Gå til innhold

Er dette vanlig

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dette er jeg veldig uenig i, fordi man da åpner opp for at man kan endre og tilpasse dyret etter eget forgotbefinnede uten andre grenser enn loven. Så lenge dyrehold i seg selv er kunstig så kan vi gjøre hva annet kunstig vi vil også, blir normen da. Noe jeg mener er helt feil.

Det er godt mulig at vi er ganske enige.

Men det jeg forsøkte å si, er at kjæledyrhold uansett innebærer en kunstig situasjon for dyret: For en hund er det for eksempel unaturlig å bo i hus, å bli dressert av mennesker, å spise tørrfôr, å være passasjer i bil, å bli tvangsfôret med medisin, å gå i bånd, å bli dusjet, å trekke pulk/slede, å bli vaksinert, å bli undersøkt hos dyrlegen, å være inngjerdet i hundegård, å ikke ha anledning til å drepe andre dyr, å være førerhund/narkotikahund/lavinehund, og å ikke leve i en stor flokk sammen med andre hunder, for å nevne noe. Det er for såvidt også unaturlig at den ikke nødvendigvis vil dø dersom den blir syk eller alvorlig skadet. Allikevel vil de fleste hundeeiere gjøre mange av de tingene jeg nettopp har nevnt - enten for at det skal være praktisk mulig å leve med en hund i huset, eller av sentimentale grunner/egne følelser, eller fordi man vil dra nytte av enkelte av hundens egenskaper.

Det å holde kjæledyr vil nødvendigvis innebære å tilpasse dem til våre behov - det ligger i sakens natur, og er også en del av konseptet "kjæledyr" - derav min bruk av begrepet "contradiction in terms" i det forrige innlegget mitt.

Poenget mitt er altså at ettersom kjæledyrhold i seg selv medfører en unaturlig situasjon for dyret, er det litt meningsløst å bruke "naturlighet" som et kriterium for hvordan man skal behandle dyr. Det er ikke mulig å ha kjæledyr og samtidig la dem leve naturlige liv.

For å komme tilbake til temaet for tråden: Der er jeg redd jeg ikke har mye å bidra med, gitt. :fnise: Jeg mener at dersom bleiebruk medfører vesentlig ulempe for kaninen, er det uheldig. Dersom det derimot ikke påvirker den i nevneverdig grad, er det helt OK.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det å ha kjæledyr innebærer mange kunstige elementer. Det er opp til hver enkelt hvor grensen går for hvor mange kunstige elementer man vil innføre før man mener det er feil/uetisk/for langt el.lign. Jeg mener f.eks at hvis dyret er av en slik natur at det kun fungerer som kjæledyr hvis det må stenges inne i bur eller i hus, så egner det seg ikke som kjæledyr i det hele tatt.

Endret av Tabris
Skrevet (endret)
Ja, det å ha kjæledyr innebærer mange kunstige elementer. Det er opp til hver enkelt hvor grensen går for hvor mange kunstige elementer man vil innføre før man mener det er feil/uetisk/for langt el.lign. Jeg mener f.eks at hvis dyret er av en slik natur at det kun fungerer som kjæledyr hvis det må stenges inne i bur eller i hus, så egner det seg ikke som kjæledyr i det hele tatt.

Jeg må innrømme at jeg blir litt i villrede når jeg leser dette svaret: På den ene siden ser det ut til at du mener at kunstige elementer i dyrs liv er noe negativt, men på den andre siden ønsker du å forsvare kjæledyrhold.

Endret av Zia
Skrevet

Nei, jeg ønsker sånn sett ikke å forsvare kjæledyrhold. På en måte er jeg enig med deg i at det ideelle hadde vært at å ikke ha kjæledyr i det hele tatt. Men jeg er selv ikke "der" enda for min egen del, og kommer til å fortsette å ha i hvertfall katt i ganske mange år fremover også.

Så saken er at kjæledyr vil bestå for veldig mange veldig lenge - og da mener jeg at kjæledyrene bør få leve så tett opp til sin natur og sine behov som praktisk mulig, selv om det grunnleggende i et kjæledyrhold selvsagt er kunstig i seg selv.

I tillegg så mener jeg altså at det er mange dyr vi har som kjæledyr nå som jeg mener ikke egner seg som kjæledyr i det hele tatt, og som jeg selv ønsker skulle bli forbudt å ha.

Ble det klarere nå, eller er det fortsatt like forvirrende? ;)

Skrevet

Først må jeg si at jeg er litt overrasket over meg selv som engasjerer meg såpass i en tråd på Kjæledyr: Jeg er verken spesielt glad i, eller interessert i dyr, og jeg har heller ikke særlig greie på kjæledyrhold. :ler:

Nei, jeg ønsker sånn sett ikke å forsvare kjæledyrhold. På en måte er jeg enig med deg i at det ideelle hadde vært at å ikke ha kjæledyr i det hele tatt. Men jeg er selv ikke "der" enda for min egen del, og kommer til å fortsette å ha i hvertfall katt i ganske mange år fremover også.

Så saken er at kjæledyr vil bestå for veldig mange veldig lenge - og da mener jeg at kjæledyrene bør få leve så tett opp til sin natur og sine behov som praktisk mulig, selv om det grunnleggende i et kjæledyrhold selvsagt er kunstig i seg selv.

Nå synes jeg du høres veldig pragmatisk og lite idealistisk ut. :fnise:

I tillegg så mener jeg altså at det er mange dyr vi har som kjæledyr nå som jeg mener ikke egner seg som kjæledyr i det hele tatt, og som jeg selv ønsker skulle bli forbudt å ha.

Der er jeg fullstendig enig! :tommelsmil: Dessuten - katter og hunder, slik de eksisterer i Norge er ikke lenger ville dyr. Enhver katt eller hund som blir etterlatt til seg selv, er dømt til et forferdelig liv.

Ble det klarere nå, eller er det fortsatt like forvirrende? ;)

Tja; kanskje litt? :fnise:

Skrevet
Først må jeg si at jeg er litt overrasket over meg selv som engasjerer meg såpass i en tråd på Kjæledyr: Jeg er verken spesielt glad i, eller interessert i dyr, og jeg har heller ikke særlig greie på kjæledyrhold. :ler:

Ja, det er det jeg synes å huske du har sagt tidligere, så jeg er nesten overrasket selv. Ingenting negativt, selvsagt. ;)

Nå synes jeg du høres veldig pragmatisk og lite idealistisk ut. :fnise:

Ja, det er en viss forskjell mellom en idealisme som går på å ikke legitimere sterilisering av hund og innekatthold enn en idealisme som går ut på å fjerne alt kjæledyrhold overhodet. ;)

Der er jeg fullstendig enig! :tommelsmil:

:tommelsmil:

Gjest Kanineier
Skrevet

Dette har dreid over i en interessant diskusjon, men jeg skal ikke hive meg på der.

En kanin som går med bleie, vil ganske fort bli alvorlig syk, og hvis dette gjøres over tid; dø. Det ble nevnt tidligere at kaniner spiser en del av avføringen sin, dette er fordi den inneholder tarmbakterier som er livsviktige for fordøyelsessystemet. Magetrøbbel hos kanin er dessverre en vanlig, og svært smertefull dødsårsak.

Jeg håper for guds skyld dette var et engangstilfelle, og at kaninen er kommet til et nytt hjem.

Reagerte også på teksten i annonsen: kaninen er mye håndtert av en toåring? Regner med kaninen har vært mye redd, og håper igjen den er kommet til ansvarlige eiere som vet hvordan kaniner skal håndteres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...