Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å leie ut min leilighet og jeg lurer på hvor mye skatt man må betale av leiepengene man får inn.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Brutto leieinntekt - fradrag som vedlikehold, renovasjon mm. Renter og avdrag på ditt personlige lån går ikke under her som fradrag. Den summen du sitter igjen med må du skatte 28% av.

Skrevet
Brutto leieinntekt - fradrag som vedlikehold, renovasjon mm. Renter og avdrag på ditt personlige lån går ikke under her som fradrag. Den summen du sitter igjen med må du skatte 28% av.

Ok, Tusen takk :)

Skrevet

Ny regel fra 2008.

Du må skatte 28% av leieinntekter over 20 000 i året.

Skrevet
Ny regel fra 2008.

Hei,

Hva var regelen i 2007 da?

Skrevet
Hei,

Hva var regelen i 2007 da?

Skattefri inntekt om det gjaldt 6 mnd av et kalenderår.

Skrevet
Skattefri inntekt om det gjaldt 6 mnd av et kalenderår.

Hei,

mener du at de første 6 månedene av leiepengene i kalenderåret var skattefritt, og deretter skatt på resten?

Gjest Gjest
Skrevet
Hei,

mener du at de første 6 månedene av leiepengene i kalenderåret var skattefritt, og deretter skatt på resten?

Nei, men leieinntektene var skattefri dersom man kun leide ut i 6 av årets 12 månder. Leide man ut i 7 måneder eller mer var hele leieinntekten skattepliktig.

Skrevet
Nei, men leieinntektene var skattefri dersom man kun leide ut i 6 av årets 12 månder. Leide man ut i 7 måneder eller mer var hele leieinntekten skattepliktig.

Ok, så denne regelen gjaldt i 2007 også?:

Ny regel fra 2008.

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)
Ny regel fra 2008.

Dette er ikke riktig.

Hvis brutto leieinntekt overstiger 20 000,-, er inntekten skattepliktig fra første krone. Man har imidlertid fradrag for faktiske kostnader.

Dette gjelder fra inntektsåret 2008.

Endret av Helen Parr
Skrevet
Dette er ikke riktig.

Hvis brutto leieinntekt overstiger 20 000,-, er inntekten skattepliktig fra første krone. Man har imidlertid fradrag for faktiske kostnader.

Dette gjelder fra inntektsåret 2008.

Det er vel i grunn det jeg skriver, med mindre du et ute etter å kverrulere.

Korttidsutleiere får forresten ikke trekke fra vedlikeholdskostnader.

Gjest Gjest
Skrevet

Å korrigere faktafeil er da vel ikke kverulering. Helene Parr skrev (som alltid) et godt svar.

Gjest Gjest
Skrevet

Det de andre har skrevet er korrekt, men jeg gjør oppmerksom på at det finnes unntak, det de snakker om gjelder bare når du leier ut hele, eller mer enn halvparten av egen bolig:

I Ot.prp. nr. 1 (2007‑2008) kap. 5 og Innst. O. nr. 1 (2007‑2008) kap. 5 er det fra og med inntektsåret 2008 foreslått at leieinntekter ved utleie av hele eller mer enn halvparten av egen bolig skal være skattepliktig fra første krone etter fradrag for faktiske kostnader. Skatteplikten gjelder også når utleien har kortere varighet enn halve inntektsåret (regnet etter antall dager). Dersom bruttoinntekten ved utleien ikke overstiger kr 20 000, skal imidlertid hele inntekten være skattefri, jf. forslag til ny sktl. § 7‑2 (1) bokstav c. Skattefritaket gjelder bare hvor skatteyteren en del av året har benyttet boligen som egen bolig. Ved overgang fra fritaksligning til skatteplikt for leieinntekter skal det ikke gis fradrag for vedlikeholdskostnader dersom utleien varer kortere enn halve inntektsåret. Har skattyter eiet boligen bare en del av året, regnes tidsrommet for utleieperioden i forhold til halvparten av skattyters eiertid. Ved utleie i lengre perioder er det fradragsrett for vedlikeholdskostnadene etter reglene i sktl. § 7‑10 første og annet punktum
.

Vi leier ut en leilighet med boareal på 64 m2. Dette er ca 1/3 av husets totale boareal, og vi blir ikke skattelagt for utleie... (hvis ikke det har kommet endringer som jeg ikke har fått med meg vel og merke...)

Skrevet

Trådstarter her.

Hmmmm, det sklir ut her nå.

Kan noen svare meg på hva skattereglene var i 2007 for folk som leide ut hele året. Litt nysgjerrig.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Nei, jeg er ikke ute etter å kverulere. Men du skriver at leieinntekter over 20 000 er skattbar inntekt, og det kan misforstås. Slik jeg gjorde, derfor sjekket jeg det opp.

Og det hadde ikke vært snodig om reglene var slik at man uansett hadde et bunnfradrag på 20 000, men det er det altså ikke. Kun derfor rettet jeg det opp.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Det de andre har skrevet er korrekt, men jeg gjør oppmerksom på at det finnes unntak, det de snakker om gjelder bare når du leier ut hele, eller mer enn halvparten av egen bolig:

Når trådstarter spør etter reglene om utleie av egen leilighet, legger jeg til grunn at det er hele boenheten som skal leies ut.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Hei,

Jeg vurderer å leie ut min leilighet og jeg lurer på hvor mye skatt man må betale av leiepengene man får inn.

Noen som vet?

Når du spør sånn er det ikke rart om vi tolker det dithen at du skal leie ut i 2008, siden vi allerede er i april 2008.

Trådstarter her.

Hmmmm, det sklir ut her nå.

Kan noen svare meg på hva skattereglene var i 2007 for folk som leide ut hele året. Litt nysgjerrig.

Som Sol79 skriver litt lenger opp, 28 % skatt av nettoinntekten.

Det vil si leieinntektene minus kostnader som kommunale avgifter, strøm, vedlikehold (avgrenses mot påkostninger), for eksempel.

Skrevet
Når trådstarter spør etter reglene om utleie av egen leilighet, legger jeg til grunn at det er hele boenheten som skal leies ut.

Stemmer. Hele leiligheten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...