Honey Bee Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 (endret) Hei Jeg har en to år gammel gutt som virkelig ikke er interessert i å kle på seg om morgenen.Føler jeg har prøvd det meste.Når jeg ignorerer tar det så lang tid før han er villig til å kle på seg,og det blir problematisk med tanke på å komme tidsnok på jobb. Tar jeg kommando og kler på han,gjør han seg så stiv/myk at jeg er helt svett etterpå,og det tar veldig lang tid det også.Har tre andre barn som alltid har samarbeidet med påkledningen,så jeg er nå tom for ideer om hva å gjøre.Er det noen glupe mammaer eller pappaer som har lignende erfaringer,og har noen tips? Endret 3. april 2008 av Honey Bee
Susan Sto Helit Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Hei Jeg har en to år gammel gutt som virkelig ikke er interessert i å kle på seg om morgenen.Føler jeg har prøvd det meste.Når jeg ignorerer tar det så lang tid før han er villig til å kle på seg,og det blir problematisk med tanke på å komme tidsnok på jobb. Tar jeg kommando og kler på han,gjør han seg så stiv/myk at jeg er helt svett etterpå,og det tar veldig lang tid det også.Har tre andre barn som alltid har samarbeidet med påkledningen,så jeg er nå tom for ideer om hva å gjøre.Er det noen glupe mammaer eller pappaer som har lignende erfaringer,og har noen tips? Skal de kle på seg selv allerede når de er to år? Min lille tass er jo ikke halvannet år ennå, men jeg ser virkelig ikke for meg at han skal ha ansvaret for å kle på seg selv om morgenen allerede om et knapt år... (og jeg pleier ikke være tilbakeholden på det at han skal være selvstendig.)
Honey Bee Skrevet 3. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2008 Skal de kle på seg selv allerede når de er to år? Min lille tass er jo ikke halvannet år ennå, men jeg ser virkelig ikke for meg at han skal ha ansvaret for å kle på seg selv om morgenen allerede om et knapt år... (og jeg pleier ikke være tilbakeholden på det at han skal være selvstendig.) Åltså....han samarbeider ikke når JEG kler på han
Tusenfryd Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Skal de kle på seg selv allerede når de er to år? Min lille tass er jo ikke halvannet år ennå, men jeg ser virkelig ikke for meg at han skal ha ansvaret for å kle på seg selv om morgenen allerede om et knapt år... (og jeg pleier ikke være tilbakeholden på det at han skal være selvstendig.) Ikke eget ansvar men ved egn lyst og interesse. Min toogethalvtåring klarer å kle på seg genser og bukse. Blir kledd på bodyer og strømpebukser. Vi har ikke vært flinke å lære bort, dette har de lært i barnehagen/funnet ut av selv. Støvler og sko har kommet på ved egen hjelp i et halvår og også lue og ytterjakke langt på vei.
Susan Sto Helit Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Åltså....han samarbeider ikke når JEG kler på han Å ja... Da kjenner jeg meg faktisk litt igjen... Har ikke noen gode triks. Her har vi av og til klart å distrahere med noe. Sang, TV, leke, mobil eller noe. Men som regel skal det mye til før det hjelper. Har ikke funnet noe mer effektivt enn å bare være sta mamma, og kjempe seg gjennom det. Så da tar jeg gjerne imot tips jeg også!
Honey Bee Skrevet 3. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2008 Å ja... Da kjenner jeg meg faktisk litt igjen... Har ikke noen gode triks. Her har vi av og til klart å distrahere med noe. Sang, TV, leke, mobil eller noe. Men som regel skal det mye til før det hjelper. Har ikke funnet noe mer effektivt enn å bare være sta mamma, og kjempe seg gjennom det. Så da tar jeg gjerne imot tips jeg også! Han er villigheten selv i barnehagen...tester meg kanskje??Har holdt på i et par mnd men,lenge å teste med tanke på at han aldri vinner kampen om å gå uten klær
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Hei Jeg kjenner meg så godt igjen. Vi hadde det samme problemet og ingenting av hva jeg prøvde på å si eller gjøre hjalp. Så det gjalt bare å være streng mamma og tviholde for å få på klær og samtidig go'snakke. Til slutt skjønte han at han ikke kom noen vei med oppførselen sin og sluttet med å være vrang om morgenen. Nå er han 3 år og kler på seg selv uten å mukke, og det er godt!
Tusenfryd Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Selvsagt tester han. Det er min absolutte oppfatning og erfaring at en toårings fulltidsjobb er å teste - særlig mor og far. Hvordan skal de ellers lære, finne ut av hvordan ting funker etc? Men jammen er det slitsomt når man ender med raserianfall, en unge i stiv sjøstjerneposijon og det regner ute og man MÅ gå.
Hasselnøtt Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Vår barnehage sa at et triks som kan fungere er å ikke ta kampen i det heletatt. Lever gutten i barnehagen i pysjen (etter avtale med barnehagen). Det gjør inntrykk på barna, og som regel blir det med den ene dagen de leveres i pysj.
L@dy Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 Ikke alltid like dager fungerer like greitt, men vi setter oss på stolen i stua og ser på noe barnetv, mens jeg kler på henne. Går vertfall bedre å titte litt på barnetv, enn uten.
Gjest Eurodice Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 (endret) Hei Jeg har en to år gammel gutt som virkelig ikke er interessert i å kle på seg om morgenen.Føler jeg har prøvd det meste.Når jeg ignorerer tar det så lang tid før han er villig til å kle på seg,og det blir problematisk med tanke på å komme tidsnok på jobb. Tar jeg kommando og kler på han,gjør han seg så stiv/myk at jeg er helt svett etterpå,og det tar veldig lang tid det også.Har tre andre barn som alltid har samarbeidet med påkledningen,så jeg er nå tom for ideer om hva å gjøre.Er det noen glupe mammaer eller pappaer som har lignende erfaringer,og har noen tips? Jeg kan ikke huske at jeg hadde problemer med dette da mine egne barn var små (jeg fikk fem i løpet av en åtteårsperiode), jeg hadde rett og slett ikke tid til å dulle med dem om påkledning. Men jeg kan fortelle om hvordan jeg gjorde det det med min datterdatter, den gang ca. tre år. Det var aldeles ikke pedagogisk, men jeg ble pisslei, unnskyld uttrykket, av å se på hvordan foreldrene svettet og tryglet at kjære, vene, snille osv. og ungen vrælte. Begge to slet med å få på henne klær, spesielt uteklær da hun skulle i barnehagen. Denne jenta har vært stridig av vesen omtrent siden hun hun ble født, og som jeg har nevnt i et annet innlegg her, har hennes far spesielt slikket henne oppetter ryggen i alle år, slik at hun er blitt et bortskjemt uhyre. Jeg var på besøk av og til og holdt klokelig munn om deres metoder, men en morgen sprakk jeg. Jeg bad foreldrene gå vekk. Deretter satte jeg jenta hardt ned på fanget og sa med streng stemme at dette er ikke noe å diskutere, du SKAL ha klær på deg. Jeg holdt henne fast, hun vred seg litt, men turde ikke mukke, og klærne kom raskt på. Ved senere anledninger var det nok at jeg viste meg da foreldrene stod for påkledningen, da holdt hun seg rolig. Nå tror sikkert dere som leser dette, at jeg er en forferdelig hurpe. Det er jeg ikke. Det rare (kanskje det ikke er så rart) er at når denne jenta er hos meg, oppfører hun seg ganske greitt. Hun har forsøkt seg med surmuling og trass, men det har hun ikke kommet noen vei med. I mitt hjem er det jeg som bestemmer, i hennes hjem er hun sjefen fremdeles. Nå når hun er blitt 15 år, er foreldrene temmelig oppgitte mange ganger, men de har laget ris til egen bak, så jeg har ikke mye medfølelse med dem. Endret 3. april 2008 av Belladonna
Serene Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 Oi. Jeg har ei jente på straks 4, og hun har jeg stadig problemer med.... Men det har kanskje noe med trass å gjøre (igjen). Men jeg tror ikke jeg kunne forvente at hun kledde på seg mye da hun var 2 år...tenke tenke...nei, ikke i det hele tatt, faktisk. Hun ble lettere slik sett etter fylte 3 år. Nå vi bor vi ellers på et kaldt sted her på jorden, og ungene skal ha lag på lag med klær før de er klare for å dra ut, så jeg kan egentlig forstå at de trenger hjelp ennå. Jeg må ha god tid hvis jeg ikke skal hjelpe dem med påkledningen selv.
BayliZ Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 Har en jente på 2 år, hun vil kle på seg selv og har gjort det lenge nå. Eneste vi må hjelpe til med er body, stor jakke og å få strømpebuke og bukse over rumpa bak. Hun er utrolig flink. Deilig. Men hun har da også mange av disse trass utbruddene sine og da kler hun av seg alt og går gjerne naken lenge - ikke gøy det men. Har holdt henne fast og kledd på med makt mange ganger, men det ser ut til å gi seg mer og mer, hun er nå 2 år og 4 mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå