Gå til innhold

Jeg skal i fadderbarnets konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ikke så lenge skal jeg i konfirmasjon til fadderbarnet mitt, og det jeg lurer på er om jeg må gå i kirken. Holder det at jeg kommer i selskapet etterpå, eller bør jeg stille opp i kirken også?

A.N

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville gått i kirken også. Det er jo der selve konfirmasjonen foregår.

Er det noen grunn til at du ikke vil/kan?

Gjest antigartner
Skrevet

Noen steder er det så mange konfirmanter at plassen i kirken begrenser hvor mange gjester hver konfirmant får ha med seg i kirken.

Hvis det ikke er slik, er det nærmest en selvfølge at fadderen går i kirken under fadderbarnets konfirmasjon. (Og hvis det er slik som jeg beskrev over, så er faddere oftest høyt på prioriteringslista da også.) På meg virker det som om du ikke ønsker å gå i kirken under konfirmasjonen. Hvorfor det?

Gjest Gjest
Skrevet

I min slekt er det en selvfølge at fadderne er med i kirken, med mindre det er plassbegrensninger som gjør at bare foreldre og søsken får plass.

Jeg skjønner det er lite fristende hvis det er et stykke å kjøre til kirken, og en stund fra kirken slutter til besøket begynner, men ikke lang nok stund til at man har tid til å dra hjemom og vente..

Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge at faddere går i kirken og ikke bare blir med på festen.

Selv om jeg ikke er kristen i særlig grad og ikke går i kirken ellers, så er jeg ikke det minste i tvil om at jeg kommer til å stille opp der for mitt fadderbarn den dagen hun blir såpass stor.

For meg ville det vært helt feil å la være, siden jeg har sagt ja til å være hennes fadder i første omgang, noe som jo faktisk ER i forbindelse med kristendom og kirken.

Gjest Mayamor
Skrevet

Konfirmasjon er jo en bekreftelse av dåpen, og som fadder vill jeg stilt opp i kirken.

Skrevet

Jeg ville blitt utrolig skuffet og også en smule irritert om ikke fadderne til barna mine kom i kirken.

Skrevet

Jeg ville synes det var underlig om ikke fadderen var til stede under selve konfirmasjonen. Fadderens "jobb" er jo nettopp å "sørge for" en kristen oppdragelse..

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet

Jeg ville absolutt ha stilt opp i kirken. Tror faktisk det er tradisjon i kirken hos oss at foreldre og fadderene reiser seg opp når barn blir ropt opp.

Skrevet

nei.. jeg synsest ikke at MAN MÅ gå i kirken..

det må jo være et fritt valg....

Gjest Gjest
Skrevet

Å stille opp som fadder er absolutt et fritt valg. Men har man først tatt på seg den rollen, så følger det å stille opp i konfirmasjonen med på lasset..

Gjest antigartner
Skrevet

Av og til er det faktisk andre enn seg selv en skal ta mest hensyn til.

Det er konfirmantens dag, og som fadder burde det forventes såpass at en stiller opp for konfirmanten i kirken.

Det finnes sikkert unntakstilfeller, der det er andre hensyn som må veie enda tyngre enn oppmøte i kirken, men da får TS jammenmeg hoste opp et slikt tilfelle før han får medhold fra meg til å "skulke" kirken.

Gjest Gjest_Sonja_*
Skrevet

Datteren min skal konfirmeres nå. På grunn av plassmangel i kirken så har vi fått x antall plasser per konfirmant. Det betyr at vi inviterer besteforeldre og faddere til kirken. Fadderene går foran tanter og onkler i denne sammenheng fordi dette er jo en bekreftelse på dåpen, og da må jo fadderene være med!

Hvis det på din invitasjon til konfirmasjonen står informasjon om når sermonien i kirken er så er du også invitert til kirken og da er det litt frekt å ikke gå i kirken men bare komme til selskapet etterpå. Å ikke bli med i kirken er jo nesten det samme som å ikke ville bli med i kirken når du er fadder og barnet skal døpes.

Gjest Gjest_RED_*
Skrevet
Datteren min skal konfirmeres nå. På grunn av plassmangel i kirken så har vi fått x antall plasser per konfirmant. Det betyr at vi inviterer besteforeldre og faddere til kirken. Fadderene går foran tanter og onkler i denne sammenheng fordi dette er jo en bekreftelse på dåpen, og da må jo fadderene være med!

Hvis det på din invitasjon til konfirmasjonen står informasjon om når sermonien i kirken er så er du også invitert til kirken og da er det litt frekt å ikke gå i kirken men bare komme til selskapet etterpå. Å ikke bli med i kirken er jo nesten det samme som å ikke ville bli med i kirken når du er fadder og barnet skal døpes.

Ja om du sa ja til å bli fadder da barnet ble døpt og ble med i kirken da så er det også din oppgave å bli med i kirken nå.

Gjest Gjest_damen_*
Skrevet

Har du stilt som fadder i barnets dåp, så har du forpliktet deg til å hjelpe barnet med å føge den kristne tro. At du spør om du må stille i kirken, er litt av en selvmotsigelse.

Skrevet

Da jeg konfirmerte meg skulle foreldre og faddere reise seg i kirken når deres konfirmant ble ropt opp. Jeg hadde da blitt skuffet om ikke fadderne mine hadde kommet. Kan du ikke ta en prat med konfirmanten hvis du ikke ønsker å gå i kirken? Hvis det er viktig for vedkommende så synes jeg du burde stille opp. Du har tross alt tatt på deg et ansvar ved å si ja til å være fadder. Det valget du tok den gangen må du også stå for nå.

Skrevet
Å stille opp som fadder er absolutt et fritt valg. Men har man først tatt på seg den rollen, så følger det å stille opp i konfirmasjonen med på lasset..

enig i dette, man MÅ ikke være fadder. Om man ikke ønsker å være med på noen kristne store dager for barnet, er det kanskje best å ikke ta på seg en fadderrolle.

Skrevet

Ja jeg synes du bør gå i kirken.

Jeg hadde blitt utrolig skuffet om ikke mine barns faddere kom i kirken på en så stor dag som konfirmasjonen er.

Og hva med den som konfirmeres?

Tror du ikke hun/han blir skuffet om du ikke kommer i kirken da?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvis det er plass til deg i kirka, så går du i kirka.

Skrevet
Konfirmasjon er jo en bekreftelse av dåpen, og som fadder vill jeg stilt opp i kirken.

Nei, det er den ikke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...