Gjest nextlife Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Min veninne er sykemeldt og lagt til sengs i nå, gravid i uke 31, med truende rier (eller noe sånt, hun må i hvertfall ligge) Hun er en matmons av dimmensjoner, men tynn som et siv, bare en liten bulk på magen Ettersom hun for tiden er mye alene siden mannen jobber et sted med lange tilstedevakter, tenkte jeg at jeg skulle mekke noe mat å legge i fryseren og kjøleskap til henne til henne. Har fått med meg at det er mange restriksjoner i matveien for dere gravid, så kan dere si noe om følgende retter kan lages: - Hjemmelagde kjøttboller som stekes, surre bacon rundt og stekes igjen - Posjonslasagne(Lasagneplater, tomatsaus, kjøttdeig, løk, ostesaus med jarlsberg) - Pizzasnurrer (tomatsaus, kjøttdeig, løk, paprika, norvegia, jarlsberg) - Potetkroketter (hjemmelagd potetmos med egg, fløte, smør, salt,pepper,- formes og dyppes i griljermel) -Fylte kyllingfileter. Her bruker jeg vanligvis pesto, spekeskinke og en blåmuggost, men går det om jeg fryser spekeskinken først, og bytter ut osten med kremost med krydder e. l.? - Biffgryte (oksekjøtt, hvitløk, rødløk, gulrot, paprika, sukkererter, soyasaus og fløte. Også litt vanlig søt gjærbakst (skoleboller, kringle og epleknytter) Takker på forhånd for hjelp, slike restriksjoner fantes ikke da jeg var gravid, så jeg er litt usikker her.
Tussi! Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Vet dessverre ikke så mye om hva de gravide kan spise, ennå. Men må bare si, for en utrolig god venn du høres ut som. Venninna di er heldig som har deg.
Malama Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Dersom spekeskinka blir stekt, så er den grei. Og blåmuggost byttet med kremost, da går en grei. De andre rettene ser jeg ingen problemer med, så lenge det hele veien er snakk om gjennomstekt kjøtt. Statens råd til gravide finner du her: http://matportalen.no/Emner/Gravide
Gjest nextlife Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 (endret) Vet dessverre ikke så mye om hva de gravide kan spise, ennå. Men må bare si, for en utrolig god venn du høres ut som. Venninna di er heldig som har deg. Har lært meg at det er mye god omsorg i god mat (spesielt når den som trenger omsorg ikke akkurat er noen kjøkkenskriver) Endret 1. april 2008 av nextlife
Gjest nextlife Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 Dersom spekeskinka blir stekt, så er den grei. Og blåmuggost byttet med kremost, da går en grei. De andre rettene ser jeg ingen problemer med, så lenge det hele veien er snakk om gjennomstekt kjøtt. Statens råd til gravide finner du her: http://matportalen.no/Emner/Gravide Tenke det var bedre å ta snarveien om dere eksperter :gjeiper: Blir litt usikker på den spekeskinka, kanskje best å kutte den helt ut! Takk for hjelpa
Gjest imli Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Et kort sammendrag av hva man ikke kan spise, er vel rått/ikke gjennomstekt kjøtt og muggoster/modnede oster.
Malama Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Et kort sammendrag av hva man ikke kan spise, er vel rått/ikke gjennomstekt kjøtt og muggoster/modnede oster. Sånn i korte trekk ja, pluss visse fisketyper over en viss vekt, fiskelever, fiskeposteier med mye lever, og noe krabbegreier.
Lula Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Som de andre sier: Dropp spekeskinka og blåmuggosten, ellers høres det helt topp ut! Du er en virkelig god venn! Hun er super-heldig som har deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå