Gå til innhold

Damer og bil


Serina

Anbefalte innlegg

Litt teit overskrift kanskje, men ville bare at dere skulle se hit.

Har noen av dere kjørt caravelle eller porsche fra 70-tallet?

Hvordan er det å clutche og bremse på disse gamle bilene? Må jeg begynne å trene arm-musklene for å kunne svinge?

De to bilene vi har i dag har både automatgir og servo, så vi er selvfølgelig godt vant med kjøre-komforten. Jeg vet jo at en bil som er nesten 40 år eldre ikke har det samme, men vil gjerne høre fra noen som har prøvd.

Har så lyst til å importere en bil fra usa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer vel mye ann på hvor godt de er vedlikeholdt.

En velsmurt girkasse tatt hånd om av en mekanikker med kjærlig hånd glir i gir like lett som eh *kremt*.

Men uansett, mange faktorer spiller inn.

Om du er vandt men automatgirede biler fra 2000-tallet vil det nok kreve litt mer muskler ja, spesielt ved krappe svinger i lav fart.

Uansett, den beste servoen er muskel-servo.

Bremse er vel omtrent som de fleste andre biler.

Så vidt meg bekjent har vel de fleste amerikanske biler automatgir, selv på 70-tallet, med mindre du går for verstingutgavene, her hadde jeg planer om å skrive noe om biler med altforstor motor, men da jeg så hva for en gedigen selvmotsigelse det ble lot jeg være.

Tilbake til saken: om du skal ha noen av verstingbilene til porche eller corvette, big block, manuel gir, turbo osv, ja da blir det nok litt slitsomt på langtur, men slike biler er neppe noe langtursbiler uansett, kjør på og importer sier jeg.

Blir det for tungt så tar jeg gjerne over et par biler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Veldig Sent svar (!, lette etter noe annet, og kom over denne) og kan kun svare for 911 biten.

Her er det ikke servo! Og girkassa har en helt annen følelse. 915 og til dels 930 er stort sett gode, og ikke nevneverdig tyngre enn andre biler å gire. MEN: Om det er hjemmemekk på kronhjul og pinjon, og hjemmesjims: du ber om trøbbel. Få feks Autotuning til å se på kassa, alt Jan Henry Løken.

G50 Kan være vanskelig for nybegynnere, men befinner seg stort sett på nyere biler/ombygde.

Men anbefaler faktisk å sjekke markedet for 911 i norge først. Prisene er ikke avskrekkende, enten du skal ha en sen 70- tidlig 80 SC, eller en nyere Carerra, alt 964.

Endel biler har blitt imtortert tilbake til tyskland, nettopp prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Å ja da ;)

Har kjørt 911, Corvette, Jag' som var like gammel som meg, liten spretten italiener og andre.

Kan tilogmed dobbelt clutche (ikke alle biler som hadde synkronisert gearkasse må vite ;) )

Trenger ikke være 'supermann' med hensyn til styrke for å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer vel ikke helt på det du spør om men.. har ikke kjørt corvette eller porsche fra 70 tallet, men mange andre biler fra 60-70 tallet. det er jo ganske annerledes ja, men ingen umulig oppgave. er det noe spes med disse to bilene i forhold til andre biler fra den tiden?

Ang å importere fra usa, bør du være forsiktig med. er mange luringer der nede som smeller sammen en bil med gaffateip og byggskum, da har de en bil som ser bra ut på bilder, som en eller annen luring kjøper usett fra utlandet. prisene i usa er ikke så mye billigere enn her når det kommer til eldre biler. hvis du skal importere bil ville jeg heller kikket på biler fra feks japan (de er mye ærligere), eller storbritannia, da det er mye lettere og billigere og dra og se på og, mulig å kjøre bilen hjem selv:) (hvis du overlever at rattet er på feil side da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Porche selv, som er fra 82, og utover at den ikke har servo, er den faktisk bedre å kjøre enn Forden som er fra 2002...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...