Gå til innhold

Ned i vekt etter p-pille slutt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bare lurer_*

Det er to uker siden jeg sluttet på P-pillen, etter å ha gått på den i ca. 6 år. Hadde forventet at de kiloene jeg la på meg da jeg begynte på den, skulle forsvinne.. Er dette bare tøys? For jeg har nemlig ikke gått ned noe enda :kjefte: Noen som vet om det er normalt å ta av noen kilo når man slutter på pillen?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/326575-ned-i-vekt-etter-p-pille-slutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Jeg tror nok ikke du kommer til å gå ned noe særlig. Grunnen til at folk går opp når de går på pillen er vel litt tredelt

1) Pillen binder litt vann i kroppen

2) Pillen øker apetitten slik at folk spiser mer og dermed legger på seg fett

3) Pillen påbegynnes i en periode av livet der man vanligvis legger på seg uansett

Når du da slutter, er det evt vannvekten som hadde blitt borte, og å tro at p-pillen ville ha noe effekt på det området etter 6 år er noe usannsynlig.

Det er to uker siden jeg sluttet på P-pillen, etter å ha gått på den i ca. 6 år. Hadde forventet at de kiloene jeg la på meg da jeg begynte på den, skulle forsvinne.. Er dette bare tøys? For jeg har nemlig ikke gått ned noe enda :kjefte: Noen som vet om det er normalt å ta av noen kilo når man slutter på pillen?

Du må nok "jobbe" for å kvitte deg me de kiloene.... De renner ikke av deg selvom du sluttet på pilla....

Hei :)

Ved noen type medisiner, som f.eks noen p-piller, er en av bivirkningene, som kan komme, vektøkning. Men sånn at det også er tatt med så skal de nye p-pillene være veldig snille der.

Nå er ikke jeg noen lege, men skal allikevel prøve å forklare grunnene til at noen går opp i vekt pga medisiner. (Så får heller noen her inne "arrestere" meg hvis jeg skriver feil nå :) )

Grunn 1:

Væskeansamlinger i kroppen. Men dette vil de fleste skille ut etter en liten periode. Men oppleves som klart ubehagelig når man har mye ekstra væske i kroppen!

Grunn 2:

Stoffskifte kan synke litt. Dette er også en ting som, som regel, stabiliserer seg etter en periode.

Grunn 3:

Økt apetitt. Som da ofte fører til økt matinntak, og da en eventuell vektøkning .

Og disse kg må man selv "jobbe av seg" etter hvert. Altså trene mer og spise sunnere for å ta av de kg, hvis det er nødvendig og ønskelig.

Så til TS:

Etter 6 år på p-piller vil du nok, mest sannsynlig, ikke ha noen vektnedgang etter slutt på pillen.

Så hvis du ønsker å gå ned i vekt må det nok mer aktivitet til, evnt noen forandringer i kostholdet ditt.

:)

Gjest Gjest_Bare Lurer_*

Nå er ikke jeg tykk altså, Erog jeg spiser rimelig sunt og trener ofte. Men disse ekstra kiloene som kom i 20 årene (er 26 nå) de blir jeg ikke kvitt samme hva jeg gjør...De sitter rundt magen, og har noen "kjærlighetshåndtak" som jeg hater! Hadde håpet at dette hadde litt med p-pillen å gjøre, men men...Noen forslag til å bli kvitt disse fæle håndtakene? Kan de noen sinne gå vekk? Det er vel kanskje vanlig at man legger på seg litt når man blir eldre..jeg var kjempe tynn før...Har en høy og tynn figur sånn ellers, så med disse kiloene rundt magen ser jeg litt rar ut.. :sjenert:

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...