Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Er det mulig å få bedøvelse under en underlivssjekk? Og er det bare en sprøyte i armen eller hvordan fungerer det?
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Det vet jeg ikke, men jeg håper ikke du tror at en vanlig GU er så vondt at du vil trenge bedøvelse? Jeg fryktet det verste, men jeg syns ikke det var vondt. Men det er viktig at man forsøker å slappe godt av.
BitteLille Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 (endret) Det har jeg aldri hørt om at noen har fått ved vanlig gu, det er ikke så problemfritt og så enkelt som å bare sette en sprøyte i armen så sover du heller. Jeg hadde nok heller vært våken... Endret 2. april 2008 av BitteLille
Bokormen Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Mener du bedøvelse eller narkose??? Bedøvelse er enten lokal eller regional. Lokal må settes direkte i området som skal bedøves, dvs du må da få sprøyter med lokalbedøvelse flere steder i underlivet... det er sannsynligvis mye mer ubehagelig enn GU'en som bare varer noen få minutter. Regional bedøvelse vil sannsynligvis da være en epidural, dvs du får en sprøyte direkte i ryggraden og vil da være bedøvet fra livet og ned. Heller ingen trivelig opplevelse og jeg tviler på at du finner en lege som vil utføre noe av dette på deg. Om du mener narkose, er risikoen for komplikasjoner tilstede så jeg tviler også på at du vil finne noen som gir deg dette for en så liten ting som en GU. Om du er veldig nervøs og gruer deg til GU tror jeg heller du skal ha en god samtale med legen på forhånd og evt vurdere å få noe beroligende...
mustapippuri Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Bedøvelsen er nok vondere enn selve undersøkelsen.
Gjest ts Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Jeg bare lurte siden jeg tror ikke legen da kommer til å klare å få noe inn liksom. Jeg har prøvd å ha sex snart ti ganger nå, men det gjør så ufattelig vondt. Kjæresten min har klart å få inn to fingre, men det var helt grusomt. Jeg har lest om vaginisme, har lurt litt på om jeg kanskje har dette? Eller at jeg har så tykk jomfruhinne at den ikke går bort? Jeg gikk til helsesøster på skolen min, siden jeg får så kraftige langvarige blødninger som er et stort problem for meg. Jeg fikk resept på p-piller, men hun anbefalte en underlivsundersøkelse. Jeg fortalte ikke henne om det andre problemet mitt, jeg synes det er så flaut å snakke om. Siden mensen ikke har blitt noe særlig bedre selv om jeg går på p-piller, vil jeg da ha en sjekk. Men jeg skjønner ikke hvordan det skal gå.
Bokormen Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Både fastleger og gynekologer har nok mye erfaring med akkurat dette problemet, og hadde jeg vært deg ville jeg gått til fastlegen min og fortalt om det, og spurt om henvisning til gynekolog med en gang, så er du sikker på at du er "i de beste hender".
Gjest ts Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Er det mulig å sende en mail til legen og fortelle alt, så jeg slipper å si alt til han når jeg er der? Jeg er så sjenert, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å snakke om det.
Bokormen Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Det syns jeg du bør ringe legekontoret å spørre om
Alvilde Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Kjære trådstarter. Jeg får vondt langt inn i magen når jeg leser det du skriver, for det kunne så veldig godt vært meg. Jeg har det leger definerer som "ekstrem avvergereaksjon" mot GU. Nå er nok jeg litt eldre enn deg, men kjenner godt igjen det du nevner om mistanke om tykk jomfruhinne og redsel for undersøkelser. Hvis du vil må du gjerne sende meg en PM, så kan jeg fortelle deg litt mer om hvordan jeg har løst dette. I teorien er selve undersøkelsen ikke vond, men når du anstrenger deg og er redd kan det bli vondt. Rådet om gynekolog er veldig godt. Fastleger har ikke den samme kompetansen på GU i slike tilfeller. Hvordan du skal presentere dette for legen din er jo ikke så lett å si noe om, men kanskje du kan ta med deg noen du stoler på? Og kanskje er det lurt og skrive ned noen punkter du vil nevne, sånn at du har tenkt igjennom og er trygg på hva du vil si når du først har legens oppmerksomhet. Og dette er på ingen måte noe uvanlig problem. Du er ikke alene, og du har krav på respekt og tilrettelegging for at undersøkelsen skal fungere. Lykke til!
Essie_ Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 Er det mulig å sende en mail til legen og fortelle alt, så jeg slipper å si alt til han når jeg er der? Jeg er så sjenert, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å snakke om det. Syns jeg husker å ha hørt at man skal kunne bestille time hos fastlegen sin etterhvert. Men har ikke hørt noe om at det er mulig å sende mail til legen. Det ville kanskje krevd mer ressurser. Men, hvis du syns det hadde vært bedre å snakke med en kvinne, kan du gå inn på nav sine nettsider og se om du kan bytte til en kvinnelig fastlege. Hvis ikke det er en mulighet, kan du bestille time hos legen din, gi ham en kortfattet forklaring og be om henvisning til en (kvinnelig - hvis du ønsker det) gynekolog. Dette skal ikke være noe problem.
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 Når det gjelder å sende mail til legen, så ville det egentlig overraske meg om det går an. Mail er ikke et sikkert system, og med tanke på hvor sensitiv informasjon mange vil sende, er det ikke sikkert det er lov med tanke på konfidensialitet.
Gjest78 Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 Du kan skrive ned alt på en lapp og gi det til legen når du er der.
Gjest ts Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Tusen takk for svar Helsesøstera jobber også på helsestasjonen for ungdom i byen her jeg bor, og jeg tror det er en kvinnelig gynekolog der av og til, så kanskje jeg kan klare å fortelle alt til helsesøstra, siden jeg har snakka med henne et par ganger før. Også kan hun hjelpe meg å fortelle legen eller noe, hehe. Jeg skal til fastlegen min om en uke, pga prestasjonsangst. Moren min tvinger meg. Men jeg tror ikke jeg klarer å fortelle henne om dette andre. Tusen takk for hjelpen uansett
Alvilde Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 Anemsi og Frk Åberg: Jeg har mailet med min gynekolog, og med leger på sykehuset. Det er ikke noe problem. Så lenge initiativet kommer fra pasienten har vært beskjeden jeg har fått. Men jeg har ikke sendt fødselsnummer og sånn, og kun informasjon jeg har vært komfortabel med at andre enn legen kan lese.
Gjest Sisu Skrevet 3. april 2008 #16 Skrevet 3. april 2008 Tusen takk for svar Helsesøstera jobber også på helsestasjonen for ungdom i byen her jeg bor, og jeg tror det er en kvinnelig gynekolog der av og til, så kanskje jeg kan klare å fortelle alt til helsesøstra, siden jeg har snakka med henne et par ganger før. Også kan hun hjelpe meg å fortelle legen eller noe, hehe. Jeg skal til fastlegen min om en uke, pga prestasjonsangst. Moren min tvinger meg. Men jeg tror ikke jeg klarer å fortelle henne om dette andre. Tusen takk for hjelpen uansett Flott, lykke til! Ang. mail etc: Skriv et vanlig brev til legen, da vel. Det gjorde jeg før jeg skulle til time for min panikkangst. Dermed var begge forberedt før timen. Legen satte pris på det også, sa hun.
DDuck Skrevet 3. april 2008 #17 Skrevet 3. april 2008 Doktorene og gynekologene kan nok sin jobb og får det til å bli minst mulig ubehagelig Men et spørsmål? er du ordentlig våt når du og kjæresten din holder på? hvis du ikke er det kan det nok ha innspill på at det gjør vondt...
Gjest ts Skrevet 3. april 2008 #18 Skrevet 3. april 2008 Doktorene og gynekologene kan nok sin jobb og får det til å bli minst mulig ubehagelig Men et spørsmål? er du ordentlig våt når du og kjæresten din holder på? hvis du ikke er det kan det nok ha innspill på at det gjør vondt... Ja, det er jeg så det er nok ikke det som er problemet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå