Nøtten Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Hei. Lurer kort og godt på hvor mange av dere som har dårlige erfaringer med alternativ medisin. Det være alt fra healing til soneterapi, hvor mange har prøvd å få alternativ hjelp som ikke virket?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Jeg prøvde hypnoterapi, men jeg klarte ikke slippe helt grepet og la meg selv bli "hypnotisert".
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Har og vært borti homopati, og det middelet jeg fikk virket ikke. Om det er hele behandlingsgrenen som ikke virker, eller feil medisin aner jeg ikke. Har også fått flere typer "skolemedisin" som ikke har virket, der er jeg mer sikker på at det er feil medisn enn at det er hele behandlingssystemet som ikke fungerer. Healing har jeg variert erfaring med. Noen har klart å tatt kroniske, sterke smerter, og rettet opp i ting som har vært umulig å fått fikset på annet vis, og andre ganger har jeg ikke merket noe som helst. De gangene jeg ikke har merket noe har det være healere jeg i utgangspunktet ikke har hatt verdens beste kjemi med, eller som har vært utrente.
Gjest m Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Det er fint å høre at homeopati ikke virket for dere, det er synd om man skulle anbefale andre å spise melkesukkerpiller for å bli frisk. Selvfølgelig håper jeg dere blir friske på andre måter. Om man undersøker en homeopatiske piller i et laboratorie vil man ikke finne noen virkestoffer, det de hevder pillen består av, igjen. Det er blir vannet ut, og med mindre man hevder at vann har hukommelse er det altså melkesukkerpiller på boks dere har spist. Jeg synes det er trist at homeopati fremdeles har såpass med tillit i befolkningen, og jeg håper at de fleste av dere går til en ordentlig lege når dere har problemer, og ikke forsøker masse tull i først. Mange sykdommer kan ganske enkelt kureres i begynnelsen av sykdomsforløpet, men kan svært vanskelig behandles når det har gått lang tid. Alternativ medisin tar liv, når folk bruker det fordi de har legeskrekk, ikke tillit til skolemedisinen, eller i andre former hvor den kommer i stedenfor annen hjelp, og ikke i tillegg til.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Ja, det har jeg. Prøvde tankefelt-terapi og det var 3500,- kr ut av vinduet.
Scheherazade Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Det er fint å høre at homeopati ikke virket for dere, det er synd om man skulle anbefale andre å spise melkesukkerpiller for å bli frisk. Selvfølgelig håper jeg dere blir friske på andre måter. Om man undersøker en homeopatiske piller i et laboratorie vil man ikke finne noen virkestoffer, det de hevder pillen består av, igjen. Det er blir vannet ut, og med mindre man hevder at vann har hukommelse er det altså melkesukkerpiller på boks dere har spist. Jeg synes det er trist at homeopati fremdeles har såpass med tillit i befolkningen, og jeg håper at de fleste av dere går til en ordentlig lege når dere har problemer, og ikke forsøker masse tull i først. Mange sykdommer kan ganske enkelt kureres i begynnelsen av sykdomsforløpet, men kan svært vanskelig behandles når det har gått lang tid. Alternativ medisin tar liv, når folk bruker det fordi de har legeskrekk, ikke tillit til skolemedisinen, eller i andre former hvor den kommer i stedenfor annen hjelp, og ikke i tillegg til. Helt enig. Jeg tror på vitenskapen. Jeg er derfor utrolig skeptisk til alternativ medisin, og det er svært få grener av alternativ medisin jeg hadde giddet å bruke penger på. Homeopati er definitivt ikke en av de. Jeg har dårlig erfaring med kiropraktor. Han påstod han visste nøyaktig hva som var problemet, og endte opp med smerter i korsryggen lenge etter. Det viste seg forøvrig at det var nyren som var problemet. Kiropraktikk er slett ikke så "stuerent" som det blir fremstilt i Norge, tvert i mot er det ganske omdiskutert, og mye av filosofien det begynner på høres mildt sagt tvilsom ut.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Helt enig. Jeg tror på vitenskapen. Jeg er derfor utrolig skeptisk til alternativ medisin, og det er svært få grener av alternativ medisin jeg hadde giddet å bruke penger på. Homeopati er definitivt ikke en av de. Jeg har dårlig erfaring med kiropraktor. Han påstod han visste nøyaktig hva som var problemet, og endte opp med smerter i korsryggen lenge etter. Det viste seg forøvrig at det var nyren som var problemet. Kiropraktikk er slett ikke så "stuerent" som det blir fremstilt i Norge, tvert i mot er det ganske omdiskutert, og mye av filosofien det begynner på høres mildt sagt tvilsom ut. Jeg tror også på vitenskapen, men jeg tror, med god grunn, at det er mye alternativ medisin som virker svært bra. En rekke alternative behandlingsformer har etter hvert vist svært god dokumentart effekt. Akkupunktur finnes det en voldsom mengde studier om og det har vist effekt på en rekke ting blant annet angst, depresjon, allergi, smerter, ymse maveproblemer, migrene og mye mere. Hypnose har forøvrig vært en del av psykologifaget siden dets begynnelse og har også dokumentart effekt ovenfor en rekke psykiske plager og også en del fysiske lidelser, men kunn noen få. I alminnelighet så tviler jeg på at hypnose gir nevneverdig effekt på de fleste fysiske lidelser. Meditasjon og yoga har svært godt dokumentert effekt og er antageligvis det man kan drive med som har størst effekt på fysisk og psykisk helse. Her er bare en bitte liten del av resultatene om meditasjon og alle de nevnte studiene er utført ved Harvard: Chronic pain patients reduce their physician visits by 36%. The Clinical Journal of Pain, Volume 2, pages 305-310, 1991 There is approximately a 50% reduction in visits to a HMO after a relaxation-response based intervention which resulted in estimated significant cost savings. Behavioral Medicine, Volume 16, pages 165-173, 1990 Eighty percent of hypertensive patients have lowered blood pressure and decreased medications - 16% are able to discontinue all of their medications. These results lasted at least three years. Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation, Volume 9, pages 316-324, 1989 Open heart surgery patients have fewer post-operative complications. Behavioral Medicine, Volume 5, pages 111-117, 1989 One-hundred percent of insomnia patients reported improved sleep and 91% either eliminated or reduced sleeping medication use. The American Journal of Medicine, Volume 100, pages 212-216, 1996 Infertile women have a 42% conception rate, a 38% take-home baby rate, and decreased levels of depression, anxiety, and anger. Journal of American Medical Women's Association. Volume 54, pages 196-8, 1999 Women with severe PMS have a 57% reduction in physical and psychological symptoms. Obstetrics and Gynecology, Volume 75, pages 649-655, April, 1990 Ayeurvedisk og kinesisk medisin har også vist effekt i en rekke studier i vesten, men i mange flere studier i India og Kina, men disse gis sjelden oppmerksomhet i vesten selv om de nå bruker like strenge vitenskapelig kriterier i studiene sine som man gjør i vesten. Videre er det jo en del kjerringråd som har vist effekt etter hvert og ganske mange medisiner på apoteket var tidligere bare å finne i helsekostforetninger og lignende. Homepoati er bare bulshit. Ingen dokumentert effekt og absurd teoretisk grunnlag. Ellers er det mye innenfor alternativfeltet som er tull, mye som egentlig bare handler om suggesjon og positiv tenkning og placebo effekt, men også en god del uoppdagede og svært virkningsfulle ting. Spesielt de Kinesiske og Indiske medisinske systemene og ulike varianter av kroppsorientert terapi vil antageligvis vise seg å ha svært svært god effekt på mye. Ut fra resultater om effektivitet av ulike behandlingsformer og forebyggende tiltak kommer meditasjon og yoga fullstendig til å ta over i stedet for rådet om å trene. Leger vil si begynn helst med meditasjon og yoga eller hvis ikke du får til det så begynn med vanlig trening.
Ce'Nedra Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Akupunktur hjalp meg der fysioterapi ikke klarte det. Men jeg har også forsøkt soneterapi, og det hjalp null og niks.
Gjest m Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Er enig med flere her. Jeg prøvde ikke å si at alt som ikke er godkjent av skolemedisinen er tull. Det du nevner med yoga og meditasjon vil få leger krangle på. De vil vel mest forklare det ved at man slapper av, reduserer stresshormoner, tar vare på seg selv, tar en pause fra den ellers stressende hverdagen. Å ha høye nivåer av stresshormoner over lengre tid forbindes med en rekke kroniske lidelser samt en rekke andre ugunstige helseinnvirkninger Går selv til fysioterapaut jeg er henvist til av fastlegen, grunnet nakkeproblemer og spenningsmigrene, - det har hjulpet meg med å bli mer bevisst på holdning, sitte- og liggestilling, og har løst opp selve "knutene" til en viss grad. Jeg håper bare folk er kritiske til hva en metode har muligheter til å utrette, hva de lover av løsninger/kurer og begrepene de tar i bruk.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Det er fint å høre at homeopati ikke virket for dere, det er synd om man skulle anbefale andre å spise melkesukkerpiller for å bli frisk. Selvfølgelig håper jeg dere blir friske på andre måter. Om man undersøker en homeopatiske piller i et laboratorie vil man ikke finne noen virkestoffer, det de hevder pillen består av, igjen. Det er blir vannet ut, og med mindre man hevder at vann har hukommelse er det altså melkesukkerpiller på boks dere har spist. Jeg synes det er trist at homeopati fremdeles har såpass med tillit i befolkningen, og jeg håper at de fleste av dere går til en ordentlig lege når dere har problemer, og ikke forsøker masse tull i først. Mange sykdommer kan ganske enkelt kureres i begynnelsen av sykdomsforløpet, men kan svært vanskelig behandles når det har gått lang tid. Alternativ medisin tar liv, når folk bruker det fordi de har legeskrekk, ikke tillit til skolemedisinen, eller i andre former hvor den kommer i stedenfor annen hjelp, og ikke i tillegg til. Jeg har prøvd homøopati på både meg og ungene mine. Eldste skjedde det intet med. Jeg fikk sånn halvveis hjelp. Yngste hadde utrolige resultater. Jeg hadde ikke trodd det dersom jeg ikke hadde erfart. Han var 8 mnd første gang og 7 år siste gang. 3 ulike "diagnoser" eller problemer. Når det gjaldt den alvorligste diagnosen som også kunne medføre sykehusinnleggelser så kjørte jeg skolemedisin og homøopatisk medisin samtidig. Jeg turde ikke annet. Så at man velger å prøve alternativ medisin betyr ikke at man utelukker skolemedisinen og tror blindt.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Er enig med flere her. Jeg prøvde ikke å si at alt som ikke er godkjent av skolemedisinen er tull. Det du nevner med yoga og meditasjon vil få leger krangle på. De vil vel mest forklare det ved at man slapper av, reduserer stresshormoner, tar vare på seg selv, tar en pause fra den ellers stressende hverdagen. Å ha høye nivåer av stresshormoner over lengre tid forbindes med en rekke kroniske lidelser samt en rekke andre ugunstige helseinnvirkninger De vil nok forklare det slik ja, men det er bare deler av forklaringen noe som er åpenbart for de fleste som har praktisert en stund. En gjennomsnittlig leges forsøk på å forklare yoga og meditasjon er rett og slett tynne greier. De vet ikke hva de snakker om. Med mere nærgående studier vil man nok få en bedre forståelse for de andre prosessene som settes i gang av slike øvelser.
Scheherazade Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 Jeg tror også på vitenskapen, men jeg tror, med god grunn, at det er mye alternativ medisin som virker svært bra. En rekke alternative behandlingsformer har etter hvert vist svært god dokumentart effekt. Akkupunktur finnes det en voldsom mengde studier om og det har vist effekt på en rekke ting blant annet angst, depresjon, allergi, smerter, ymse maveproblemer, migrene og mye mere. Hypnose har forøvrig vært en del av psykologifaget siden dets begynnelse og har også dokumentart effekt ovenfor en rekke psykiske plager og også en del fysiske lidelser, men kunn noen få. I alminnelighet så tviler jeg på at hypnose gir nevneverdig effekt på de fleste fysiske lidelser. Meditasjon og yoga har svært godt dokumentert effekt og er antageligvis det man kan drive med som har størst effekt på fysisk og psykisk helse. Her er bare en bitte liten del av resultatene om meditasjon og alle de nevnte studiene er utført ved Harvard: Ayeurvedisk og kinesisk medisin har også vist effekt i en rekke studier i vesten, men i mange flere studier i India og Kina, men disse gis sjelden oppmerksomhet i vesten selv om de nå bruker like strenge vitenskapelig kriterier i studiene sine som man gjør i vesten. Videre er det jo en del kjerringråd som har vist effekt etter hvert og ganske mange medisiner på apoteket var tidligere bare å finne i helsekostforetninger og lignende. Homepoati er bare bulshit. Ingen dokumentert effekt og absurd teoretisk grunnlag. Ellers er det mye innenfor alternativfeltet som er tull, mye som egentlig bare handler om suggesjon og positiv tenkning og placebo effekt, men også en god del uoppdagede og svært virkningsfulle ting. Spesielt de Kinesiske og Indiske medisinske systemene og ulike varianter av kroppsorientert terapi vil antageligvis vise seg å ha svært svært god effekt på mye. Ut fra resultater om effektivitet av ulike behandlingsformer og forebyggende tiltak kommer meditasjon og yoga fullstendig til å ta over i stedet for rådet om å trene. Leger vil si begynn helst med meditasjon og yoga eller hvis ikke du får til det så begynn med vanlig trening. Problemet med akupunktur er jo at det er vanskelig å gi "placebo"-medisin, all den tid man faktisk stikker med nåler. Derfor har mange studier av akupuntur en viss feilmargin, etter hva jeg har skjønt. Blant annet var det i høst rapportert fra en studie, blant annet i Aftenposten, hvor man hadde forsket på akupunktur i forbindelse med ryggsmerter. Forsøket hadde tre grupper som hadde vært plaget i 8 år. En gruppe fikk medisinsk behandling, en akupunktur og en tulle-akupunktur. I første gruppen opplevde 27% bedring, i seg selv rart ettersom man hadde gått til leger i åtte år allerede. I akupunkturgruppen opplevde 47% bedring, i tulle-gruppen 44%! Altså nesten like stor bedring i gruppen som ble stukket med ordentlig akupunktur som de som fikk nåler tilfeldig satt inn. Undersøkelsen ble i flere aviser fremlagt som akupunktur er best mot ryggsmerter. Men er det egentlig det da? Litt satt på spissen virker det som om man opplever bedring ved å bli stukket med nåler, og her kommer nok placebo-effekten inn. Men utrolig vanskelig å si noe som helst da, spør du meg. En annen ting er at dersom flere akupunktører behandler samme menneske, er likevel punktene nålene blir satt i til dels svært lite sammenfallende, det samme med diagnoser, som dokumentert i undersøkelser Stephen Barret har gjort. Les mer på Skepsis. En annen sak er at bekjente som har vært hos akupunktur kommer og forteller hva akupunktøreren sa, og noe av dette er jo helt latterlig egentlig. Og jeg mener at de ikke har kompetanse på å uttale seg slik som de i noen tilfeller gjør, f.eks. fikk en gravid venninne vite at hun burde ligge mest mulig under en varm dyne for at ikke energien i magen skulle forsvinne... Jeg tror at det er stor forskjell på akupunktører, noen er klart flinkere enn andre. Den undereliggende filosofien om chi avviser jeg blankt, dette finnes ingen seriøs dokumentasjon om. At derimot akupunktur kan virke f.eks. smertestillende ved akupunturpunktene f.eks. sammenfaller med punkter med mange nerveender kan jeg tro på. Da beveger vi oss nemlig fra "tanker om energifelt og blokkeringer" over på vitenskap. Så ja, jeg er skeptisk, men langt fra avvisende til akupunktur. I motsetning til mye annet innenfor området, skjer det iallfall noe fysisk ved akupunktur. Yoga og meditasjon vet jeg ikke noe særlig om. Er enig med flere her. Jeg prøvde ikke å si at alt som ikke er godkjent av skolemedisinen er tull. Det du nevner med yoga og meditasjon vil få leger krangle på. De vil vel mest forklare det ved at man slapper av, reduserer stresshormoner, tar vare på seg selv, tar en pause fra den ellers stressende hverdagen. Å ha høye nivåer av stresshormoner over lengre tid forbindes med en rekke kroniske lidelser samt en rekke andre ugunstige helseinnvirkninger Går selv til fysioterapaut jeg er henvist til av fastlegen, grunnet nakkeproblemer og spenningsmigrene, - det har hjulpet meg med å bli mer bevisst på holdning, sitte- og liggestilling, og har løst opp selve "knutene" til en viss grad. Jeg håper bare folk er kritiske til hva en metode har muligheter til å utrette, hva de lover av løsninger/kurer og begrepene de tar i bruk. Enig med siste her, men har ikke inntrykk at at dette egentlig er sant. Det er klart, man kan nå et punkt og bli så desperat at man er villig til å prøvde alt, det er jo mennesklig og forståelig. Likevel irriterer det meg at mennesker da tjener penger på å tilby useriøse mirakelkurer til mennesker i krise. De som kaller medisin med nedlatende skolemedisin osv, og derfor sverger til alternativ medisin, finnes jo mange av også... (Iallfall i Hjemmet og Norsk Ukeblad ) Er forresten fysioterapi særlig kontroversielt? Vet jeg har lest noen undersøkelser som ikke viser til klar bedring ved nakke- og ryggsmerter, mens andre levner fysioterapi og styrketrening cirka like gode sjanser. Jeg har prøvd homøopati på både meg og ungene mine. Eldste skjedde det intet med. Jeg fikk sånn halvveis hjelp. Yngste hadde utrolige resultater. Jeg hadde ikke trodd det dersom jeg ikke hadde erfart. Han var 8 mnd første gang og 7 år siste gang. 3 ulike "diagnoser" eller problemer. Når det gjaldt den alvorligste diagnosen som også kunne medføre sykehusinnleggelser så kjørte jeg skolemedisin og homøopatisk medisin samtidig. Jeg turde ikke annet. Så at man velger å prøve alternativ medisin betyr ikke at man utelukker skolemedisinen og tror blindt. Det er bra at det ikke utelukker. Men nå kan du jo egentlig ikke si om det er "skolemedisinen" eller homeopati som hjalp, eller for den slags skyld, placeboeffekten. De vil nok forklare det slik ja, men det er bare deler av forklaringen noe som er åpenbart for de fleste som har praktisert en stund. En gjennomsnittlig leges forsøk på å forklare yoga og meditasjon er rett og slett tynne greier. De vet ikke hva de snakker om. Med mere nærgående studier vil man nok få en bedre forståelse for de andre prosessene som settes i gang av slike øvelser. Når du begynner slik, får jeg med en gang piggene ut! Det er leger du snakker om, eksperter på kroppen, klart de vet hva de snakker om. De snakker rigktignok utfra en vitenskapelig tilnærming til kroppen da. Og hvorfor er ikke disse nærgående studiene allerede utført, om man da vil få en så mye bedre forståelse av dette? Klart dette kan være tilfelle, det er mye vitenskapen ikke vet ennå, men å avfeie leger som å ikke hva de snakker om er ganske tynn retorikk.
Gjest m Skrevet 8. april 2008 #15 Skrevet 8. april 2008 Jeg har prøvd homøopati på både meg og ungene mine. Eldste skjedde det intet med. Jeg fikk sånn halvveis hjelp. Yngste hadde utrolige resultater. Jeg hadde ikke trodd det dersom jeg ikke hadde erfart. Han var 8 mnd første gang og 7 år siste gang. 3 ulike "diagnoser" eller problemer. Jeg er glad for at din sønn er frisk, desverre har jeg overhode ingen tro på at melkesukkerpillene er grunnen til dette. Jeg vet jo ikke hvilke sykdommer/lidelser det er snakk om, men.. det er mye større sannsynlighet for at sønnen din har blitt frisk av seg selv, slik man ofte blir. Placeboeffekten kan hjelpe på dette, eller andre faktorer man ikke har tenkt på. Jeg beklager at jeg ikke deler din tro her, men en del alternative behandlinger baserer seg rett og slett på prinispper som ikke er forenelige med naturvitenskapelig forskning, metodene innebærer at man kaster den læren på båten. "En dråpe blir blandet med 99 dråper vann eller alkohol. Blandingen rystes deretter kraftig. På denne måten overføres den legende kraften fra det virksomme stoffet til vannet selv. Resultatet er en blanding som er fortynnet 100 ganger. Men fortynningen fortsetter. Og her starter også konflikten med naturvitenskapen. Fortynningen kalles nå 1C, men nå deles blandingen opp i ytterligere 99 deler. Og slik fortsetter det. Ved 6C er medisinen fortynnet en million million ganger. Det tilsvarer en dråpe i 20 svømmebasseng. Seks fortynninger til gir deg 6C - det tilsvarer en dråpe i Atlanterhavet. Men selv ikke dette er nok. En vanlig fortynning er 30C. Da vil selv en dråpe i alle verdenshav til sammen være en høyere konsentrasjon enn den homøopatiske midlet. " Det er med andre ord ikke ETT ENESTE molekyl tilstede i medisinene av det virkestoffet man hevder er i. Den logiske avledning av dette er at det minst må være noe av "virkestoffet" igjen for at det skal virke...
Paradokset Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Kiropraktikk er slett ikke så "stuerent" som det blir fremstilt i Norge, tvert i mot er det ganske omdiskutert, og mye av filosofien det begynner på høres mildt sagt tvilsom ut. Fra 1. januar 2006 betraktes kiropraktikk politisk og forvaltningsmessig som en moderne, kunnskapsbasert helseprofesjon som er integrert i det etablerte, offentlige helsevesen. Jeg ville ikke beskrive det som en "alternativ behandlingsform"
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Jeg har prøvd homøopati på både meg og ungene mine. Eldste skjedde det intet med. Jeg fikk sånn halvveis hjelp. Yngste hadde utrolige resultater. Jeg hadde ikke trodd det dersom jeg ikke hadde erfart. Han var 8 mnd første gang og 7 år siste gang. 3 ulike "diagnoser" eller problemer. Når det gjaldt den alvorligste diagnosen som også kunne medføre sykehusinnleggelser så kjørte jeg skolemedisin og homøopatisk medisin samtidig. Jeg turde ikke annet. Så at man velger å prøve alternativ medisin betyr ikke at man utelukker skolemedisinen og tror blindt. Var jeg som skrev dette. Selvfølgelig så kan jeg jo aldri vite hva som var årsaken til at sønnen ble frisk. To av "sykdommene" ble ikke behandlet med medisin. Sønnen var også for liten til at det kunne være snakk om placeboeffekt. Effekten av homøpatisk medisin var så markant at der er jeg ikke i tvil. Når det gjaldt den alvorligste sykdommen så ble skolemedisinen kun brukt når han ble dårlig. Dette gjaldt spesielt vinterhalvåret. Behandlingen hos homøopat ble startet på våren og da vinteren kom så var han så bra at skolemedisinen ble veldig lite brukt. Før jeg startet hos homøopat så ble han bare dårligere og dårligere hver vinter. Jeg tror vel heller ikke på placeboeffekten når det gjelder denne gangen også. Til det så var sønnen for liten. Som jeg også skrev så hadde familen forskjellig utbytte av homøopat. Kan ha noe med dyktighet å gjøre. Til syvende og sist så er det egen erfaring som gjør at jeg tror at det kan nytte. Er i utgangspunktet skepteisk til alternativ behandling. Når du er deperat nok så prøver du og egen erfaring gjør at jeg mener at det er et forsøk verdt. Ikke alle som får effekt, men det gjør man heller ikke av skolemedisin.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #18 Skrevet 9. april 2008 Problemet med akupunktur er jo at det er vanskelig å gi "placebo"-medisin, all den tid man faktisk stikker med nåler. Derfor har mange studier av akupuntur en viss feilmargin, etter hva jeg har skjønt. Blant annet var det i høst rapportert fra en studie, blant annet i Aftenposten, hvor man hadde forsket på akupunktur i forbindelse med ryggsmerter. Forsøket hadde tre grupper som hadde vært plaget i 8 år. En gruppe fikk medisinsk behandling, en akupunktur og en tulle-akupunktur. I første gruppen opplevde 27% bedring, i seg selv rart ettersom man hadde gått til leger i åtte år allerede. I akupunkturgruppen opplevde 47% bedring, i tulle-gruppen 44%! Altså nesten like stor bedring i gruppen som ble stukket med ordentlig akupunktur som de som fikk nåler tilfeldig satt inn. Undersøkelsen ble i flere aviser fremlagt som akupunktur er best mot ryggsmerter. Men er det egentlig det da? Litt satt på spissen virker det som om man opplever bedring ved å bli stukket med nåler, og her kommer nok placebo-effekten inn. Men utrolig vanskelig å si noe som helst da, spør du meg. En annen ting er at dersom flere akupunktører behandler samme menneske, er likevel punktene nålene blir satt i til dels svært lite sammenfallende, det samme med diagnoser, som dokumentert i undersøkelser Stephen Barret har gjort. Les mer på Skepsis. En annen sak er at bekjente som har vært hos akupunktur kommer og forteller hva akupunktøreren sa, og noe av dette er jo helt latterlig egentlig. Og jeg mener at de ikke har kompetanse på å uttale seg slik som de i noen tilfeller gjør, f.eks. fikk en gravid venninne vite at hun burde ligge mest mulig under en varm dyne for at ikke energien i magen skulle forsvinne... Jeg tror at det er stor forskjell på akupunktører, noen er klart flinkere enn andre. Den undereliggende filosofien om chi avviser jeg blankt, dette finnes ingen seriøs dokumentasjon om. At derimot akupunktur kan virke f.eks. smertestillende ved akupunturpunktene f.eks. sammenfaller med punkter med mange nerveender kan jeg tro på. Da beveger vi oss nemlig fra "tanker om energifelt og blokkeringer" over på vitenskap. Så ja, jeg er skeptisk, men langt fra avvisende til akupunktur. I motsetning til mye annet innenfor området, skjer det iallfall noe fysisk ved akupunktur. Yoga og meditasjon vet jeg ikke noe særlig om. Enig med siste her, men har ikke inntrykk at at dette egentlig er sant. Det er klart, man kan nå et punkt og bli så desperat at man er villig til å prøvde alt, det er jo mennesklig og forståelig. Likevel irriterer det meg at mennesker da tjener penger på å tilby useriøse mirakelkurer til mennesker i krise. De som kaller medisin med nedlatende skolemedisin osv, og derfor sverger til alternativ medisin, finnes jo mange av også... (Iallfall i Hjemmet og Norsk Ukeblad ) Er forresten fysioterapi særlig kontroversielt? Vet jeg har lest noen undersøkelser som ikke viser til klar bedring ved nakke- og ryggsmerter, mens andre levner fysioterapi og styrketrening cirka like gode sjanser. Det er bra at det ikke utelukker. Men nå kan du jo egentlig ikke si om det er "skolemedisinen" eller homeopati som hjalp, eller for den slags skyld, placeboeffekten. Når du begynner slik, får jeg med en gang piggene ut! Det er leger du snakker om, eksperter på kroppen, klart de vet hva de snakker om. De snakker rigktignok utfra en vitenskapelig tilnærming til kroppen da. Og hvorfor er ikke disse nærgående studiene allerede utført, om man da vil få en så mye bedre forståelse av dette? Klart dette kan være tilfelle, det er mye vitenskapen ikke vet ennå, men å avfeie leger som å ikke hva de snakker om er ganske tynn retorikk. Dette er en enkelt studie om akkupunktur og journalister som har tolket den feil. Det er utført svært svært mange studier av høy kvalitet, hvor man som i denne gir akkupunktur men på feil steder til en kontrollgruppe og i tillegg har en gruppe som får annen eller ingen behandløing og hvor akkupunktur har kommet svært godt ut i en rekke tilfeller. Så vidt jeg vet er akkupunktur annerkjent av WHO. Når det gjelder chi så er det vanskelig å vite hva man skal tro. Det er fult mulig at det ikke egentlig gir mening, men det er faktisk en hel del forskere, spesielt kvanteftysikkere som mener at det er reelt eller i hvert fall fult mulig. Jeg ser uansett ikke på det som spesielt viktig. Poenget er om det virker eller ei og det gjør det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå