Gå til innhold

Til dere med skolebarn -

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss starter skoledagene som regel som følger:

* Kl. 07.00 - Ungene vekkes og de finner klær selv og kler på seg på rommet sitt

*Jeg går i mellomtida på kjøkkenet og dekker på frokostbord til alle.

*Vi spiser, smører niste og koser oss ved frokostbordet i over en halv time

* Og så begynner maset og stresset. Ungene er veldig vanskelige å få fra bordet og inn på badet for å pusse tenner osv. De vasker ansiktet og grer håret i full fart og rekker skolen akkurat i siste liten hver dag.

* Jeg står i gangen og kjefter :fnise: og maser om at de må bli flinkere til å komme seg ut dørene.

Har prøvd å vekke ungene tidligere, men det blir samme stress når de skal ut dørene uansett. Må jo nevne at ungene er veldig blide, men det tar jo litt tid når de skal tulle og tøyse så mye selv om de begynner å bli ganske store - de trives godt på skolen.

Hvordan har dere det? Blir det mas og kjas for å få ungene ut dørene hos dere også?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lily1
Skrevet
Hos oss starter skoledagene som regel som følger:

* Kl. 07.00 - Ungene vekkes og de finner klær selv og kler på seg på rommet sitt

*Jeg går i mellomtida på kjøkkenet og dekker på frokostbord til alle.

*Vi spiser, smører niste og koser oss ved frokostbordet i over en halv time

* Og så begynner maset og stresset. Ungene er veldig vanskelige å få fra bordet og inn på badet for å pusse tenner osv. De vasker ansiktet og grer håret i full fart og rekker skolen akkurat i siste liten hver dag.

* Jeg står i gangen og kjefter :fnise: og maser om at de må bli flinkere til å komme seg ut dørene.

Har prøvd å vekke ungene tidligere, men det blir samme stress når de skal ut dørene uansett. Må jo nevne at ungene er veldig blide, men det tar jo litt tid når de skal tulle og tøyse så mye selv om de begynner å bli ganske store - de trives godt på skolen.

Hvordan har dere det? Blir det mas og kjas for å få ungene ut dørene hos dere også?

Jeg har to tenåringer, så det blir nok litt lettere for meg enn for deg, men slik har vi hatt det i alle år siden de begynte på skolen:

Vi står opp 7.10...

Barna går på badet, vasker seg (på kroppen) og kler på seg mens jeg lager frokost og smører matpakker.

7.20-7.25

Frokosten inntas

7.40-7.45

Eldstemann går på badet for å vaske ansikt, pusse tenner, gre hår osv...

7.50

Yngste går på badet for å vaske ansikt, pusse tenner, gre hår osv...

7.55-8.00

Eldstemann er ute av huset...

8.10

Yngste er ute av huset

Med dette opplegget har vi "god tid" fordi alt går på rutine... Vi passer på å ikke ha for god tid, for da somler de veldig, og det blir stress like før de må gå.

Sekkene er pakket kvelden i forveien (også gymtøy hvis det skal med) så det slipper vi å stresse med det om morgenen. :)

Skrevet

Våre, 10 og 12 år, ordner alt selv. Står opp kl 7.30, de lager seg frokost og smører matpakker selv.

Kl 8.15 er det ut av døra.

Gjest Gjest
Skrevet

Tenner bør pusses ETTER frokost, tennene blir lett skadet rett etter att du har spist og det er syreangret i gang i munnen. Kansje det hadde godt lettere i familien din hvis alle møtte opp ferdige til frokost, og dere kunne dra rett fra den koselig hyggestunden med morgen mat.

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Påkledning og spising går greit, men så blir det veldig mye mas og kjas fra de er ferdige med å spise frokost til de skal ut av døren. Er alene med dem om morgenen og jeg er ganske svett når jeg endelig kommer meg avgårde på jobb.

Gjest Lily1
Skrevet
Tenner bør pusses ETTER frokost, tennene blir lett skadet rett etter att du har spist og det er syreangret i gang i munnen. Kansje det hadde godt lettere i familien din hvis alle møtte opp ferdige til frokost, og dere kunne dra rett fra den koselig hyggestunden med morgen mat.

Hva mener du her?

Fra tannlegen fikk vi et skriv der det sto noe slikt (fritt etter hukommelsen):

"Det er bedre å pusse tennene før frokost enn ikke i det hele tatt dersom det ikke blir tid etter frokost, men det beste er å ta det i etterkant.

Skyll munnen først med rent vann for å nøytralisere syren litt, og puss løst over tennene. Det viktigste renholdet er om kvelden, men en kjapp puss etter frokost gir en friskere start på dagen, :)"

Skrevet

07.30 - Vekker ungene, de går på badet, vasker seg, kler å seg, grer håret.

jeg går ned og smører frokost og matpakke

Ungene kommer ned eterhvert som de er ferdig, men som regel 07.45-07.50 (tror de prater og tuller litt..)

08.10 - frokost ferdig, ungene pusser tenner.

08.25 - ungene kler på seg yttertøy

08.30-08.40 - ungene går til skolen alt etter hvor lang tid de bruker på å kle på

seg yttertøy.

sekken og evt gymtøy er pakket kvelden i forveien. Jeg putter matpakke og drikke i sekkene om morgenen. Jeg bærer sekkene ut i gangen.

Har vi veldig godt tid - dvs står opp mye tidligere surrer de så mye så de får dårlig tid.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har to tenåringer, så det blir nok litt lettere for meg enn for deg, men slik har vi hatt det i alle år siden de begynte på skolen:

Vi står opp 7.10...

Barna går på badet, vasker seg (på kroppen) og kler på seg mens jeg lager frokost og smører matpakker.

(...)

Seriøst?? Du lager frokost og smører matpakker til to tenåringer?? :overrasket:

Her i huset må man begynne å smøre selv når man er 10 år. De klarer det når de er yngre, også, men da tar det så hersens lang tid og blir så mye søl at jeg ikke orker det om morningen.

Skrevet

Jentene her ( 11 og snart 13 år) står opp selv og ordner alt med matpakker og sekker selv. De har klokker som de må sette på ringing selv, men jeg sjekker gjerne at det er liv inne på jenterommet rundt sju om jeg er hjemme.

Jentene har smurt matpakker selv siden de begynte på skolen, og nå for tiden diskes det opp med både omelett, fylte pitabrød og wraps i matpakkene, nesten så de skal få smøre til meg å! Hehe....

Gjest Lily1
Skrevet (endret)
Seriøst?? Du lager frokost og smører matpakker til to tenåringer?? :overrasket:

Her i huset må man begynne å smøre selv når man er 10 år. De klarer det når de er yngre, også, men da tar det så hersens lang tid og blir så mye søl at jeg ikke orker det om morningen.

Jeg regnet med å få reaksjoner på den... :ler:

Ja, jeg lager frokost og lager matpakker til mine to tenåringer.

De kan gjøre det selv, og gjør det selv når jeg ikke klarer å komme meg opp til rett tid, men jeg gjør det vanligvis fordi:

1. fordi jeg synes det er hyggelig, og

2. fordi den ene slipper å stå opp 6.30 for å lage frokost og lunsj til seg selv.

Det tar nemlig litt tid å lage frokost og lunsj her i huset, det er ikke bare å skjære opp skiver, og sette pålegget på bordet... jeg (som er erfaren og har rutine på det) bruker 20 minutter, ungdommene bruker minst 30 minutter.

Endret av Lily1
Skrevet

Vi står opp klokka seks- derav ikke morgenstress. Da har alle god tid, og frokosten inntas i ro og mak. Maser kanskje litt på påkledning, men i det store og det hele går det veldig raskt og greit. Står heller opp litt tidligere enn å ha en stresse-og-kjefte-rolle.

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet
Det tar nemlig litt tid å lage frokost og lunsj her i huset, det er ikke bare å skjære opp skiver, og sette pålegget på bordet... jeg (som er erfaren og har rutine på det) bruker 20 minutter, ungdommene bruker minst 30 minutter.

Er bare nysjerrig og ute etter tips; hva lager du til frokost og lunsj? Siden du legger litt arbeid i det mener jeg :).

Gjest Gjest
Skrevet

Er dere hjemmearbeidende hele gjengen her? (siden barna står opp rundt 7...?)

Hos oss vekkes barna kl 6.15 - rett på badet: vask, klær, hårstell og pusse tenner.

Ute av døra kl 7 og frokosten inntas på SFO.

Frokosten smører jeg før jeg vekker barna, etterat jeg selv har dusjet og stelt meg.. (står opp 5.45 når jeg leverer)..

Gjest Lily1
Skrevet
Er bare nysjerrig og ute etter tips; hva lager du til frokost og lunsj? Siden du legger litt arbeid i det mener jeg :).

Beklager å måtte skuffe deg, jeg har nok ikke så mange tips... vi er temmelig kjedelige i matveien. ;)

Grunnen til at det tar såpass lang tid, er fordi ett av barna har en tarmsykdom, og trenger litt ekstra tilpassing med kosten. Den kliniske ernæringsfysiologen har satt opp et kostprogram som vi følger nesten slavisk for å sørge for at han får i seg nok næringsstoffer. Det er effektivt, men tidkrevende. ;)

Vanligvis er det rundstykkene til frokost som tar tid, farser og lignende er gjort klart på forhånd og behøver bare stekes...

Mens rundstykkene steker lager jeg gjerne "pålegget" (lager omelett, varmer grillet kylling, steker karbonader, stekt laks, stekt fiskepudding eller lignende).

Mens barna spiser lager jeg lunsjen, som enten er stekt ris med egg og skinke eller kylling, pastasalat med skinke eller kylling, grove muffins med skinke og tomat, eller "burgere" av kylling med salat ved siden av, eggerøre og laks...

Som du skjønner, veldig lite spennende, bare at alt må lages nesten fra bunnen av hver morgen. :)

Skrevet
Beklager å måtte skuffe deg, jeg har nok ikke så mange tips... vi er temmelig kjedelige i matveien. ;)

Grunnen til at det tar såpass lang tid, er fordi ett av barna har en tarmsykdom, og trenger litt ekstra tilpassing med kosten. Den kliniske ernæringsfysiologen har satt opp et kostprogram som vi følger nesten slavisk for å sørge for at han får i seg nok næringsstoffer. Det er effektivt, men tidkrevende. ;)

Vanligvis er det rundstykkene til frokost som tar tid, farser og lignende er gjort klart på forhånd og behøver bare stekes...

Mens rundstykkene steker lager jeg gjerne "pålegget" (lager omelett, varmer grillet kylling, steker karbonader, stekt laks, stekt fiskepudding eller lignende).

Mens barna spiser lager jeg lunsjen, som enten er stekt ris med egg og skinke eller kylling, pastasalat med skinke eller kylling, grove muffins med skinke og tomat, eller "burgere" av kylling med salat ved siden av, eggerøre og laks...

Som du skjønner, veldig lite spennende, bare at alt må lages nesten fra bunnen av hver morgen. :)

Det der var alt annet enn lite spennende.

Lite spennende er som det er her. Brødskiver med ost eller spekeskinke, syltetøy og leverpostei..

Skrevet
Vi står opp klokka seks- derav ikke morgenstress. Da har alle god tid, og frokosten inntas i ro og mak. Maser kanskje litt på påkledning, men i det store og det hele går det veldig raskt og greit. Står heller opp litt tidligere enn å ha en stresse-og-kjefte-rolle.

Jeg har en 9 åring,hvor det i 1. trinn var mye kjefting og masing på om morgenen. Men så innførte jeg en "timeplan" (et ark utfylt med klokkeslett og gjøremål), dermed var ingenting av rutinene våre en overraskelse...og ikke minst å stå opp litt før for å unngå stress "hastverk er lastverk". H"n får oppskjært brød, men resten må ordnes selv, og da skal matboksen ut av sekken etter endt skoledag, ellers må du vaske den selv.... Min tanke er at man skal kunne ordne seg selv etterhvert, og jeg er bare en slags veileder i hverdagen, jeg er ingen "tjener" her i huset, samarbeid er stikkordet, da har vi det så fint sammen, når 9-åringen ser det selv, ikke minst, alt h*n faktisk mestrer og mer og mer blir det som h*n vokser.

Gjest Mayamor
Skrevet

Står opp 06.45.

Vekker barna 07.00.

Lager til frokost.

Barna tusler inn til bordet og kommer ca 07.15..

Prater mens de spiser frokost - ferdig ca 07.40.

Pusser tenner og tar på yttertøy og er ute av døren til 07.50.

Da hjelper vi 4 åringen og gjør ham klar for barnehage.

Leverer i barnehage ca 09.00.

Jeg jobber hjemmenfra og styrer mye av dagen selv.

Samboer er selvstendig næringsdrivende og har variable dager.

Noen ganger leverer/henter han, men for det meste jeg.

Til hverdags har vi som regel kjedelige frokoster, og litt mer variasjon og spennende i helgene eller dersom barna skal på eks skidag.

Til frokost har vi mye forskjellig; juice, melk, te, kakao, varm saft, vann, kaffe, grøt, havregryn, cornflakes, youghurt, kokt egg, speilegg, omelett, eggerøre, arme riddere, ostesmørbrød, pannekaker, baguetter, pitabrød, vraps, osterundstykker, stekt servelat, stekt fiskepudding, grillet kylling, makrell i tomat, hvitost, brunsost, leverpostei, kokt skinke, stek, roastbeaf, lammerull, spekemat, salami, sylte, peppermakrell, røykt lakks/ørret, karbonade, agurk, paprika, tomat, salatblader, reker, sitron, majones etc - men klart ikke alt dette hver dag... ;)

Vi baker alt brød/rundstykker selv, og tar opp det vi trenger fra fryseren og tines i mikroen til frokost. Skolematen sendes frossen med, og er tint til lunsjen begynner.

Noen ganger lager de skolematen selv, andre ganger langer jeg den. Pålegg, som svinestek, roastbeaf, lammesteik, lammerull, leverpostei, karbonader og annen farsemat, fiskemat, lager jeg mye av selv; lager i store kvanta og fryser ned i passe porsjoner. Har påleggsmaskin og kjøper hele stykker som eks servelat som jeg slicer selv. Legger til at jeg har jobbet som kokk i mange år og synes det er hyggeligere å lage mat hjemme etter jeg sluttet å jobbe som kokk... :jepp:

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg står opp 6 hvis jeg skal dusje og ha god tid, men er jeg trøtt hender det jeg drøyer det til halv sju. Fyrer opp i ovnen og dekker på frokost. Vekker tredjeklassingen som liker å stå opp tidlig ca halv sju, femåringen litt etter.

Jeg finner klær og smører niste til femåringen, de andre ordner det selv. De to eldste vekkes sju og mannen helt til slutt. :fnise:

Jeg reiser kvart over sju, litt før de dagene jeg leverer i barnehagen. Resten drar hjemmefra kvart på åtte.

Det går som regel greit her om morgenen, med mindre minsten nekter å kle på seg eller det plutselig :sjenert: er utedag med grilling på skolen samme dag.

Gjest ThirtySomething_ii
Skrevet

Vår filosofi er rett og slett å stå opp tidlig nok!

Mannen opp kl 06, jeg opp 06.20. Barna opp 06.45. Da har vi goood tid til felles frokost osv.

En annen ting er å forberede mest mulig kvelden før, da unngår man en hel del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...