^me^ Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 (endret) hva skal dere ha med dere, dere som skal på road trip i usa i år? vi skal kjøre innom statene california - nevada - texas - arizona og new mexico. vi skal være i usa i 2 uker. tenkte vi kunne samle pakkelister,budskjetter, huskelister,reisetips og masse reisefeber her inne! her er min pakkeliste: I kofferten: Klær: 2x piratbukser 2x skjørt (et pent og en vanlig) 5x singlet (4 vanlige og en pen) 1x t-skjorte m/armer 5x tangaer 2x bikinier 3x sokker 3x bukser (en kosebukse, en dongri og en penbukse) 2x gensere 1x bh 1x hodeplagg 2x cardigan sko: Crocs beach Crocs Athens Vanlige joggesko pen sko andre ting som skal i kofferten: liten ryggsekk (til utflukter) kopi av førerkort, pass, bankkort Toalettsaker: 1x håndkle deodorant Perfume Shampoo/balsam Intim såpe ansiktspeeling sminke (husk vannfast sminke!!) solkrem (høy faktor) våtservietter (desinfiserende) q-tips sminkefjerner Venus barberhøvel reiseapotek (aloe vera, isgele, , mentholatum, plaster, pyrusept, gnagsårplaster, eurax, myggspray/stift) Ting: (håndbagasje) VIKTIGE Ting: mobil m/lader ipoden m/lader lommebok m/cash, visakort,E-111 kort og førerkort veske til pass, kort o.l.)(har vi på oss) billetter solbriller stikkkontaktadapter pass digitalt foto/videokamera Toalettsaker 1 klesskift (bukse, genser, tanga, singlet, bikini) reisetannbørste solkrem i reiseutgave fuktighetskrem i reiseutgave såpe i reiseutgave hårbørste håndklut lipsyl m/ solfaktor deo litt av reiseapoteket: imodium, ibux, ido-form, allergimedisin, p-piller Til flyreisen: kryssord e.l kulepenn lite fleece teppe liten pute ipod m/utstyr tyggis/noe søtt/noe salt håndvifte sov-i-ro ørepropper øyemaske støttestrømper flytips: bruk koseklær ha lite sminke på huden drikk masse vann ta av deg skoene med en gang du setter deg i flyet ha god musikk og en lydbok lagret på ipoden sørg for en god plass om bord i flyet (ring for og forhåndsbestille) må kjøpe før vi reiser: 1 stk trillekofferter (i hardplast i rosa) hodeplagg fornyelse av 1 pass 2 skjørt (et pent og et vanlig) 2 piratbukser 3 singletter 2 bikinier Ting og Tang: 2x liten oppbevaringsveske til og ha penger, pass, billetter o.l. i. 2x reisehåndklær håndvifte universalsåpe 2 pk. sikkerhetsstropper til bagasje 2 x godkjent hengelås til koffert div, reise sjampoer o.l. digitalt videokamera 2x reisetannbørster billetter ido-form sovemaske støttestrømper PLASSER SOM MÅ SEES: California Los Angeles: Walk of fame Se Hollywood Universal studios Sunset Boulevard Beverly hills Rodeo drive Malibu Bade i Venice og Santa Monica Manns Chinese Theatre Third Street Promenade Palmdale San Diego Sea world San Diego zoo Nevada: Las Vegas Calico ghost town Death valley Carson City Virginia City Arizona: Grand Canyon Endret 9. april 2008 av ^me^
Titta Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Oi, imponert! Du har jo virkelig satt igang planleggingen. Høres ut som om dere skal på noenlunde samme tur som oss. Vi flyr til San Fransisco og skal kjøre til San Diego (kjører langs kysten fra SF til LA, så innover i landet for å få med oss Las Vegas og Grand Canyon før vi setter kursen mot San Diego). Vi skal bruke 2 uker. I tillegg skal vi ha noen dager i New York både før og etter. Bestiller dere noen overnattinger på forhånd eller skal dere ta alt på sparket? Jeg tror jeg skal ha med litt mer klær, hvertfall av undertøy og singlet/t-skjorte. Såvidt jeg har forstått kommer det til å bli ganske varmt, hvertfall i innlandet, og jeg er ikke sikker på hvor ofte vi får vasket klær. Ellers har jo du tenkt på det meste. Skal oppdatere litt her jeg også når jeg får tid til å skrive litt mer.
angeleyes Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Oi, imponert! Du har jo virkelig satt igang planleggingen. Høres ut som om dere skal på noenlunde samme tur som oss. Vi flyr til San Fransisco og skal kjøre til San Diego (kjører langs kysten fra SF til LA, så innover i landet for å få med oss Las Vegas og Grand Canyon før vi setter kursen mot San Diego). Vi skal bruke 2 uker. I tillegg skal vi ha noen dager i New York både før og etter. Bestiller dere noen overnattinger på forhånd eller skal dere ta alt på sparket? Jeg tror jeg skal ha med litt mer klær, hvertfall av undertøy og singlet/t-skjorte. Såvidt jeg har forstått kommer det til å bli ganske varmt, hvertfall i innlandet, og jeg er ikke sikker på hvor ofte vi får vasket klær. Ellers har jo du tenkt på det meste. Skal oppdatere litt her jeg også når jeg får tid til å skrive litt mer. Har kjørt denne turen for et par år siden. Gled dere! det er ikke lurt å bestille overnattinger på forhånd. Både billigere og bedre og ta det på sparket. Da trenger man ikke planlegge så mye på forhånd:) Men første og siste overnatting er det veldig greit å bestille på forhånd. Dette gjelder også hvis dere er i USA 4. juli. Da er alle hotellene i disse byene stapp fulle. Dessuten er 2 uke veldig kort tid på denne reisen, så det er kanskje lurt å være litt selektiv når dere velger hva dere vil se. Vi var av gårde i 3 uker og jeg synes det ble for liten tid. Det er jo så mye å se på og oppleve. Vil også nevne at Las Vegas og omegn er utrolige varme om sommeren så velg et hotell med svømmebasseng og air kondition. Ellers kan det bli svært ubehagelig å være der:) Og jeg ville ikke hatt rom i første etasje. Det kryr av kakkerlakker i hele byen. Dette er også lurt å tenke på plass og airkondition når det gjelder valg av bil. Vi bestilte bil hjemmefra, men tror ikke det hadde vært så veldig annerledes å gjøre det der borte. Bare pass på hva dere krysser av på forsikringer. Det er viktig å ha en som dekker skade på egen OG andres bil, men trenger jo ikke alle disse tileggsgreiene :gjeiper: Vaske klær er absolutt ikke et problem. Mange steder det er mulig og det koster ikke særlig mye heller. Vær også veldig nøye med hva dere putter i håndbagasjen. På amerikaske flyplasser er det ikke lov med noe form for væsje. Husker til å med at de tok lipsylen min fordi de anså den som flytende. Og man må ha med legeerklæring for alle medisiner som er i flytende form hvis de skal taes med inn på flyet. Dette var erfaringer jeg kom på i farta. Skriver mer hvis det er noe jeg kommer på.
Gjest78 Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 San Diego Sea world San Diego zoo Du er flink til å planlegge! Jeg skal lagre lista di til senere bruk. Bare et tips, dra heller til San Diego Zoo's Wild Animal Park, i stedet for selve zoo'en. Jeg ble skikkelig skuffa over zoo'en, den er helt som en vanlig zoo, dyra har det akkurat like trangt som alle andre dyreparker, den er bare stor. Men Wild Animal Park er virkelig spesielt, store friområder som dyra kan gå rundt på, og tog som går rundt hele parken så folk kan se.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Det var litt av en planlegging av bagasje. Jeg vil imidlertid anbefale deg å ta med en finkjole, den kan gjerne være kort, men det er greit å ha med en kjole hvis dere skal ut i Las Vegas eller enkelte steder i LA.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Takk for mange gode tips! Er det noen hensikt å ta med E-111/Europeisk helsetrygdkort til USA? Skader selvfølgelig ikke å ta det med, men har ikke og lurte på om det er noe poeng å skaffe det. Jeg ville gjort litt av shoppingen i USA etter hvert, med lav dollarkurs er det billig der nå, og det er alltid gøy å ha klær som ikke "alle andre" hjemme har (sjekk shopping i usa-tråden for tips om butikker). Ta gjerne med klær i samme fargetoner så alt passer sammen og man ikke trenger flere forskjellige vesker, sko etc for at ting skal matche. Hvis man skal bo på billige hoteller uten trygge safer lønner det seg å kjøpe klær med store glidelåslommer eller ha andre sikre måter å oppbevare pass og flybilletter på. Internasjonalt førerkort kan også være greit. Man trenger det egentlig ikke, men jeg har hørt at det kan være kjekt å ha hvis det skjer noe, fordi det da ikke er noen tvil om at du har gyldig førerkort. Andre tips: Kjør innom turistkontorer etc, de kan ofte ha hefter og bøker med rabattkuponger man kan bruke på overnattingssteder o.l.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Ikke glem å legge et ark med navn, mailadressen din og telefonnummer til noen hjemme i kofferten (i tilfelle lappen utenpå faller av og kofferten forsvinner). Hvis flere reiser sammen: Oppbevar hverandres kopier av pass etc, så du ikke mister både kopien og originalen
Gjest Ansjoni Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 (endret) . Endret 15. oktober 2009 av Ansjoni
Gjest Gjest_edele_* Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Ja, her er det mange som skal til Vestkysten av USA i sommer. Jeg har vært flere ganger i området og skal dit i sommer. Til alle dere som skal til Grand Canyon vil jeg også anbefale å reise innom Bryce Canyon. Det ligger i Utah ett par timer nord for Grand Canyon og er faktisk mye flottere enn Grand Canyon. hva skal dere ha med dere, dere som skal på road trip i usa i år? vi skal kjøre innom statene california - nevada - texas - arizona og new mexico. vi skal være i usa i 2 uker. tenkte vi kunne samle pakkelister,budskjetter, huskelister,reisetips og masse reisefeber her inne! her er min pakkeliste: I kofferten: Klær: 2x piratbukser 2x skjørt (et pent og en vanlig) 5x singlet (4 vanlige og en pen) 1x t-skjorte m/armer 5x tangaer 2x bikinier 3x sokker 3x bukser (en kosebukse, en dongri og en penbukse) 2x gensere 1x bh 1x hodeplagg 2x cardigan sko: Crocs beach Crocs Athens Vanlige joggesko pen sko andre ting som skal i kofferten: liten ryggsekk (til utflukter) kopi av førerkort, pass, bankkort Toalettsaker: 1x håndkle deodorant Perfume Shampoo/balsam Intim såpe ansiktspeeling sminke (husk vannfast sminke!!) solkrem (høy faktor) våtservietter (desinfiserende) q-tips sminkefjerner Venus barberhøvel reiseapotek (aloe vera, isgele, , mentholatum, plaster, pyrusept, gnagsårplaster, eurax, myggspray/stift) Ting: (håndbagasje) VIKTIGE Ting: mobil m/lader ipoden m/lader lommebok m/cash, visakort,E-111 kort og førerkort veske til pass, kort o.l.)(har vi på oss) billetter solbriller stikkkontaktadapter pass digitalt foto/videokamera Toalettsaker 1 klesskift (bukse, genser, tanga, singlet, bikini) reisetannbørste solkrem i reiseutgave fuktighetskrem i reiseutgave såpe i reiseutgave hårbørste håndklut lipsyl m/ solfaktor deo litt av reiseapoteket: imodium, ibux, ido-form, allergimedisin, p-piller Til flyreisen: kryssord e.l kulepenn lite fleece teppe liten pute ipod m/utstyr tyggis/noe søtt/noe salt håndvifte sov-i-ro ørepropper øyemaske støttestrømper flytips: bruk koseklær ha lite sminke på huden drikk masse vann ta av deg skoene med en gang du setter deg i flyet ha god musikk og en lydbok lagret på ipoden sørg for en god plass om bord i flyet (ring for og forhåndsbestille) må kjøpe før vi reiser: 1 stk trillekofferter (i hardplast i rosa) hodeplagg fornyelse av 1 pass 2 skjørt (et pent og et vanlig) 2 piratbukser 3 singletter 2 bikinier Ting og Tang: 2x liten oppbevaringsveske til og ha penger, pass, billetter o.l. i. 2x reisehåndklær håndvifte universalsåpe 2 pk. sikkerhetsstropper til bagasje 2 x godkjent hengelås til koffert div, reise sjampoer o.l. digitalt videokamera 2x reisetannbørster billetter ido-form sovemaske støttestrømper PLASSER SOM MÅ SEES: California Los Angeles: Walk of fame Se Hollywood Universal studios Sunset Boulevard Beverly hills Rodeo drive Malibu Bade i Venice og Santa Monica Manns Chinese Theatre Third Street Promenade Palmdale San Diego Sea world San Diego zoo Nevada: Las Vegas Calico ghost town Death valley Carson City Virginia City Arizona: Grand Canyon
^me^ Skrevet 9. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. april 2008 (endret) hvordan ser busjettet deres ut? hvor mye skal dere bruke totalt? bruker dere sovetabletter i flyet? Endret 9. april 2008 av ^me^
Gjest Ansjoni Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 (endret) . Endret 15. oktober 2009 av Ansjoni
^me^ Skrevet 9. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 9. april 2008 sovetabletter? hva er det for noe tøys langdistansefly er jo så morro just askin'
Gjest Ansjoni Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 (endret) . Endret 15. oktober 2009 av Ansjoni
^me^ Skrevet 13. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 13. april 2008 dere som har bestillt: hvor bestillte dere? reisedato? prisen? reiseruta? vi bestillte på via ferieverden og bestilte fly til og fra los angeles 26 august-10 september. reiseruta vår er: haugesund- københavn-washington-los angeles. og samme ruta tilbake. vi betaler 14.002 for 2 pers.
^me^ Skrevet 13. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 13. april 2008 noen som vet hva bensinen koster pr. gallon i usa nå? har litt problemer med og beregne bensinpenger..
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #16 Skrevet 13. april 2008 Jeg er evig misunnelig! Har selv planlagt en slik tur om noen år. Vi har øvre budsjett på 50 000 pr hode på turen. I år er det derimot NY med 30 000 pr hode i budsjett Jeg kommer lett til å lagre denne planleggeren din. Imponert over detaljene. Eneste ting jeg kommer til å hoppe over er skjørt etc etc siden jeg er mann
Titta Skrevet 13. april 2008 #17 Skrevet 13. april 2008 hvor bestillte dere? Kilroy og Travellink reisedato? avreise i slutten av juli og hjemreise tre uker senere prisen? drøyt 15.000,- for begge to reiseruta? litt av en melkerute egentlig, men i og med at vi skal ha noen netter i New York både før og etter California-turen så tror jeg nok det blir helt greit. Reiser Bergen - Oslo - Wien - New York tur/retur. Kjøpt gjennom Kilroy og kostet drøyt 10.000,- Ellers New York - San Francisco (direkte), kjøpt hos Travellink for ca 3000,- og San Diego - New York (direkte) for ca 2.000,- kjøpt hos Kilroy. Etter å ha googlet litt så ser det ut til at en bør regne med 3,60 ++ pr gallon i California og litt mindre i Nevada (3,30 ++). Det totale budsjettet har vi egentlig ikke regnet så veldig på men noe alla dette tenker jeg (tar nå utgangspunkt i de 2 ukene på bilferie og utelater dagene i New York. Hvertfall overnatting er jo endel dyrere der så det blir jo ikke helt sammenlignbart): Flybilletter: ca 15.000,- Leiebil: ca. 3000,- (evt. 800,- mer hvis vi leier GPS) Overnatting: ca 8.000,- Mat og drikke: ca 8.000,- Diverse (ingangspenger, parkering, litt ekstra til mat eller overnatting osv): ca 5.000,- Bensin: ?? Shopping: ?? Altså rundt 40.000,- + shopping og bensin. Litt usikker på om budsjettet er realistisk eller ikke. Det er vel egentlig mat og drikke-posten jeg er mest usikker på. Vi er ikke noe veldig på dyre drinker og slikt, men øl og noe annet til middag enn McDonalds er et must. Vi har en grei buffer å gå på som om budsjettet sprekker så er ikke det krise. Hadde vært moro å høre hva andre regner med å bruke (eller hva andre som allerede har vært på en slikt tur har brukt. Isåfall greit å vite litt om en har bodd og spist godt, eller om det er blitt mye rimelig hurtigmat og slitte moteller)
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #18 Skrevet 13. april 2008 Husk å ha toalettsaker og et klesskift i håndbagasjen i tilfelle kofferten blir borte, men unngå væsker (shampo etc) over 100 ml. Hvis noen av overnattingene blir på hosteller etc, husk sko/flip-flops til dusjen For evt. klesvask er det praktisk med småposer med biotex
Nolita Skrevet 13. april 2008 #19 Skrevet 13. april 2008 dere som har bestillt: hvor bestillte dere? Fly: restplass.no hotell: direkte hos hotellet Thirty-Thirty reisedato? 25.mai prisen? 15000 for hotell og 3800 per hode i fly reiseruta? Oslo - Newark - Oslo Jeg reiser sammen med min mamma, skulle egentlig reise alene, siden jeg skal på premiere der borte, men plutselig fikk mamma det for seg at hun skulle være med, for det kunne være siste mulighet. Jeg har bodd i New York tidligere, så har ikke planlagt så veldig mye (bortsett fra hvor vi skal spise hen.. hehe) Skal spise: Blockheads - har spist en del lunsjer der Sea - utrolig god thaimat Seeda2 - i en så upersonlig by som NYC kan være, her føler man seg som hjemme. Hawaiian Tropic Zone veldig god mat tross alt Det var så mye som jeg gidda å planlegge i dag. Har bestilt tur Hjem - Oslo - Hjem til mamma og. Så skal jeg være med oppover etter turen og. Men lander i Norge på en torsdag og begynner på jobb på mandags morgen, så blir ikke mange dagene da. Men det blir nok koselig
Scully Skrevet 14. april 2008 #20 Skrevet 14. april 2008 eneste jeg vil legge til mtp reiserute deres, er at dere må kjøre innom Lake Tahoe, fantastisk sted. Kjør gjerne en runde rundt vannet, i det minste oppover langs Califorsniasiden. Stopp gjerne inneom Squay Valley/Olympic Valley (etter at OL ble holdt der på slutten av 60-tallet), ta taubanen opp på toppen, og nyt utsikten. Ellers skjønner jeg at dere gleder dere, dette blir en fantastsik tur Litt liten tid dog, til å oppleve alt dette på 2 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå