Gå til innhold

Alkoholgave fra tredjeklassinger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var på en skoletilstellning der en tredjeklasse gav en flaske rødvin til læreren sin. Dette var selvsagt kjøpt inn av foredrerepresentanter for klassen, men det var en 3. klassing som overrakte gaven.

Selv kjøper jeg ofte en flaske vin til vennene mine, og jeg er langt i fra noen avholdskvinne, men jeg syns det var litt i drøyeste laget at barneskolebarn gav en slik gave til læreren sin. Burde de ikke heller gi noe de faktisk har lov til å gå inn i en butikk og kjøpe selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Enig meg deg. Tror ikke dette er så veldig vanlig. Har i alle fall aldri hørt om det / sett det.

Skrevet

Dette var/er skikken både på barnehagen våre gutter gikk på og på skolen de nå går på.

Gjest StockDama
Skrevet

Syns ikke det var noe galt i det jeg, neppe elevene som har handlet inn uansett om det var kake eller vin.

Gjest Gjest
Skrevet

Mine barn (da var de kanskje 2 og 4) ga sin mormor og morfar en flaske cognac som takk for hjelpen da de hadde passet barna mine...

Min mor lo godt da.. (jeg hadde ikke tenkt på at det var rart.. :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Min mann som jobber med handicappede barn får ofte en vinflaske eller konjakk av foreldrene - som tegn på at de setter pris på hans arbeid. Har aldri tenkt på at det skulle være galt ..

Skrevet

Ser overhodet ikke problemet...hvorfor henge seg opp i sånt :sukk:

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg syns heller ikke det passer at en tredjeklassing overrekker alkohol til en voksen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns heller ikke det passer at en tredjeklassing overrekker alkohol til en voksen.

Hvorfor ikke? Utrolig hvor pripne enkelte er ..

Skrevet
Hvorfor ikke? Utrolig hvor pripne enkelte er ..

Må skåne barn fra alt det fæle vettu :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke sansen for å gi læreren alkoholgaver. Det sier noe om holdninger til alkohol. Jeg synes ikke skolen bør markedsføre alkohol. Læreren er et forbilde for barna.

Foreldrene må selv velge hvilke holdninger de vil formidle til barna når de er hjemme, men på skolen synes jeg ikke alkohol han noe som helst å gjøre. Jeg ville reagert negativt på dette hvis dette var klassen til mitt barn.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg synes heller ikke at alkohol har noe som helst i skolesammenheng å gjøre. Jeg er ikke noe avholdsmenneske, men det finnes da veldig mange andre gaver man kan gi.

Må bare sette merkelapper på meg og fnise, om dere vil. Men jeg setter mer pris på argumenter. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes også signaleffekten kan bli noe uheldig. Det finnes da så mange andre ting man kan gi som like godt viser hvor mye man setter pris på lærerens innsats.

Gjest Gjest
Skrevet

Det eneste jeg reagerer på er at du reagerer på det.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at alkohol har noe som helst i skolesammenheng å gjøre. Jeg er ikke noe avholdsmenneske, men det finnes da veldig mange andre gaver man kan gi.

Signerer denne.

Gjest *Mim*
Skrevet
Må skåne barn fra alt det fæle vettu :fnise:

Det kan være verdt å huske på at enkelte barn i en klasse kan ha ganske fæle erfaringer med alkohol og foreldre.

Skrevet

Jeg er heller ikkje noe avholdmenneske, men synest ikke ungene skal gi alkohol i gave når det er så mye annet en kan gi. Her på skolen hadde lærerene lotteri der det var vin i premie, dette fikk de ikke lov til så de måtte finne andre gevinster. Derfor mener jeg att det er galt. :)

Skrevet
Jeg har ikke sansen for å gi læreren alkoholgaver. Det sier noe om holdninger til alkohol. Jeg synes ikke skolen bør markedsføre alkohol. Læreren er et forbilde for barna.

Foreldrene må selv velge hvilke holdninger de vil formidle til barna når de er hjemme, men på skolen synes jeg ikke alkohol han noe som helst å gjøre. Jeg ville reagert negativt på dette hvis dette var klassen til mitt barn.

Mao så er vin noe negativt?Synd at barn lærer tidlig at en flaske vin er fysj og fy.Jeg formidler da ikke noe annet en at man gir en gave.Da jeg jobbet i skolen var det 3 lærere som fikk en kurv med vin,ost,oliven,urter osv.Fantastisk idè,kjedelig med blomster.Og jeg fniser fordi jeg syns det er pirkete å være imot vin til lærere :lur:

Gjest Gjest
Skrevet
Da jeg jobbet i skolen var det 3 lærere som fikk en kurv med vin,ost,oliven,urter osv.

Det synes jeg er mindre ille enn å bare gi læreren en enslig flaske vin. Gis det sammen med god mat, får det en litt annen signaleffekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...