Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Først i dag fikk jeg vite at sønnen min sammen med to andre gutter i klassen hans (1. klasse) hadde sneket seg avgårde til et tjern i skogen i SFO-tiden. Da de ble funnet hadde de stått og hoppet på den tynne isen, og det var et under at ingen gikk igjennom. De pleier å leke i skogkanten bak SFO-bygget, og de har ikke tilsyn av voksne der, det vet jeg, for jeg har funnet sønnen min der flere ganger når jeg har hentet ham. De voksne er nede ved SFO-bygget, inne og/eller ute. De er antagelig oppe og sjekker innimellom, men jeg har aldri truffet på noen av dem når jeg har gått dit for å se etter sønnen min. Skogkanten guttene pleier å leke i ligger bak SFO, ca 50 meter unna, og man har ingen oversikt over hva som skjer der oppe hvis man befinner seg nede ved SFO-bygget. Veien er veldig kort inn i skogen og bort til tjernet, og dette er gutter de av erfaring vet er meget oppfinnsomme. Da lederen på SFO fortalte meg om episoden følte jeg nesten at hun på en måte anklaget meg, og at hun mente jeg virkelig måtte sørge for at sønnen min skjerper seg. Selvfølgelig har vi snakket med ham og forklart ham alvoret i det som skjedde, og kunne ha skjedd. Men jeg følte på en måte at hun fraskrev seg ansvaret for episoden. Disse ungene er ikke mer enn seks år. Skal de ikke ha tilsyn på SFO, da?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Jo, de skal ha tilsyn. Ansvarsfraskyvelse spør du meg.
Gjest *Mim* Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Dette er helt klart SFO sitt ansvar. De har tatt på seg ansvaret med å passe på din sønn, og du betaler for det. Jeg hadde forlangt bedre tilsyn og kanskje sikring mot dammen. Har du snakket med foreldrene til de andre guttene?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Huff, jeg tør ikke en gang tenke på hva som hadde skjedd om noen falt i gjennom og druknet. Det er SFO som har ansvaret, de har 100% ansvar for barna de passer. Skola har også ansvaret for barna på skoleveien. Jeg ville sagt i fra til noen om det var i mitt tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Hva!!! Forferdelig at sånt kan skje! Dette hadde jeg tatt opp med foreldrene til de andre barna og selvsagt med ledelsen for SFO! Det kunne ha skjedd en tragedie! Jeg hadde blitt grådig forbannet over dette!
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 Hva!!! Forferdelig at sånt kan skje! Dette hadde jeg tatt opp med foreldrene til de andre barna og selvsagt med ledelsen for SFO! Det kunne ha skjedd en tragedie! Jeg hadde blitt grådig forbannet over dette! Sa jeg!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 Jeg har ikke snakket med de andre foreldrene - ennå. Jeg ble vel egentlig så perpleks av hele situasjonen at jeg der og da ikke greide hverken å tenke eller snakke. Som sagt befinner det seg unger i det nevnte området uten tilsyn stadig vekk, og etter min mening må de ha oversikt, ellers må de bare innskrenke bevegelsesfriheten. Jeg skal ta opp dette både med de andre foreldrene og leder på SFO.
Gjest Gjest_Mamma til 2_* Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Enig med de andre, dette er helt klart SFO sitt ansvar! De skal ha tilsyn og passe på ungene i SFO-tiden, at de ikke passer på ungene ordentlig er ikke deres ansvar som foreldre! Selv de snilleste englebarn kan finne på rare ting av og til, så det nytter ikke å stole på at alle barna på SFO gjør som de skal hele tiden. Flott at de har en skog i nærheten, det gir jo både SFO og barna flotte muligheter til litt friluftsliv-aktiviteter, men de voksne må selvsagt være tilstede. Særlig når det er vann i nærheten! Mine ungers SFO har tilgang på ganske stort uteområde, men ungene får bare gå der hvor de voksne kan se dem fra der de er med mindre en voksen blir med dem. De har usynlige grenser de må forholde seg til. Dette blir terpet på flere ganger i året, og de voksne "går opp løypa" til grensene sammen med barna to ganger i året de første to årene for å minne dem på det. Fantastisk nok blir det faktisk alltid respektert av ungene, og jeg vet bare om EN episode der noen beveget seg utenfor grensen i løpet av de fire årene vi har hatt barn på SFO.
Brukernavn Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Jo, de skal ha tilsyn. Ansvarsfraskyvelse spør du meg. Helt enig! Jeg hadde blitt intet mindre enn rasende!
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 Jeg mener at når barna er så store at de går på skolen (har selv en seksåring i 1. klasse) skal de selvfølgelig ha noe tilsyn - men det er ikke barnehage lenger heller. Barna må selv ta mer ansvar. Dersom det er slike farer mener jeg at de bør sikres - det er klart, samtidig mener jeg at det er viktig at man snakker med barna om dette. Det er ikke lenge før de skal gå alene til og fra skolen - hva gjør du da? Krever at kommunen må ta ansvar for sikring av alle bekker, tjern og all trafikk barna må forbi på veien? Når barna er på skolen og SFO er det ikke samme tilsyn som i barnehagen - og jeg mener ikke at man kan forvente det heller..
Gjest Gjest_Mamma til 2_* Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 Jeg mener at når barna er så store at de går på skolen (har selv en seksåring i 1. klasse) skal de selvfølgelig ha noe tilsyn - men det er ikke barnehage lenger heller. Barna må selv ta mer ansvar. Dersom det er slike farer mener jeg at de bør sikres - det er klart, samtidig mener jeg at det er viktig at man snakker med barna om dette. Det er ikke lenge før de skal gå alene til og fra skolen - hva gjør du da? Krever at kommunen må ta ansvar for sikring av alle bekker, tjern og all trafikk barna må forbi på veien? Når barna er på skolen og SFO er det ikke samme tilsyn som i barnehagen - og jeg mener ikke at man kan forvente det heller.. Nei, men det er det vel ingen her som har påstått heller? ;-) Det er såklart forskjell på tilsynet i bhg og på sfo, men å la 1.klassinger gå fritt i områder der de voksne ikke har kontroll og hvor det i tillegg er et tjern... Det hadde jeg som forelder synes var veldig utrygt. Og det er også forskjell på en 1.klassing og en 3-4-klassing som skal gå hjem alene, mye skjer på 2-3 år.
Serina Skrevet 3. april 2008 #12 Skrevet 3. april 2008 Jeg ville tatt det opp med rektor på skolen. Rektor er den som er ansvarlig for SFO, og han/hun vil så ta det opp med lederen på SFO. Klart det ikke går an at personalet er så sløve!!!! Men mitt inntrykk av SFO generelt er at ungene går mye på sjølstyr. Personalet er der, men de liker best å sitte på benkene og snakke sammen. Jeg har selv barn på SFO og betaler dyrt for et produkt som ikke svarer til forventningene.
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 3. april 2008 #13 Skrevet 3. april 2008 Jeg mener at når barna er så store at de går på skolen (har selv en seksåring i 1. klasse) skal de selvfølgelig ha noe tilsyn - men det er ikke barnehage lenger heller. Barna må selv ta mer ansvar. Dersom det er slike farer mener jeg at de bør sikres - det er klart, samtidig mener jeg at det er viktig at man snakker med barna om dette. Det er ikke lenge før de skal gå alene til og fra skolen - hva gjør du da? Krever at kommunen må ta ansvar for sikring av alle bekker, tjern og all trafikk barna må forbi på veien? Når barna er på skolen og SFO er det ikke samme tilsyn som i barnehagen - og jeg mener ikke at man kan forvente det heller.. Så lenge stedet ikk er sikret og det heller ikke er noen fra SFO personalet som fører tilsyn da er det SFO som driver regelbrudd mht. tilsyn av barna! Foreldrene betaler for at barna skal ha tilsyn etter skolen og da skal tilsynet også være tilstede. Den dagen barnet går hjem fra skolen alene er barnet større og barnet anses som stor nok fra foreldrenes side. Det er nettop derfor noen velger SFO fordi barnet skal ha tilsyn av voksne og ikke bli overlatt til seg selv! Ta dette opp med foreldre, lærere, SFO ansatte og rektor! Det er ille dersom noen først gjør noe med dette når ulykken har skjedd!
Strawberrygirl Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Jeg snakker litt av erfaring ang. SFO da jeg har jobbet på en SFO i noen måneder. Nå vet jeg ikke hvor stor skole ditt barn går på og nøyaktig hvor mange barn som er på SFO hver dag, MEN en hver episode som skjer når barnet er på SFO er SFO sitt ansvar! Det at barna skal ha tilsyn er greit, vi er voksne som jobber der og vi prøver så godt vi kan å ha kontroll på alle barn. Desverre var det slik at der jeg jobbet var det som regel oss nye, og vikarer som gikk rundt å passet på barna, og de gamle "kjerringene" rottet seg sammen på en benk eller lignende å skravlet om alle sine problemer osv. Dette syntes jeg var helt hårreisende at dem gjorde. De snakket nesten ikke med barna uten om da barna snakket med dem. Det burde egentlig vært kontroll på hver eneste SFO i landet hvordan rutiner osv. er, det er ikke alle på SFO som har noen utdannelse med barn å sikte til heller! Jeg har et inntrykk at det er slik på de fleste SFO i landet... Håper du virkelig tar dette opp med rektor slik at h*n har mulighet til å skjerpe de ansatte i SFO!!
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 Hei Jeg har selv jobbet i SFO der jeg mener barna hadde altfor store områder å bevege seg på. Dette førte til at jeg ikke kunne være der alle var til enhver tid siden jeg faktisk ikke kan deles på midten. Uansett hadde jeg 100% ansvar for barn! Dette betød at jeg aldri sto i ro, men gikk rundt for å holde oversikt hele tiden. Hadde jeg jobbet på denne aktuelle SFO ville nok barna "mine" fått inskrenket sine friområder for å unngå denne faren. Jeg ville ikke føle det forsvarlig å la dem leke i nærheten av vann.. Etter at jeg sluttet der, men jobbet et annet sted på huset på en ettermiddag ble jeg oppsøkt av den nye personen på SFO. To gutter var borte... De hadde vært borte i over en time. Jeg må si jeg var sjokkert over at hun etter en time begynnte å lete... Jeg gikk ut og fant guttene og fikk ordnet opp i situasjonen. Ingenting hadde skjedd, men det kunne jo skjedd noe i denne aktuelle situasjonen som ts beskriver... Jeg må si at jeg ble skeptisk etter min opplevelse med den nye personen. Slik skal det ikke være. Var det noen jeg ikke fant i løpet av et per minutter når jeg gikk rundene mine ble jeg stresset. Jeg hadde ansvaret helt og holdent. Ta det opp med rektor eller SFO leeder. Hvor mange ansatte og hvor mange barn i denne SFO?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå