Gå til innhold

Bestemmelse av blodtype

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Prøver å finne ut av mulighetene for blodtyper hos barn,hvis mor har blodtype A(homozygot) og far har blodtype B(homozygot)?

Blir det da kun AB eller..........?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Eller A eller B eller AB.

Skrevet (endret)
Hei!

Prøver å finne ut av mulighetene for blodtyper hos barn,hvis mor har blodtype A(homozygot) og far har blodtype B(homozygot)?

Ja, det blir kun AB.

Mor har genene A+A , far har genene B+B , og barnet må få ett blodtypegen fra hver, altså må alle barna de får være AB.

Endret av men
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har B-, mens datteren min har A- aner ikke hva pappan har

går detter ikke an det da?

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, det blir kun AB.

Mor har genene A+A , far har genene B+B , og barnet må få ett blodtypegen fra hver, altså må alle barna de får være AB.

Det er ikke riktig. Mor og far kan ha A+B og B+A også, men resultatet ble A og B, skjønner?

Min mor har 0 og min far har A, jeg fikk 0. Man kan ikke bare legge sammen det går ikke, da skulle jo jeg ha hatt 0A (som ikke eksisterer)

AB er en veldig sjelden blodtype her i landet, (det er egentlig B også)

Har Mor A+B og far B+B er sannsynligheten for B stor og det kan bli AB, men som sagt den er veldig sjelden.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har lest i en bok hvor man satte dette i såkalte kryssningsskjema,og da kom jeg fram til det kun ble AB,men var ikke helt sikker.

Siden mor og far er homozygote skulle det bli henholdsvis AA for mor og BB for far,og da kan kombinasjonen bare bli AB.......

Fordi man bare kan lese bokstavene i en bestemt rekkefølge,mor først og så fars,altså AB,AB.

Skrevet (endret)
Min mor har 0 og min far har A, jeg fikk 0. Man kan ikke bare legge sammen det går ikke, da skulle jo jeg ha hatt 0A (som ikke eksisterer)

Din mor er OO. Din far er AO. De kan få barn med blodtype A (A fra far, O fra mor) eller O (O fra begge).

Og til Tuppence: Ja, det blir AB.

Endret av Miel
Gjest Catwoman
Skrevet

Man har to blodtypegener - hvis man kan kalle det det.

Har du blodtype 0 har du to null gen.

Men har du blodtype A har du enten A0 eller AA - fordi A er dominant.

Samme gjelder B

A og B er like dominante så har du en av hver har du AB

Hvis mor har blodtype A kan det godt være hun har A0

Og hvis far har blodtype B0,

kan barna få både A, B, 0 og AB som blodtype - altså alle variantene.

Men hvis mor har AA og far har BB vil barna kun få AB

Hvis mor har A0 og far BB kan barna få AB eller B

Hvis mor har AA og far B0 kan barna få AB eller A

Man arver et blodtypegen fra hver forelder.

Gjest Catwoman
Skrevet

homozygot betyr forresten kanskje at begge genene er like? (hørtes sånn ut på navnet) da blir det bare AB ja.

Skrevet

Hei!

Jeg tror at vi nå har funnet ut av det !

Takk for all god hjelp fra dere :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og min søster er i alle fall levende bevis på problemstillingen her:

Jeg er AB og hun er A - og det er ingen tvil om at vi har samme opphav, for å si det sånn. Hva foreldrene våre har, blir jo ikke interessant, men vi kan i alle fall fastslå at samme kombinasjon hos foreldrene kan gi forskjellige resultat hos avkommet.

Skrevet (endret)
Det er ikke riktig. Mor og far kan ha A+B og B+A også, men resultatet ble A og B, skjønner?

AB er en veldig sjelden blodtype her i landet, (det er egentlig B også)

Har Mor A+B og far B+B er sannsynligheten for B stor og det kan bli AB, men som sagt den er veldig sjelden.

Jeg skjønner, men det gjør ikke du.

Homozygot A betyr at mor har AA, homozygot B betyr BB. Har en person A+B, er personen AB, ikke A eller B.

A og B er genkoder som gir overflateproteiner på blodcellene. Når man tester for blodtype, tester man bare om overflateproteiner er tilstede, og antistoffer mot de proteinene en IKKE har er tilstede, man tester ikke om det finnes 0-gener i tillegg til overflateproteinproduserende gen.

Har mor AB og far AB, kan resultatet bli A, AB eller B hos barnet, men aldri 0. Har en av foreldrene type 0, kan barnet aldri få AB.

Du har 0 fra mor og A fra far, som blir 0A, og 0A oppfører seg likt i blodtypetest som AA.

Har man type A etter test, kan altså ikke testen si om man har genene AA eller A0.

Hvis mor har A+A og far har A+B, har hvert barn 50% sjanse for å bli AB, 50% sjanse for å bli A. Hverken mer eller mindre.

Endret av men
Skrevet
homozygot betyr forresten kanskje at begge genene er like? (hørtes sånn ut på navnet) da blir det bare AB ja.

Ja, det betyr det.

Skrevet

Det skrives O, ikke 0, for svarte grisum! :sur: Man sier gjerne "null", men skriver altså O (for Ohne).

Skrevet

Ante ikke at AB var sjeldent. Har det selv. *avsporing*

Skrevet

Ca 4 % av den norske befolkningen har AB, mens nesten halvparten har A. ;)

Skrevet

Aha! Kan jeg da spørre hva den sjeldneste blodtypen er? *grønn*

Skrevet (endret)

AB! :klaske::tunge1: I Norge, altså. Det varierer rundt om i verden.

(Men egentlig er det veldig mye mer komplisert enn som så. Da jeg gikk på skolen fantes det 29 forskjellige blodtypesystemer, og for alt jeg vet kan det ha dukket opp et par til i mellomtiden. De viktigste er ABO og Rhesus, men i tillegg har man Kell og en hel haug andre. Noen mennesker har såkalte irregulære blodtypeantistoffer, og dersom disse trenger en transfusjon, må man kanskje ta hensyn til flere blodtypesystemer enn ABO og Rh når man skal finne en passende donor. En gang måtte Ullevål få tilsendt blod fra Japan før en operasjon, fordi pasienten hadde en kombinasjon av blodtypeantigener og -antistoffer som var så sjelden i vår del av verden at de ikke klarte å finne en eneste passende giver i hele Europa.)

Endret av Miel
Skrevet

Fornøyd med å være sjeldnest i landet :hoppe:

Veldig interessant det du skrev, Miel. Morsomt å lære om slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...