned hunden, og hunden godtok å bli klappet 3. gutten prøvde å se på (ikke ta i) halsbåndet, og ble bitt. Jeg synes ikke gutten gjorde noe store feil her, og jeg blir veldig skeptisk når du legger all skyld over på gutten. Ut i fra hva jeg kan se er det IKKE guttens feil at han ble bitt. Men spørsmålet her var om eierne opptrådte korrekt, noe de ikke gjorde uavhengig av skyld eller ikke.
smidja Skrevet 7. april 2008 #25 Skrevet 7. april 2008 Hadde en av mine hunder gjort dette hadde jeg blitt fryktelig fortvilet og selvsagt fulgt gutten hjem og sjekket at det ikke var alvorlig. Hunden reagerer unormalt her fordi den biter uten noe forvarsel. Det kan tyde på at eierene har straffen den for å advare før, det er ikke bra. Men likevel er det ikke bra at en hund biter uten forvarsel og i en situasjon som dette. Gutten gjør ikke noen feil. Jeg hadde også snakket med eierene av hunden. Ikke minst fordi det ikke skal skje igjen. Tipper også at de var redd for at hunden skulle bli begjært avlivet, men det unnskylder ingenting. Det er deres ansvar og se til de som deres hund har skadet.
Gjest hundemama Skrevet 7. april 2008 #26 Skrevet 7. april 2008 jeg hadde avlivet hunden samme dag om det var min hund. mine hunder skal under ingen omstendigheter vise tegn til bitelyst. ikke under lek, ikke under vanlig omgang med mennesker og de skal ha miljøtrening nok til å takle det nervøse og usikre hunder ville oppleve som truende adferd, ( bøye seg over den, bråe bevegelser mm) bli håndtert av fremmede mennesker og ha normal omgang med andre dyr. det ENESTE unntaket ville være hvis hunden bet fordi den var påvirket av medikamenter som f. eks etter en bedøvelse hos veterinær, eller hvis den hadde så store smerter etter f. eks påkjørsel eller andre skader, at den ikke kunne regnes som tilregnelig. Dette anser jeg som normalt for hunder. men bitt i den situasjonen du beskriver er ikke Guttens feil. det er hunden som VET at den kan bite seg fra ubehagelige situasjoner/ situasjoner den ikke har godkjent. dette er et høyst dominant trekk.
Gjest Reka Skrevet 7. april 2008 #27 Skrevet 7. april 2008 jeg hadde avlivet hunden samme dag om det var min hund. mine hunder skal under ingen omstendigheter vise tegn til bitelyst. ikke under lek, ikke under vanlig omgang med mennesker og de skal ha miljøtrening nok til å takle det nervøse og usikre hunder ville oppleve som truende adferd, ( bøye seg over den, bråe bevegelser mm) bli håndtert av fremmede mennesker og ha normal omgang med andre dyr. det ENESTE unntaket ville være hvis hunden bet fordi den var påvirket av medikamenter som f. eks etter en bedøvelse hos veterinær, eller hvis den hadde så store smerter etter f. eks påkjørsel eller andre skader, at den ikke kunne regnes som tilregnelig. Dette anser jeg som normalt for hunder. men bitt i den situasjonen du beskriver er ikke Guttens feil. det er hunden som VET at den kan bite seg fra ubehagelige situasjoner/ situasjoner den ikke har godkjent. dette er et høyst dominant trekk. Signerer denne! Hunder skal ikke bite og du trådstarter må virkelig ta kontakt med hundeeierne fordi det kan skje igjen og tenk om det for eksempel er ett lite barn som går bort eller at skaden blir større neste gang! Derfor er det faktisk på en måte uansvarlig og ikke ta kontakt med hundeeierne! Men jeg er fullstendig på ditt parti når det gjelder saken. Sønnen din handlet fullstendig riktig med fremgangsmåten han prøvde seg på. Det er bra at noen "tør" å gå bort til hunder de ser løse, fordi hunden kan ha rømt og plutselig havne i veien for en bil. Da er det bra at folk prøver å se på halsbåndet til hunden for å hjelpe!
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #28 Skrevet 7. april 2008 Lagt meg paddeflat, betalt legeregningen, snakket med gutten for å få oversikt over situasjonen, og undersøkt hunden for sår el rundt halsbåndet. Etter det, intensiv trening på å få hunden til å bli tryggere på vennlige fremmede, og unngå aggressive personer før de komme så nær.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 7. april 2008 #29 Skrevet 7. april 2008 Jeg har snakket med hundeeierne nå. Tok med gutten opp under påskudd om at jeg ville at han skulle hilse på hunden for ikke å bli redd for hunder etter bittet. Hunden var løs i hagen da vi kom, og var veldig vennligsinnet... Vi ringte på, og de kom ut på trappa begge to, og jeg forklarte hvorfor vi hadde kommet. Mens gutten koste med hunden prøvde jeg å småprate litt i duren "godt at det gikk så bra, og at det ikke ble en større skade" osv, men fikk ingen reaksjon fra dem. Etter et halvt minutt eller så ropte de hunden inn, og i det de lukket døren hørte jeg den ene si "noen burde lære ungene sine å holde seg unna fremmede hunder". Da ringte jeg på igjen, og sa helt enkelt at de burde holde hunden i bånd hvis den brukte å stikke av. Det var ikke sikkert at det ville gå like bra neste gang den stakk, enten kunne den bli skadet, eller den kunne skade noen andre. Og at de burde være klar over at hvis hunden bet noen andre var det ikke sikkert at de ville møte like stor forståelse hos dem som de gjorde hos oss! Så gikk jeg! Hadde jeg ikke gått da hadde jeg begynt å kjefte, og det hadde ikke gagnet noen. Jeg fikk i alle fall sagt i fra, men jeg tviler på at det gikk inn...
Gjest Helen Parr Skrevet 7. april 2008 #30 Skrevet 7. april 2008 Jeg synes du har vært mye mer forståelsesfull en du trenger, trådstarter! Så ignorante hundeeiere burde egentlig fått en liten advarsel. For øvrig enig med hundemama-gjest lenger opp. Dette må være bortimot den eneste tråden på kg hvor samtlige er rimelig enige.
Jigva Skrevet 8. april 2008 #31 Skrevet 8. april 2008 Disse menneskene er farlige! At det går an å ikke reagere forstår ikke jeg som hunde-eier selv. Nå synes jeg vel ikke sønnen din skulle kost med hunden når dere var der. Og jeg synes også at du skal ringe dem og fortelle dem at de må betale lege-regningene for sønnen din og at du vurderer å anmelde dem da deres hund kan være farlig og eierne må ta dette seriøst. Gi dem konsekvenser! De har nok ikke lært noe som helst! Synes det var kjempe bra at du dro til dem da, og pratet med dem! Applaus!! Kjempe bra!!!
mysan Skrevet 10. april 2008 #32 Skrevet 10. april 2008 Det finnes hunderaser som ikke knurrer og advarer, gjør det ikke? Selv har jeg en staff, og disse har dårlig "kroppspråk" om jeg kan kalle det det, i forhold til andre hunder. At denne hunden bet uten å knurre først kan skyldes andre ting også, tenker jeg. For eksempel dårlig erfaring med griping etter halsbånd, smerter fra sår etc. Men tilbake til trådens tema; jeg synes eierne oppførte seg rart. Selv ville jeg nok forsikret meg om at guttungen kom seg vel hjem og bedt foreldrene si fra om det ble noe ut av sårene han fikk.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #33 Skrevet 12. april 2008 Jeg er selv hundeeier, og det som slår meg når jeg leser startinnlegget er at disse hundeeierne ikke er sitt ansvar bevisst. Min hund får lov å gjøre tegn til at noen ikke gjør noe med den som den ikke liker, men den gir forvarsel i form av "fliring", murring, halen eller knurring. Det har ennå ikke gått dithen at den har bitt, fordi jeg har tatt den når den har prøvd å legge kjeften rundt håndleddet mitt, eller på noen andre. Hadde den ikke gitt slike forvarsel men vært frempå med kjeften med en gang, ville jeg ikke vært komfortabel med den hunden rett og slett. Hadde min hund bitt en fremmed, barn eller voksen, ville jeg blitt veldig lei meg og bedt så mye om unnskyldning og tilbudt meg å betale legeregning og vaksiner så det sto etter. Ikke bare i håp om å ikke bli anmeldt eller ikke få hunden avlivet, men det er normal folkeskikk! Nå er det en gang sånn at om en hund skader et menneske, har den ikke livets rett. Brutalt og kanskje urettferdig, men sånn er det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå