Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 En hund hadde stukket hjemmefra, og en gutt (14 år) trodde han kjente hunden som kom vandrende alene, og prøvde å få kontakt med hunden. Han satte seg ned, strakk fram hånden for å la hunden snuse på seg. Det gikk veldig bra! Han begynte å klappe hunden med like godt resultat.... Etter noen minutter var hunden rolig, og gutten prøvde da å få et kikk på halsbåndet. Men da skvatt hunden, og bet gutten i håndleddet. Ikke et alvorlig bitt, men det gikk hull på huden to steder, håndleddet hovnet opp, litt misfarging rundt ene bittstedet, men ikke noe mer enn det... (stivkrampesprøte er tatt ) Like etter kom hundens eiere for å lete etter hunden. De hanket fatt i hunden, og begynte å gå. Ikke et "takk", ikke engang et blikk på gutten, de grep hunden og begynte å gå hjemover. Gutten som skulle samme vei, fulgte etter dem, fortalte dem hva han hadde gjort, og at han hadde blitt bitt, men at det gikk bra. Fremdeles ikke et blikk eller reaksjon fra hundeeierne, han ble behørlig ignorert. Jeg er mor til denne gutten, og selv om gutten min gjorde en feil, må jeg si at jeg reagerer kraftig på disse hundeeierne. Dette var et hendig uhell, gutten var for brå og hunden skvatt, slikt skjer... men det burde også hundeeierne anerkjent i stedet for å ignorere hele gutten. Jeg mener at de burde i det minste ha kastet et blikk på håndleddet for å forsikre seg om at det ikke var snakk om noen alvorlig skade, men aller helst gitt meg en mulighet til å komme i kontakt med dem dersom det viste seg at bittet var alvorlig. De hadde jo som sagt ikke en gang kastet et blikk på bittet, så de visste ikke hvor alvorlig skaden var, eller kunne ha vært. Hvordan ville dere som hundeeiere ha reagert på en slik situasjon?
Gjest hundeeier Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Forstår godt at du reagerer på dette. Jeg ville trøstet gutten og sett på såret. Ringt barnets foreldre og fulgt barnet hjem. Jeg ville anbefalt en tur til legen for å vurdere såret. Jeg ville tilby å betale taxi til legevakt og alle utgifter hos legen. Jeg hadde vært ydmyk i en slik situasjon. Jeg hadde også vurdert avlivning - avhengig av alvorlighetsgraden. Det er ikke vanlig at friske hunder uten adferdsproblemer biter hvis noen prøver å ta tak i halsbåndet deres. Håper det går bra med gutten. Han gjorde alt rett. Jeg ville gjort det samme som han gjorde. La han få vite det. Dette var ikke hans skyld. *Klem*
Frey Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Tanken som slår meg er at eierne er redde for en anmeldelse og evt avliving av hunden. Kanskje er det ikke første gangen den har bitt heller. Hadde en av mine hunder gjort dette hadde jeg for det første fulgt gutten hjem og snakket med dere foreldre. Jeg hadde hørt på gutten om hva som hadde skjedd og hadde jeg ment at dette var uprovosert hadde jeg avlivet hunden. Hvis det hadde vært usikkerhet rundt situasjonen ville jeg tatt hunden med til adferdsspesialist for å få hunden vurdert, selv om jeg i utgangspunktet mener at hunder som biter ikke har livets rett. Håper dette ikke har ført til at sønnen din har blitt redd hunder!
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Med et såpass alvorlig bitt, ville jeg vurdert nøye hvorvidt hunden skulle blitt avlivet. Hunder bør i utgangspunktet tåle at noen ser på halsbåndet dens. I tillegg ville jeg selvsagt ha fulgt opp gutten, fått navn og telefonnummer, snakket med foreldrene osv. Dette er eksempel på oppførsel av hundeeiere som ikke er akseptabel i mine øyne.
Jigva Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Med et såpass alvorlig bitt, ville jeg vurdert nøye hvorvidt hunden skulle blitt avlivet. Hunder bør i utgangspunktet tåle at noen ser på halsbåndet dens. I tillegg ville jeg selvsagt ha fulgt opp gutten, fått navn og telefonnummer, snakket med foreldrene osv. Dette er eksempel på oppførsel av hundeeiere som ikke er akseptabel i mine øyne. Signerer denne, om hunden min biter barn ville jeg vurdert nøye hva jeg skulle gjøre videre. Men det at hunden bet uten advarlser som knurring vitner om at eieren har gjort en dårlig jobb. Eieren har da lært hunden å ikke advare, altså knurre.. kjempe farlig! Min hund har adferdsproblemer, men han vil bjeffe og knurre for å få folk vekk så har aldri bitt noen.. dette gjør også at vi nå har fått flotte resultater på trening. Jeg ville ringt disse menneskene (om dere vet hvor de bor) og krevd et svar fra dem.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Takk til dere som har svart. Det er godt å høre at det ikke er jeg som overreagerer. Og for å svare på spørsmålet om han har blitt redd for hunder, nei det har han ikke. Han er hundevant og vet at hunder på rømmen kan være både stresset og redde, det var derfor han tok det så rolig selv om han trodde at han kjente hunden. Og han vet at dette ikke var hans feil, men han er også veldig tydelig på at han mener at dette ikke er hundens feil, og at det var et uhell framkalt av uheldige omstendigheter. Jeg mistenker nok som Frey gjør, at grunnen til at de overså gutten var fordi de var redde for at vi ville kreve hunden avlivet dersom de tok kontakt. Jeg vet hvor de bor, men jeg kommer ikke til å gjøre mer med saken nå, selv om jeg skulle ønsket at de var så ansvarlige at de tilbød seg å betale for besøket på legevakten og stivkrampevaksinen. Jeg hadde ikke tatt i mot tilbudet uansett, men det hadde vært hyggelig å vite at de faktisk brydde seg nok til å komme med tilbudet.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Signerer denne, om hunden min biter barn ville jeg vurdert nøye hva jeg skulle gjøre videre. Men det at hunden bet uten advarlser som knurring vitner om at eieren har gjort en dårlig jobb. Eieren har da lært hunden å ikke advare, altså knurre.. kjempe farlig! Min hund har adferdsproblemer, men han vil bjeffe og knurre for å få folk vekk så har aldri bitt noen.. dette gjør også at vi nå har fått flotte resultater på trening. Jeg ville ringt disse menneskene (om dere vet hvor de bor) og krevd et svar fra dem. Det er riktig, hunden knurret eller bjeffet ikke, den bare kastet på hodet og bet da han prøvde å se på halsbåndet, og jeg synes det er skummelt at den kunne bite uten advarsel. Men som sagt er gutten veldig klar på at dette ikke var hundens feil, og at dette var et uhell, så jeg velger å ikke gjøre noe nå.
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Men som sagt er gutten veldig klar på at dette ikke var hundens feil, og at dette var et uhell, så jeg velger å ikke gjøre noe nå. Med mindre dette ikke var et bitt (men feks. lek), synes jeg helt klart at det var hundens feil. En hund bør tåle at noen ser på halsbåndet dens.
Skrika89 Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Det er riktig, hunden knurret eller bjeffet ikke, den bare kastet på hodet og bet da han prøvde å se på halsbåndet, og jeg synes det er skummelt at den kunne bite uten advarsel. Men som sagt er gutten veldig klar på at dette ikke var hundens feil, og at dette var et uhell, så jeg velger å ikke gjøre noe nå. Jeg synes ikke dette var guttens feil i det hele tatt, men hundens eller dens eiere. Jeg har hund her hjemme og hundene skal tåle og bli tatt på uten at de biter. Jeg ville tatt kontakt med eierne og hvis de ikke vil høre som du skreiver her ville jeg tatt kontakt med dyrevernet der du bor, denne hunden virker ikke trygg..
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Med mindre dette ikke var et bitt (men feks. lek), synes jeg helt klart at det var hundens feil. En hund bør tåle at noen ser på halsbåndet dens. Det var ikke lek, det var et klart bitt... Men nå blir jeg i tvil.... kanskje jeg skulle ha tatt kontakt med hundeeierne likevel, og vise dem legeregningen for å vise dem at dette er noe de burde ha tatt på alvor fra første stund?
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Det var ikke lek, det var et klart bitt... Men nå blir jeg i tvil.... kanskje jeg skulle ha tatt kontakt med hundeeierne likevel, og vise dem legeregningen for å vise dem at dette er noe de burde ha tatt på alvor fra første stund? Det synes jeg absolutt du bør gjøre. Det virker som de ikke tar bittsituasjonen på alvor, og det kan jo tyde på at de har hatt problemer tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Jeg ville tatt dette alvorlig. Hunden må ikke avlives, men eierne har ikke kontroll når de lar hunden stikke av. Den kan bruke munnkurv. Ta en telefon til politiet og hør om feks en anmeldelse fra deg automatisk fører til avlivning eller om de kan bli pålagt å bruke munnkurv på hunden. Du kan jo forsøke å snakke med eieren først og forklare at du ser alvorlig på dette og foreslå munnkurv.
Jigva Skrevet 6. april 2008 #13 Skrevet 6. april 2008 Det var ikke lek, det var et klart bitt... Men nå blir jeg i tvil.... kanskje jeg skulle ha tatt kontakt med hundeeierne likevel, og vise dem legeregningen for å vise dem at dette er noe de burde ha tatt på alvor fra første stund? JAA! Jeg ville ikke tvilt et sekund på å kontakte eierene! De må passe på hunden sin, vurdere situasjonen.. neste gang er kanskje ikke barnet som blir bitt da like heldig som din sønn.. En farlig hund er og blir en farlig hund. På denne måten så kanskje de søker hjelp i form av adferdsterapeut eller noe.
Jigva Skrevet 6. april 2008 #14 Skrevet 6. april 2008 Jeg ville tatt dette alvorlig. Hunden må ikke avlives, men eierne har ikke kontroll når de lar hunden stikke av. Den kan bruke munnkurv. Ta en telefon til politiet og hør om feks en anmeldelse fra deg automatisk fører til avlivning eller om de kan bli pålagt å bruke munnkurv på hunden. Du kan jo forsøke å snakke med eieren først og forklare at du ser alvorlig på dette og foreslå munnkurv. Enig i denne. Foreslå adferdsterapeut også, finnes mange flotte og hjelpsomme adferdsterapeuter i Norge (snakker av erfaring )
Betsy Skrevet 6. april 2008 #15 Skrevet 6. april 2008 Jeg som hundeeier hadde tatt denne episoden svært alvorlig. Jeg hadde lagt meg helt flat, beklaget på det sterkeste og tilbudt meg å betale for legevaktbesøk. Jeg synes hundeeierne i dette tilfellet burde prise seg lykkelige for at de møtte på noen som var så storsinnet som TS, mange foreldre hadde vel nærmest tatt av etter en slik episode. Videre så hadde jeg ikke avlivet hunden på grunnlag av denne ene episoden, men jeg hadde i fremtiden holdt den under strengt tilsyn, og jeg hadde fort som f... fått tatt en grundig atferdstest av hunden.
Cienna Skrevet 6. april 2008 #16 Skrevet 6. april 2008 Neste gang kan det kanskje være et lite barn som oppdager hunden...da kan situasjonen bli enda farligere...Ville klart kontaktet dem, og fint bedte dem betale regningen og krevd at hunden tok en atferdstest!
Gjest Skrevet 6. april 2008 #17 Skrevet 6. april 2008 (endret) Oj, jeg tror jeg er rar når det gjelder hunden. Men hvis jeg var eier ville jeg såklart sett etter ungen, fulgt han hjem og betalt en evt regning hos legen. Men derimot ville jeg ikke reagert så mye på at den hadde små bitt litt. Har holdt en del på med hunder og har selv blitt bitt et par ganger, og hull på huden pluss rødmerker er jeg godt vant til. Har fått dette ved leking for min del da. Men sikkert bare også fordi jeg er vant til katter som omtrent lager krig når de skal inn i buret. Da blir det gjerne biting, kloring, fresing og diverse mengder blod fra meg... Endret 6. april 2008 av Gjest
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #18 Skrevet 6. april 2008 Men derimot ville jeg ikke reagert så mye på at den hadde små bitt litt. Har holdt en del på med hunder og har selv blitt bitt et par ganger, og hull på huden pluss rødmerker er jeg godt vant til. Har fått dette ved leking for min del da. Det er stor forskjell på lek og bittskader når det i hundens hensikt å bite. Biting bør tas på alvor. Noe annet er totalt uansvarlig.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #19 Skrevet 6. april 2008 Det er stor forskjell på lek og bittskader når det i hundens hensikt å bite. Biting bør tas på alvor. Noe annet er totalt uansvarlig. Men så har jeg også den oppfatningen om at hvis man ser en løs hund på gaten så går man ikke bort til den, og prøver hvertfall ikke å ta i halsbåndet dems. Hunder kan kanskje ha blitt skremt bort og derfor er kjempe usikker og redd, såklart reagerer den på at en fremmed person kommer og skal ta den. Ja, det var nok ikke hensikten å fremstå det slik mot hunden, men hunden vet jo ikke det. Dyr blir gjerne skikkelig redde hvis de f.eks har blitt skremt bort. Har opplevd alt fra hunder til hester som beskytter seg selv når fremmede kommer og skal ta de bort, rett og slett fordi de ser på de som rovdyr. Greit nok at hunder ikke skal være slik, men i såfall så er det eiers skyld og ikke hunden.
Frey Skrevet 6. april 2008 #20 Skrevet 6. april 2008 Altså, en hund skal ikke bite uten forvarsel, om den er skremt eller provosert eller hva det nå er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå