Gå til innhold

Leggetid for 2 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Fëawen
Skrevet

Vi har nå fått et lite legge problem med vår 2 åring. Vil ikke sove...

Så jeg snakket med bhg i dag og ba de korte ned litt på sovingen (sover ca 1,5 t om dagen). Vi ble stående og snakke litt og når jeg sa at hun vanligvis (før dette startet) ble lagt kl 19 og sovnet. "Det var da tidlig for en 2 åring" ble det sagt da..

Og nå sitter jeg her og lurer.. Når blir deres 2 åringer lagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er nå 4 år, hun blir lagt kl 19. Det gjorde hun også da hun var 2.

Synes ikke det er spesielt tidlig...

Skrevet

Det er da ikke tidlig å legge en 2-åring klokka 19!? Ikke alle som jobber i barnehage har like godt grunnlag for å vurdere og uttale seg om sånt vil jeg tro... Uansett, det er du som kjenner barnet ditt best, og barn forandrer seg jo også hele tiden.

Min 2-åring har et gjennomsnittlig søvnbehov tror jeg. Han våkner av seg selv i 7-tida og legger seg senest 19.00. Han sover et par timer i barnehagen også, fra 12-14 som regel. Husk at søvn avler søvn! Lite søvn og mye aktivitet gjør at barn trenger lenger tid på å roe seg og sover dårligere. Det kjenner man jo selv de dagene man har stresset mye og sovet dårlig. Så det er like sannsynlig at gutten får for lite søvn, og at du forverrer situasjonen ved å korte ned duppen i barnehagen i tillegg. Å være i barnehage krever enormt mye av et så lite barn.

Barn vil også gå gjennom perioder der de sover mindre av ulike grunner, så retter det seg av seg selv etter ei uke eller to eller mer. Har merket det på begge mine når de har utviklet språket, at det foregår så mye i hodet på dem at de ikke greier å roe seg.

Jeg ville ikke endret så mye på rutinene, ihvertfall ikke kuttet ned på hvilen hans i barnehagen. Men heller prøvd å legge litt senere noen dager, eller tidligere. Og kanskje bruke lenger tid på å roe han i senga. Jeg synger med gutten på armen hver kveld, det roer han uansett hvor hyper han er i utgangspunktet. :)

Skrevet

Vàr nesten 2-àring legger seg ved 19-tiden og sover, som oftest, 1-2 timer pà dagen. Nà har hun riktignok begynt à bli litt vanskeligere à legge pà dagen, selv om hun er kjempetrött, og det hender hun först sovner ved 15-tiden. Det er nok litt naerme leggetid og jeg merker at hun "tuller" litt mer nàr vi legger henne da.

Gjest prikken
Skrevet

Dei som jeg kjenner legger barna sine i 7 halv 8 tiden nå, og dei er 3-4 år gamle, men jeg husker at mange av dei la dei i 7 tiden da barna var mindre. En som jeg kjenner legger barnet sitt litt før syv slik at han skal sovne til nr 2 kommer å legger seg( deler rom) Men han er ikke to enda, han er litt over 1,5 år.

Småsøskena mine som er ganke store nå, ble også lagt i 7 halv 8 tiden da di var små.

En famile jeg kjenner har fått alle barn til sengs innen senest halv 8, og dei er 3 barn i alderen 2 - 8 år

Så det virker for meg ikke tidleg med 7 for en 2 åring:)

Dei fleste barn har sine perioder der dei ikke vil såve uansett når du legger dei.

Nå aner jeg ikke hvordan dine rutiner med legging er, men en jente som jeg passer av og til på kvelden har denne rutinen: bli lest for(liten bok eller eit kappittel) Synge 2 sanger. Så går den som legger henne utfra rommet sier god natt.

Men hun får leke rolig i senga eller titte i en bok i ca 10 min, før noen titter inn å sier at hun må slukke lyset, visst hun ikke vil slukke lyset sier personen til hun: Visst du er flink jente å slukker lyset så skal du få leke litt i senga når du legger deg i mårgen også. Det pleier å fungere.

Nå har det blitt gjort i en periode, og hun skrur av lyset som oftest med en gang, og legger seg for å såve:)

Men hun er noe større en 2 år da,(4 år) men du kan jo prøve om du vil.

Men husk på at 2 åringer vet som oftest ikke hvor lenge 10 min. er, så du kan jo sei at hun kan få leke i 10 min, og det er bare en liten stund.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vår 4 åring er i seng til 19.00. Det har han vært siden han var 8-10 mnd. Han sluttet å sove på dagen fra han var 2 år, men gikk da ikke i barnehage. Nå går han i full barnehage og er som regel i barnehagen mellom 09.00. og 16.00. Synes ikke at 19.00. er tidlig.

Gjest Evalina
Skrevet

Tror 19 er ganske normalt for en 2-åring.

Kanskje kroppen hans fortsatt fungerer etter vintertid? Ellers går jo sånt i perioder. Noen uker med vanskelig legging og så vips over. Min erfaring, i hvertfall.

Skrevet

Her legger både han som er 8 mnd, 2 år og 3 år seg kl 18-18.30.

Ja, det er tidlig, men vi velger å gjøre det på denne måten for at de skal få nok søvn før de må opp kl 6 neste morgen.

Enhver må finne ut av hva som fungere best for seg, sitt barn, og sin familie

Gjest ThirtySomething_ii
Skrevet

Da våre var 2 år så var det legging etter barne-tv. Altså var de i seng til 18.45-19.

Nå har vi en førsteklassing, og hun er i seng kl 19.15-19-30. Da sovner hun ganske kjapt, og er strålende blid og opplagt på morgenen. Hun sovner heller ikke på ettermiddagen, er opplagt hele dagen.

Det er en misforstått greie at man liksom er snill med barnet når man lar det være sent oppe - i realiteten gjør man dem en bjørnetjeneste.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er en misforstått greie at man liksom er snill med barnet når man lar det være sent oppe - i realiteten gjør man dem en bjørnetjeneste.

Det komme helt an på barnet. Noen trenger mindre søvn enn andre og blir bare liggende å stirre opp i taket. Det er definitivt ikke gunstig og kan faktisk føre til at barnet blir mindre uthvilt enn hvis h*n hadde lagt seg senere.

Skrevet

Jeg legger toogethalvtåringen fra syv-kvart over syv. Bruker et kvarter på bdet, sang og prat i sengen og så er det godnatt. Tar sjelden mer enn en time tilsammen.

Barnets far derimot, begynner samme tid, bruker en halvtime på badet - minst! - og så ligger de i sengen og leser og herjer i timesvis og over sjelden før halv ni-ni.

Altfor sent, selvsagt.

Jeg ser om morgenen at ungen bør sove rundt halv åtte for å våkne i seks-halv syv tiden. Vi bruker lang tid på frokost og det blir bare mas med en unge som må vekkes og ikke våkner i normal tid av seg selv. Sover alt fra 1-2/2,5 timer i barnehagen, alt etter form og aktivitetsnivå.

Gjest lillebøll
Skrevet

Min treåring legger seg sju. Så det var ikke for tidlig nei.

Skrevet

Min 2 åring legger seg 20.30 hun, sover maks 1 time på dagen og ikke etter kl 14. Hvis jeg forsøker å legge henne tidligere tar det bare 2 timer å få ho til å sove så det har jeg sluttet å prøve på og bare innfunnet meg med at hun ikke trenger så mye søvn.

Mens min 1 åring legger seg på klokka 19 hver eneste dag - det er deilig det

Skrevet

Min treåring legger seg sånn 19.30 og sjuåringen legger seg 20.00

Men hos oss er det den yngste som sovner seinest. Hun har aldri trengt mye søvn, og sovner ofte ikke før 21 - 21.30. Det er faktisk ganske slitsomt. Hun ligger i senga hele tida, og synger og traller for seg selv, men er ikke det minste trøtt. Men hun har igrunn aldri trengt mye søvn. Hun slutta å sove i barnehagen da hun var ca 20 mnd, og da hadde vi kutta ned til at hun sov 15 - 20 minutter på slutten.

Eldstemann sovner tidligere enn henne hver eneste kveld.

De er oppe ca 07 0715 hver morgen, begge to.

Skrevet

Jeg har en sønn på 2,5 år. Vi pleier å gå på badet 18.45-19. Han sover stort sett innen kl 19.30. Han våkner ca kl 6.30-7. Han har nettopp sluttet å sove i barnehagen, for han begynte plutselig å våkne kl 5... Men det har gått helt fint. Stedatteren min på 6 er her annenhver helg og går på badet når lillebror er ferdig der. Begge er i seng til senest 19.30. :)

Skrevet

Nå er det en stund siden jeg hadde unger på 2 år, men mine to var var da senest i seng kl 19.30.

Skrevet

Sommertiden har klusset det litt til for oss foreløpig. Mine to (5 og 2) la seg kl 19 før vi stilte en time, men nå slår de seg liksom ikke til ro før kl 20. Men leggingen begynner kl 19.

Skrevet

Lillesøstra mi er 5 år og noen mnd. Hun blir lagt mellom sju og halv åtte på hverdagene.

For å si det sånn som faren min. Så lenge det er null problem å få henne i seng, at hun gjør det uten rabalder, så vil han fortsette med det så lenge som mulig.

Men når det er sånn som sønnen din, så blir vel saken en annen. Kanskje slutte helt med soving i barnehagen? I barnehagen som jeg har vært utplassert i, sover ikke toåringene. Dvs. de slutter med det i ca. den alderen, da er det kun den halvtimen med hvilestund de slapper av.

Så tviler egentlig på at det vil gjøre noen skade av å kutte helt ut med sovestunden, men heller oppfordre han til å slappe av litt i løpet av dagen. Kanskje på tide å flytte han over til storbarnsavdelingen?

Skrevet

Datteren min har nettopp fylt 2 år og hun legger seg mellom 20.30-21.00. Jeg synes at det som er viktig å se på er når de må opp neste morning!

Og at natten bør være ikke så veldig langt fra 12 timer. Datteren min bruker å våkne rundt kl 08-08.30. Hun sover ikke på dagen.

Lillebroren på 10 måneder legger seg ca samtidig som henne og de har like lang natt. Han sover engang på dagen da.

Gjest Piper
Skrevet

Når mine var to år gamle var de i seng kl. 18.30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...