Gjest gjest C Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Jeg er en 22 år gammel jente som har studert litt div tidligere, men håper på å begynne på profesjonsstudiet i psykologi til høsten/våren. Lurer på om det er noen psykologistudenter her inne, og hvor dere evt studerer? Blir veldig glad hvis dere kan uttale dere litt om hva dere synes om studiet Er dere fornøyde? Hvordan er studiet? bra og dårlige sider, hvordan er fordelingen av teori og praksis? Er det bra studiemiljø? Hvordan er aldersfordelingen og kjønnsfordelingen?
Strawberrygirl Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 (endret) Jeg begynte på psykologi i fjor i håp om at jeg skulle bli psykolog og komme inn på proffesjon studiet! Må bare si med en gang: DET ER TØFT OG HARDT ARBEID! De fleste universitet her i Norge har A i snitt for å komme inn på proffesjon. Går du i Trondheim er dette veldig vanskelig, og man konkurrerer med søkere som har søkt i flere år, forbedret karakteren sin, fått fler poeng osv. I Trondheim er årsstudiumet vanskeligst i landet (var hvertfall det jeg fikk høre når jeg gikk der). Årsstudium er noe du må ha for å komme inn på proffesjon (kan hende det er forandret nå...) Du har nesten alle faga på engelsk, og her snakker vi tykke bøker på 500sider med fagspråk på engelsk! Kjempe vanskelig synes jeg da jeg ikke er så utrolig flink og glad i engelsk. Du har fag som Historie, metode, kognitiv psykologi, utviklingsspykologi, biologisk psykologi, personlighetspsykologi, sosialpsykologi osv. Dette er forsåvidt fag man velger på forhånd. Nå var det snakk om at studiet skulle forandres fra høsten av så er ikke lenger sikker på hvordan det fungerer. Men vi hadde MP eksamen pluss oppgave eksamen. Året for min del var lærrerikt på en måte, og jeg angrer ikke for at jeg tok det. Det har nemlig ført meg til det studiet jeg går nå som jeg stortrives på=) Skal du alikevel velge å gå proffesjon må du VIRKELIG gå inn for det, sette deg ned fra første dag og lese! masse! Trur forøvrig at når du først har kommet inn på proffesjon er det 2,5 år med mere teori, så er det praksis kombinert med teori i enda 2.5år... (men dette er jeg ikke sikker på, og dette kan du jo lese om på alle sidene til de universitene som har psykologi). Studiemiljøet på årsstudium var ikke noe spesielt bra da vi var ca 700elever som gikk det! Maaange jenter, og noen gutter. Folk i alle alder da! Vi hadde til og med en pensjonist som kom innom av og til på forelesningen- godt å se at de også deltar:) Ønsker deg lykke til Endret 4. april 2008 av Strawberrygirl
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 Jeg har gått i Bergen, og vært utrolig fornøyd med det. Det første året var tøft, men ikke uoverkommelig om man er disiplinert. Man må virkelig jobbe, og vite at det er det man vil. Profesjonsstudiet har vært spennende, men klart mye teori i begynnelsen (i andre byer er det kanskje annerledes). Andre avdeling har vært det helt store for meg som vil bli kliniker, og jeg følte da at jeg begynte å få ordentlig belønning for det jeg hadde jobbet for. Det første året var jeg ikke en del av noe miljø, men miljøet på profesjon har vært upåklagelig. Når det gjelder kjønn, skulle jeg ønske det var flere gutter, emn jeg tror det har væt snakk om noe kvotering. Aldersmessig, har folk vært på min alder og noe eldre (jeg begynte på første året halvannet år etter vgs).
Gjest ts Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Hei Tusen takk for svar! Tar gjerne imot flere innspill. Ja jeg kan tenke meg at det er hardt, men har studert 2-3 år fra før, bla et studium som regnes som ganske hardt, så håper det går. Jeg har også tatt et år i utlandet (ikke psykologi) så håper engelsken skal gå bra. Er forresten nesten bare engelske lærebøker på det studiet jeg tar nå også... Jeg har veldig lyst til å begynne i Oslo. der kan man komme rett inn på profesjon og det hadde vært veldig deilig å slippe et år i uvisshet. Hvis snittet ikke plutselig blir mye høyere (det er jo høyt nok fra før :gjeiper: ) så kommer jeg inn, men man vet jo aldri... Hmm...hvis jeg er så heldig å komme inn er jeg 22 når jeg begynner, er det flere som begynner i denne alderen eller er de fleste yngre? Kanskje litt dumt spm dette, men blir glad for svar. Vet jo at folk begynner å studere i alle aldre nesten, men lurer litt likevel
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Jeg kommer forhåpentligvis inn på profesjon til høsten, og jeg er hele 28 år Dette studieåret har vært tøft. Har sittet med bøkene 9-10 timer pr. dag.
Gjest ts Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Jeg kommer forhåpentligvis inn på profesjon til høsten, og jeg er hele 28 år Dette studieåret har vært tøft. Har sittet med bøkene 9-10 timer pr. dag. Hei Da er jeg hvertfall ikke alene om ikke å komme rett fra videregående, det trodde jeg vel egentlig ikke heller... Har du tatt årsstudiumet da siden du har lest så mye dette året?
Gjest ? Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Er det sånn at det kun er oslo som har profesjonsstudiet, der man kommer inn for alle 6 åra? og i andre byer så må man ta årsstudium først, og så 5 år etterpå? eller er det 6 år etterpå? forvirra...
anavrin Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Er det sånn at det kun er oslo som har profesjonsstudiet, der man kommer inn for alle 6 åra? og i andre byer så må man ta årsstudium først, og så 5 år etterpå? eller er det 6 år etterpå? forvirra... Nei, det er ikke bare Oslo som har profesjonstudie, men UiO er det eneste av universitetene som opererer med inntak av vgs karakterene. På de andre universitetene må du ha årsstudie først og så søke deg inn på profesjon som da er 5 år (6 med årsstudiet). UiO sitt profesjonsstudie er på 6 år.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Hei Da er jeg hvertfall ikke alene om ikke å komme rett fra videregående, det trodde jeg vel egentlig ikke heller... Har du tatt årsstudiumet da siden du har lest så mye dette året? Har tatt årsstudiumet ja. 4 eksamener + ett oppgavebasert fag som jeg tok i høstsemesteret, og skal ta de resterende 2 eksamnene nå i mai. Er vel avhengig av A på begge for å regne med plass på profesjon fom. kommende høst. Da stiller jeg med 6 A'er tilsammen (hvis alt går etter planen). Jeg kjenner flere som er 25+ som holder på med introduksjonsstudiet, men om de kommer inn på profesjonsstudiet er en annen sak. Tipper gjennomsnittsalderen på profesjon er 21-23 år, så jeg er forberedt på å falle litt "utenfor" sosialt sett. Men men. Jeg har vært syk endel år så kom ikke igang med høyere utdanning før nå. Bedre sent enn aldri Lykke til!
Gjest ts Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Har tatt årsstudiumet ja. 4 eksamener + ett oppgavebasert fag som jeg tok i høstsemesteret, og skal ta de resterende 2 eksamnene nå i mai. Er vel avhengig av A på begge for å regne med plass på profesjon fom. kommende høst. Da stiller jeg med 6 A'er tilsammen (hvis alt går etter planen). Jeg kjenner flere som er 25+ som holder på med introduksjonsstudiet, men om de kommer inn på profesjonsstudiet er en annen sak. Tipper gjennomsnittsalderen på profesjon er 21-23 år, så jeg er forberedt på å falle litt "utenfor" sosialt sett. Men men. Jeg har vært syk endel år så kom ikke igang med høyere utdanning før nå. Bedre sent enn aldri Lykke til! Takk og masse lykke til til deg og! Tror sikkert det er litt spredt aldersfordeling slik at du ikke føler at du "faller" utenfor....Vet at en del begynner på studiene sine når de er nærmere trevde også.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 I Oslo er det naturlig blitt veldig unge kull nå, men tidligere har det ikke vært overvekt at personer rett fra videregående. Snarere tvert imot vil jeg si. Stor spredning, men hovedvekt på rundt 24 år første året. I de andre universitene så er det nok fortsatt eldre kull.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Jeg tror også at kullene i Oslo vil være yngre på grunn av ny ordning, men andre steder er nok snittalderen høyere enn på en del andre studier. Jeg syns også at det stort sett har vært en godt voksen eller to på hvert kull, i tillegg til en del som har vært noen år eldre enn meg Jeg begynte på profesjon det året jeg fylte 22, og det var kun et par i klassen som var yngre enn meg. Cirka halvparten eller litt mindre var av samme årsmodell som meg, mens resten var noen år eldre.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #14 Skrevet 19. april 2008 Hei! Nå tror jeg det er ganske stor forskjell på studiene ettersom hvilket universitet du går på. Jeg vet at i Bergen er det 2,5 år med ren teori først, for deretter å være 2,5 år med praksis og forelesninger med praktisk retting de siste 2,5 årene. I Oslo er praksisen mer jevnt fordelt utover i studiet; noe som betyr mindre lesing de første 2,5 årene og mer lesing de siste 2,5 årene i forhold til Bergen i hvert fall. De to andre universitetene vet jeg ingenting om, da det egentlig aldri var noe alternativ for meg. Kullet mitt er ganske spredt i alder fra noen som tok årsstudiet rett etter videregående og kom rett inn på profesjon, til noen som var vel 30 da de begynte på profesjon, så aldersmessig finner en nok alltid noen på sin egen alder. Siden klassene er så små (Oslo er vel størst med ca 45 plasser tror jeg) opplever jeg at miljøet blir veldig tett - litt sånn videregåendefølelse. Som noen her nevner er årsstudiet derimot veldig upersonlig, da klassene er veldig store. Snittet på å komme inn har stort sett ligget på 2 A-er og 1 B (eller tilsvarende utifra hvor mange fag du har), men det er vel sannsynlig at dette vil gå opp nå som Oslo har begynt å ta inn rett ifra videregåendekarakterer. Lykke til uansett!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå