Gå til innhold

Hvilken hvitfarge?


Gjest pottita

Anbefalte innlegg

Gjest pottita

skal male en kjellerstue med lite naturlig lys.Tror "caffelatte"farger etc. blir for mørkt.Samtidig vil jeg ha en litt hyggelig farge så det ikke ser kaldt og trist ut,men ikke gult heller da....syns lys antikk er fin,men er den litt kald?Huff,ikke lett dette her... :sjenert: noen som vet om en fin hvitfarge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lys antikk er fin! Tar jeg ikke helt feil, så er det den samme fargen som også kalles "Latte". Problemet med helt lyse farger, også lys antikk, er imidlertid at de kan få et veldig ukledelig gul-/rosaskjær avhengig av hvordan lyset faller, så kjøp en prøveboks først og mal på en plate som du setter i rommet og ser på i forskjellig lys. Lys antikk er i hvert fall ikke kald når den kommer på veggen.

Jeg har nå studert "Skagen" fra Jotun et par dager. Den er noe mørkere (Men ikke så mørk som den ser ut på fargekartet) enn lys antikk og er vel "kaldere", men den har ikke denne kjedelige tendensen til å bli gul/rosa i litt dårlig lys.

Min erfaring er i hvert fall at prøvebokser er vel anvendte penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eggehvit i hele leiligheta bortsett fra på vårt soverom og det som skal bli barnerom. Barnerommet har den fargen jeg er aller mest fornøyd med, og det er rett og slett hvitt med 5% svart. 0005-N eller noe slikt. Eller var det 0500-N? :klø:

Hvis jeg kunne valgt om igjen, så hadde jeg valgt den fargen i hele leiligheta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Anbefaler NCS 0502-Y. Dette er standard fargekode for listverk, dører, vinduer ol.(nen kaller den eggeskall, men er ikke helt korrekt tror jeg) Har malt vegger og tak med denne i leiligheten min. Den er lys og fin, uten å bli kald da den er brekt ørelite mot gult. Ser ikke gul ut heller, bare fin og lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har lys antikk på veggene i soverommet (som har litt begrenset med lys), og jeg er veldig fornøyd. Den ser litt lysegrå/blå ut mot de eggehvite listene. Jeg synes det er pent. Jeg har ikke merket not til gulskjær ihvertfall.

I stuen har jeg eggehvit, det blir litt -for- hvitt etter min smak. Det blir ganske skarp farge, synes jeg. Hadde jeg giddet skulle jeg malt den i lys antikk den også, men det frister ikke å dra ut alle møblene og slikt når det ikke er så lenge siden jeg flyttet inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler NCS 0502-Y. Dette er standard fargekode for listverk, dører, vinduer ol.(nen kaller den eggeskall, men er ikke helt korrekt tror jeg) Har malt vegger og tak med denne i leiligheten min. Den er lys og fin, uten å bli kald da den er brekt ørelite mot gult. Ser ikke gul ut heller, bare fin og lys.

Det er eggehvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler Elfenben (se fargekartet til Jotun - klassikerkartet). Den er hvit, men samtidig med varme (litt gultone), uten at det blir veldig gult, og det passer til absolutt alt av tilbehørsfarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pottita

tusen takk for svar:) vil ikke at det skal se helt hvitt ut,så derfor utgår eggehvitt,som blir for lyst syns jeg. De andre fargene skal sjekkes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har malt stue og ganger i "magnolia", det ble veldig lyst og trivelig. Tak, vegger og lister er malt med eggehvit. Synes magnolia er en varm farge og kommer nok til å male flere rom i denne fargen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Magnolia er helt perfekt. Den passer på glatte vegger, panel, strie - alt. Den gjør det litt lunt, uten å være gul. Delikat mot hvite lister, karmer osv.

Lys antikk er fint på panel i rom med mye lys, men på strie eller i rom med lite lys er den nitrist og skittengrå, litt intetsigende. Litt ikke-farge over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Alma_*

Jotun kom relativt nylig med et fargekart som heter Now. I den har du hvitfargen Hvit pepper. Denne har vi malt med i nesten hele huset vårt og er veldig fornøyd. Jeg husker ikke NCS koden i farten, men mener å huske at det er mest sort og litt grønt i den. Altså en meget fin lys gråfarge :)

Vi har brukt mørk aubergine fra samme fargekart som kontrastfarge på noen vegger, og det ble kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...