Gå til innhold

-


Carebear1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer helt an på. Dersom det er en jobb der du kan forvente å få ekstravakter på kort varsel og du er villig til å ta dette, så er det et poeng å nevne det. Dersom nærhet til arbeidsstedet ikke er relevant i det hele tatt så ser de likevel at du bor nært av adressen din. Ikke nødvendig å nevne det mer enn det.

Endret av Dru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang arbeidsvei bryr arbeidsgiver seg nada om, så jeg ville ikke dratt det fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shayla

Jeg ville ikke nevnt at dette var possitivt i forbindelse med stillingen, Du skriver jo ned adressen din og hvor du kommer fra uansett, så her vil arbedidsgiver se at du bor nærme. Hvis arb.giver mener dette er possitivt så legger de vekt på det ut i fra adr din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang arbeidsvei bryr arbeidsgiver seg nada om, så jeg ville ikke dratt det fram.

Pøh, det er hvertfall ikke sant.

På alle jobbintervjuer jeg har vært på har de spurt om hvor lang arbeidsveien min blir i tilfelle de trenger hjelp på kort tid. Det blir som det samme som at det i mange stillingsutlysninger kreves at søkeren har førerkort og disponerer egen bil, selv om kjøring har nada med selve stillingen å gjøre. De trenger å vite at folk kan stille opp på kort varsel. Men så klart, arbeidsveien er langt fra avgjørende.

Det kommer altså helt an på jobben. Jeg nevnte det da jeg søkte sommerjobb i fjor, og jeg synes det kan tolkes positivt at man skriver at man har kort vei til jobben - det vitner om at man er interessert i å ta i et ekstra tak ved behov! Men da må man så klart formulere seg sånn at det tolkes slik, og ikke sånn at det virker som om den korte veien er bra fordi du kan sove lengre om morgenen... ;) Ved intervjuet til sommerjobben spurte de meg mer konkret om hvor kort veien faktisk var (nei de gadd ikke studere gatenavnet mitt) og ble veldig glade da de skjønte at det var snakk om 3 minutters gange.

Hvis to kandidater stiller helt likt sier det seg selv at det er greiere med hun som har 3 min til jobben enn hun som må bytte buss en gang og risikerer å bli hengende fast i rushtiden (som jeg ofte har opplevd i min nye jobb;) ).

Men som sagt, det kommer HELT an på jobben. Jeg tror ikke Kiwi bryr seg om at du nevner arbeidsveien, de mistenker vel neppe at du drømmer om en karriere der pga det fantastiske innholdet uansett - søker du jobb hos Storebrand er saken en annen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner

Jeg synes det er et helt ok poeng å ta med i en bi-setning dersom du kommer til jobbintervju. Du kan jo si noe om at det var fint at det dukket opp en så interessant jobb svært nær der du bor. Du bør imidlertid ikke gjøre dette til hovedpoenget.

Jeg må si meg uenig med Wadjet i at arbeidsgiver ikke bryr seg om hvor du bor. Jeg har selv vært i flere jobbintervjuer der arbeidsgiver har sagt at de så det som en fordel om arbeidtaker bodde i rimelig nærhet av arbeidsstedet. Hva som er rimelig nærhet avhenger selvsagt av typen jobb. (En sykehuslege på bakvakt kan f.eks få sove hjemme dersom h*n bor veldig nær sykehuset.)

I de situasjoner der jeg selv har deltatt i ansettelsesprosesser, har jeg heller ikke sett det som en ulempe at kandidaten bor nær arbeidsstedet. I disse tilfellene har det riktignok aldri vært utslagsgivende for om vedkommende har fått jobben. Kandidater som bor langt unna, har derimot blitt spurt om hva de tenker om lang arbeidsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt dette kan være verdt å nevne i en bisetning. Det forteller noe om hvorfor du (blant annet?) ønsker å bytte jobb, noe jeg tenker arbeidsgiver vil være interessert i å vite noe om. En annen ting er at det er et lite pluss for arbeidsgiver at du vil få en kort og grei arbeidsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
For det tredje er det mindre sjanse for "falske" sykedager, da det ikke er så aktuelt å spille syk for å rusle rundt på handlesenteret vegg i vegg med arbeidsplassen (ikke at jeg skulker uansett altså :riste:).

En rekke andre grunner kan sikkert også tenkes.

Hvis du kommer på intervju, og arbeidsgiver spør deg om hvorfor du synes det er en fordel å bo nær jobben, så kan du godt nevne de andre fordelene du kom med i innlegget ditt, men ikke denne!

:fnise:

Da vil arbeidsgiver bare få inntrykk av at du er en person som stadig pønsker ut hvordan du skal lure deg unna arbeidet og narre arbeidsgiver på forskjellige måter. (Det ville i alle fall jeg tenkt.) En enkel metode for å diskvalifisere seg selv fra jobben, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...