Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Jeg har nå glemt to p-piller i uke 1, tok onsdag- og torsdagspilla nå. Altså 36 og 12 timer for sent. Jeg hadde mensen i forrige uke og hadde sex rett før helga. Er det mulig jeg er gravid? Hvor sannsynlig?
Saeria Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Siden du hadde sex rett før helga som var og glemte gårsdagens og dagens pille er det ikke veldig sannsynlig at du er gravid. Sædceller overlever normalt ikke så veldig mange døgn i skjeden. Men en er ikke garantert at en ikke er gravid. Ellers har jeg sakset dette fra felleskatalogens pasientutgave: "Hvis du tar en tablett mindre enn 12 timer for sent, reduseres ikke beskyttelsen. Ta tabletten så snart du husker det, og ta de neste tablettene til vanlig tid. Hvis det er gått mer enn 12 timer, kan p-pillens pålitelighet være redusert. Jo flere tabletter etter hverandre du glemmer, desto større er risikoen for at beskyttelsen mot graviditet reduseres. Risikoen for graviditet er spesielt stor hvis du glemmer tabletter på begynnelsen av brettet eller hvis du glemmer noen av de siste lysegule tablettene på brettet. Av denne grunn er det viktig at du følger reglene nedenfor (se også diagrammet): Glemt mer enn 1 tablett på samme brett. Rådfør deg med legen din." (Min utheving.) Hvis du ikke har pakningsvedlegget til tablettene kan du gå på felleskatalogens sider og skrive yasmin i søkefeltet. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Tror du har liten grunn til bekymring. Sex rett før helga (fredag?) betyr at det har gått 4-5 dager. Sædcellene kan leve så lenge, men risikoen for graviditet blir gradvis mindre. I tillegg vil jeg tro det tar et par dager før du eventuelt får eggløsning etter å ha glemt en pille (men dette er jeg ikke sikker på). De aller fleste som slutter på p-piller må jo vente i mer enn et par dager før de blir gravide Jeg ville brukt kondom den neste uken og ventet på mensen (bortfallsblødning) som helt sikkert kommer! Du kan jo evt. unngå de største utskeielsene med alkohol de neste tre ukene for sikkerhets skyld (hvis det ikke er helt uaktuelt å beholde et evt. foster). Normalt har man så godt som 100% beskyttelse med p-piller, så risikoen er fortsatt veldig liten selv om den er bittelitt redusert!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå