Gå til innhold

Kan negative ting snues?


Freaky

Anbefalte innlegg

Har dere vært i sitvasjoner som i utganspunktet er negativ, men som dere i ettertid ser var positiv for dere?

Disse dårlige egenskapene som dere nevner i en annen tråd her, kan noen av disse ha noe positivt ved seg? (nemi nevner noen)

Det jeg vil fram til er at vi så alt for lett fokuserer på det negative, og ofte overser det positive. Greit med selvironi og selvinnsikt, men for mye negativ "selvinnsikt" gjør oss bare deppa og hjelper dårlig på selvtilliten.

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest M-ling

Ja Freaky (ufattelig stilig avatar-pus du har) - det tror jeg nok.

Når det gjelder de virkelig dårlige egenskapene, skal man være forsiktig med å snu noe som helst - realistisk selvinnsikt er viktig.

Men jo - enkelte egenskaper, som ikke blir sett på som positivt av alle mennesker, kan likevel være en fordel, mener jeg.

Jeg pleier å bruke det på jobbintervju. :sjarmor:

Trekker frem mine egenskaper som direkte, konfronterende, veldig ærlig, og lignende - som mine dårlige egenskaper som du gjerne skal nevne 3 - 5 av.

Slenger jeg da på "det kan diskuteres om dette er en dårlig egenskap, men det kan kanskje bli vel mye innimellom", viser du i tillegg selvinnsikt og litt ydmykhet.

¤Jobbintervju slutt¤

Vel, poenget mitt er at jeg er enig med Freaky - men analyser disse egenskapene grundig først, så du ikke blir en oppblåst plastleke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Så absolutt.

En som aldri blir sint, vil etterhvert bygge opp en masse innestengt raseri, som kan gi seg utslag f.eks i kroppslige smerter. Eller i angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når en dør smeller igjen, så åpnes en ny"

I etterpåklokskapens lys har vel de fleste av oss tenkt at:-"jammen godt at jeg ikke gjorde det og det likevel". Og så får man noe annet i stedet som viser seg å være mye bedre!

Tenk bare på huskjøp, kjærester, jobb osv.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det finnes jo negative erfaringer man gjør seg som setter varige spor på en hemmende måte. Man vokser ikke av de, man ser de ikke i perspektiv fordi det rett og slett ødela for mye da det stormet som verst. Slik sett kan en jo ende opp med å stagnere mentalt, og man mister litt av den evnen det er å komme seg styrket ut av vanskeligheter. Den overlevingsmekanismen..

Men jeg er av den klare overbevisning at det først og fremst er de mindre heldige ting man lærer mest av i livet, om man bare vil.

En må ikke være så hard ovenfor seg selv. Greit nok å være sin egen verste kritiker, så lenge man evner å nyansere bildet litt, og vurdere enhver situasjon/reaksjon individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

Tror det krever en sterk psyke å kunne se det posetive i det negative...

Men det er mulig i alle situasjoer tror jeg og har selv erfart at det kan gjöres...

Har en venninne som har värt i mange like situasjoner som meg selv hun ble brutt ned og ble plaget av deprisjoner for hun klarte ikke ta seg selv i nakken og se postivt på noe.

Jeg har klart meg ufattelig bra og bare vokst på mine erfaringer og har alltid hatt en type galgen humor med meg som har gjort at jeg takkler det mest utrolige....

Når det kommer til egenskper så har jo allt to sider.

Jeg er veldig sta og står på mitt,dette er jo negativt så lenge jeg har feil ,men det er posetivt på den måten at det er ingen som kan pille meg på nesen uten at jeg reagerer.

håper du forstår hvor jeg vil henne .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...