Gå til innhold

Barn og døden


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tiit

Nå har vi nylig tatt avskjed med våre barns oldemor, min bestemor. Hun døde for noen dager siden, og vi hadde begravelse i går. Det skjedde brått, og vi var ikke spesielt forberedt på at hun skulle dø nå. Egentlig et sjokk.... skulle ønske jeg fikk besøkt henne en siste gang. Savner henne veldig. Hun var en god bestemor. Alltid tid til oss, og masse kjærlighet å gi.

Barna vår fikk se henne etter at hun var død. Hun lå hjemme i huset sitt, først på sofaen i stua, og siden la vi henne over i kista. Vi hadde henne liggende hjemme i to dager, før vi flyttet henne over til kjølerommet ved kirka. Vi var flere ganger i huset, ryddet litt, drakk kaffe der, pratet og gråt. Hadde også båreandakt der i hjemmet. Det var veldig fint å kunne bruke tid på å ta avskjed med henne. For barna var det fint å kunne få se at hun virkelig ikke var der, inni den døde kroppen. Livet hennes, stemmen hennes, varmen, tankene hennes, har flyttet hjem til Jesus. Det tror de, og det tror vi. Derfor var det ikke vondt for dem at kroppen hennes skulle senkes ned i jorden. De har sett henne død, strøket henne, tegnet tegninger til henne og klappet henne.

Jeg kan nevne at barna våre er 5 1/2 og 3 år. Jeg synes det ble en veldig god og fin avskjed med henne som har vært så viktig for oss, og mener og tror at det er riktig at barna får være delaktig i det som skjer, på egne premisser. At vi prater med dem om det som skjer, og at de får svar på alle sine spørsmål. Synes også at mange av deres tanker omkring døden er veldig gode å dele med dem. Virkelig til berikelse for oss voksne også.

Har dere noen tanker om dette at barn får se døde mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

Gjort på den rette måten (som her) tror jeg det kan være fordelaktig å la barna se den døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Snedig d der med barn og døden.

Elias (min venninnes lille 5årige sønn) sa d slik etter at min far døde i vinter og de skulle kjøre på besøk hos min mamma: D e så vanskelig å finn drommen (veien) no som han Tore e dø....Jeg måtte smile da Linda fortalte om hva han hadesagt i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid riktig at barna skal se den døde, noen ganger må de skånes. Mennesker som dør av kreft og har hatt et lengre dødsleie lukter ofte vondt, kan sse helt ugjenkjennelige ute osv. er man hardt skadd etter en ulykke el. er det også kanskje lurt å skåne barna.

Dine har jo fått oppleve det på en trygg og naturligmåte. En må vurdere det ut fra barn og situasjon, det finnes ingen fasit her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

En jente jeg kjenner på 9 år løp inn og ut av huset til døde bestefar (han lå hjemme noen dager). Hadde med venninder også. Var en frivillig og trygg avskjed for henne.

Barn kan ofte tro at døde er verre enn de er. Kan være greit å forklare litt på forhånd, og selvfølgelig ikke presse noen.

Men jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å la mine barn se en død person de kjente godt. Tror de t lærer dem noe om livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...