Gå til innhold

Opprydning


Melonas

Anbefalte innlegg

Sitter her å klør i fingrene etter å få tatt en skikkelig opprydning i huset!

Har så lyst å kvitte meg med ting vi aldri bruker, som bare ligger å tar opp plass.

Mannen min er mer reservert når det gjelder å kaste ting, for det kan jo hende at vi får bruk for det.... han er ganske lik faren sin på det området.. Det ligger blandebatterier fra flere tiår tilbake i kjelleren vår.. vinballonger...utstyr til safting og sylting... tissepotter...kunstige blomster... malingsrester... årganger av familien fra mange år tilbake.. leker som kan repareres iflg svigerfar... garn..stoffrester... you name it!

(Må vel legge til at jeg bor på gard, med svigerfam i nabohuset. :) Vi har mao mye her i huset som ikke er vårt)

Jeg har bla flere esker med brev, skoledagbøker, bilder og nips fra jeg gikk på skolen (100 år siden, minst...). Jeg vurderer å hive det, hva mener dere? Tar dere vare på slike ting?

Hva med barneklær? Har tatt vare på ting som er strikket/laget av folk vi kjenner/familie. Ting som unga har leget tar jeg også vare på.

Kjenner det på meg at jeg må gå og rydde NÅ.... :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha kastet TING som ikke bærer minner med seg, og som en lite sannsynlig trenger igjen.

Skoleminner osv kan være artig å ta vare på, de er jo en del av historien din. Om du selv ikke synes de er verdt å ta vare på, så kan de være fine å finne for barna dine eller senere generasjoner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også med å få kastet; tegnesaker, hobbymateriell, leker, klær, blader, bøker jeg har lest, telt som mangler noe, sovepose med ødelagt glidelås, putekasse hvor lokket er ødelagt, blomsterpotter i feil farge, panner/kjøkkenutstyr jeg sjelden/aldri bruker, ledninger, batterier, julepynt, oppussingsutstyr (kjøper nytt neste gang fordi vi ikke fant dittendatten), skvetter med maling, som kan være kjekke til å flikke over med, papirer, kvitteringer, garantier, knapper, gamle dagbøker, skolemateriell, ting barna har laget, gamle sykler/ski/skøyter/annet sportsutstyr, sko, bilder som skulle vært i album/på veggen, det gamle servicet vi hadde på kjøkkenet osv. :filer:

Egentlig burde en venninne kastet alt hun mente var unødig pjatt her og jeg hos henne. Men da spørs det om vi hadde vært venner etterpå. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ordnet til fire poser med klær som skal i container, tissepotta er i søppla sammen med såpekopper, vaskeballer og tre ødelagte kleshengere...(som sikkert svigers hadde planer om å ordne for 20 år siden...)

Føles bra! Hvis jeg fortsetter sånn hver dag en stund fremover, kan dette bli skikkelig bra :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville tatt vare på ting som ikke er lette å få tak i i dag (eller som koster mye eller er av dårligere kvalitet i dag), f eks utstyr til sylting, vinballonger o.l så lenge det er i god stand, vaskbart og potensielt nyttig. Og noe som kanskje bare hadde litt annen verdi, som gammelt gårdsutstyr (eller jeg hadde prøvd å selge det).

"Forbruksvarer" som vaskeballer, tissepotter, plastbøtter, gamle plastleker o.l ville jeg kastet.

Gamle sykler og slikt ville jeg gitt til loppemarked.

Man kan ofte kaste mer enn man tror... om du er i tvil, legg ting i en ventekasse som du går gjennom om en stund og vurderer omigjen.

Private ting som gamle skolebøker o.l har jeg også et dilemma med. På en måte er det litt interessant å ha gamle notater og skriblerier - men kommer jeg strengt tatt til å se på det igjen noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en ordentlig oprydding for en stnd siden. Katet al av mine gamle skolesaker/papirer. De bare l der og jeg så aldri på dem. Har tatt vare på litt fra hvert år av ungenes skoleting.

Alt som bare har ligget, og ikke blitt brukt kastet jeg.

Sykler og ski er gitt bort.

Klær som andre har strikket (småbarnstøy) har jeg tatt vare på, samt små matrosdresser og bunader.

Det blir fort mye om man skal ta vare på "alt mulig i tilfelle". Har funnet ut at det tilfelle aldri dukker opp her i huset ivertfall.

Jeg tok ett og ett rom og "rensket" for uønsket ting og "skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er kjempeflink til å kaste=) Litt for flink synest mange :ler:

Uansett så har jeg ikke angret på noe jeg har kastet.

Barneklær og barneutstyr gir jeg vekk eller selger. Ting som ingen kan ha bruk for, kaster jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet mye, og siste gangen ut av landet, så jeg har kvittet meg med ting med hard hånd... Ok, alt som er ødelagt kastes bare. Det blir neppe reparert, og om noen vil ha det får de hente det og lagre det hos seg selv.;) Ting som jeg ikke bruker (inkl kjøkkenutstyr, klær, leker, ting og tang), men er ok gis vekk til fretex/loppemarked/hvem som nå vil ha det. Gamle blader etc kastes om ingen vil ha de.

Ventekasser er en fin ting når man er i tvil, så i den har mange ting ligget på vent. I ettertid har mye forsvunnet, mens annet har blitt tatt vare på. Jeg for min del har kvittet meg med alt av gamle klær og tekstiler. Min erfaring er at når ting er pakket vekk, blir de ikke pakket ut igjen. Unntaket er kanskje babytøy og barneklær.

Angående personlige ting, minner fra ungdommen etc er det lurt å bestemme seg for hvor mye plass man vil bruke på dette. Hvis 1 eske er nok, så tar man vare på det man får plass til i denne eska. Gamle brev/kort/skoledagbøker er ting som kan være hyggelige å ha. Notater og skrivebøker er kanskje ikke så stor stas. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er virkelig trist at svigermor ikke har tatt vare på alle de fine barneklærne hun og svigerbestemødrene laget til mannen. Så akkurat barneklær skal jeg ta vare på noe av. Men alle ødelagte ting går rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant fram noen klær som mannen hadde brukt som liten; tenkte at sønnen vår kunne bruke det.. men nei. Alt for lite, alt sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sitter her å klør i fingrene etter å få tatt en skikkelig opprydning i huset!

Har så lyst å kvitte meg med ting vi aldri bruker, som bare ligger å tar opp plass.

Mannen min er mer reservert når det gjelder å kaste ting, for det kan jo hende at vi får bruk for det.... han er ganske lik faren sin på det området.. Det ligger blandebatterier fra flere tiår tilbake i kjelleren vår.. vinballonger...utstyr til safting og sylting... tissepotter...kunstige blomster... malingsrester... årganger av familien fra mange år tilbake.. leker som kan repareres iflg svigerfar... garn..stoffrester... you name it!

(Må vel legge til at jeg bor på gard, med svigerfam i nabohuset. :) Vi har mao mye her i huset som ikke er vårt)

Jeg har bla flere esker med brev, skoledagbøker, bilder og nips fra jeg gikk på skolen (100 år siden, minst...). Jeg vurderer å hive det, hva mener dere? Tar dere vare på slike ting?

Hva med barneklær? Har tatt vare på ting som er strikket/laget av folk vi kjenner/familie. Ting som unga har leget tar jeg også vare på.

Kjenner det på meg at jeg må gå og rydde NÅ.... :hoppe:

Man må bare komme over der der med "kan få bruk for". Det tok meg mange,mange år.

Nå har jeg tatt opprudding i fjor. Kastet ting som jeg ikke har sett på/brukt på to år. Ikke savnet det en dag.

Om du lever med slike som skal ta vare på alt...ryd da de er på jobb, kjør på fyllingen selv.

Samme har jeg gjort i skap og skuffer.

Ang.barnetør. pakk en liten eske til hvert av barna. Sett navn på esken. Antagelsesvis vil de ikke bruke det til sine egne barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en ganske grundig runde i forbindelse med flytting. Mannen min og jeg har levert ganske mye ting og tang + bøker til loppis og klær og sko til Fretex. Har også kastet en del, men da har det vært godt sortert så det kanskje ikke bare blir til søppel. Jeg ga to kasser med bøker og tegneserier til en skole i nærheten i høst.

Når det gjelder "personlige" ting som skolebøker etc, så har både mannen min og jeg tatt vare på en god del. Jeg inbiller meg at våre kommende barn kanskje vil synes det er gøyalt å lese i disse. Jeg synes i hvertfall det var gøy å lese skolebøkene til foreldrene mine.

Ting som er ødelagt eller superbillig ville jeg nok heller kastet enn å prøve å gi de bort til loppis / Fretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en Kaster. En veldig flink en, også :).

Jeg kaster alt som er ødelagt. Og ting som jeg vet at jeg ALDRI vil bruke igjen.

Er veldig tilhenger av å gi bort brukbare ting til loppemarked, da kan en organisasjon tjene noen slanter på det du vil kvitte deg med, i tillegg til at det kanskje kan bli gjenbrukt.

Dersom man har en Reodor Felgen i magen, kan man kanskje rettferdiggjøre mer lagring av småting og skrot. Min svigerfar reparerer mye selv, og har kjelleren FULL av småtteri, deler og ødelagte ting (gremm!). Men han bruker de utroligste ting til å reparere andre ting. Han snekrer og skrur sammen finurlige løsninger. Det ser SJELDEN pent ut, men er ofte praktisk. Men han gjør det nok fordi han synes det er morsomt å fikse ting selv, framfor å kjøpe nytt.

Med mindre man er i samme kategori som svigerfar, så kan (bør) man kaste (så godt som) ALT.

Svært, svært sjelden har jeg fått bruk for noe jeg kastet en gang. Og da har det ikke vært verre enn at jeg har gått på en butikk og funnet det jeg trengte. Har ikke blitt ruinert av å måtte kjøpe en plankebit i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alltfor lite flink til å kast ting. Tror jeg har traumer fra barndommen, for min mor var sånn som kastet alt. Jeg har ikke en eneste ting fra jeg var liten. Min datter, som nå er voksen, setter stor pris på at jeg har tatt vare på litt av babytøyet og lekene hennes. Jeg har så masse ting som er minner, og det kan jeg ikke kaste. Heller ikke arvegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en Kaster. En veldig flink en, også :).

Jeg kaster alt som er ødelagt. Og ting som jeg vet at jeg ALDRI vil bruke igjen.

Er veldig tilhenger av å gi bort brukbare ting til loppemarked, da kan en organisasjon tjene noen slanter på det du vil kvitte deg med, i tillegg til at det kanskje kan bli gjenbrukt.

Dersom man har en Reodor Felgen i magen, kan man kanskje rettferdiggjøre mer lagring av småting og skrot. Min svigerfar reparerer mye selv, og har kjelleren FULL av småtteri, deler og ødelagte ting (gremm!). Men han bruker de utroligste ting til å reparere andre ting. Han snekrer og skrur sammen finurlige løsninger. Det ser SJELDEN pent ut, men er ofte praktisk. Men han gjør det nok fordi han synes det er morsomt å fikse ting selv, framfor å kjøpe nytt.

Jeg har faktisk aldri savnet noe som jeg har kastet/gitt vekk, Det er "Bye gones"

Med mindre man er i samme kategori som svigerfar, så kan (bør) man kaste (så godt som) ALT.

Svært, svært sjelden har jeg fått bruk for noe jeg kastet en gang. Og da har det ikke vært verre enn at jeg har gått på en butikk og funnet det jeg trengte. Har ikke blitt ruinert av å måtte kjøpe en plankebit i ny og ne.

Jeg er også en kaster. Jeg kaster det først på "mellomlagring" og der ligger det å godgjør seg i et år, deretter kastes det til min lillesøster (som er en super-samler). Hvis min søster faktisk sier nei takk, så går det til Fretex eller til gjenvinnings sentralen. Det er en fantstisk følelse å ha oversikt over ALT du har. Det gir ro i sjelen! Helt sant!

Endret av CosiFanTutta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en kaster. Jeg kaster det først på "mellomlagring" og der ligger det å godgjør seg i et år.

Det er en fantstisk følelse å ha oversikt over ALT du har. Det gir ro i sjelen! Helt sant!

Åååh jaaahhh... enig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag skal jeg kvitte meg med noe!!! Hipp hurra!!! kanskje noen sko som står i kjelleren og ikke blir brukt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en kaster. Resultat: Jeg har én skuff jeg nå burde ryddet i, ellers har jeg ikke noe rot. Fantastisk deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er godt med en opprydding innimellom. Vi ryddet loftsboden vår i fjor og satt inn nye hyller og da var det både mer oversiktlig og ikke minst kun ting vi ønsket å beholde som var igjen. Har 2 boder til som jeg satser på skal få gjennomgå i år :).

Og så synes jeg det er deilig å gi bort klær som har havnet lenger og lenger inn i klesskapet til Fretex. Er deilig å bli kvitt ting som tar opp plass og som ikke blir brukt, men må si at det også er et tankekors at jeg bidrar til bruk-og-kast-samfunnet. Prøver å være litt mer bevisst når jeg kjøper ting, har begynt å veie opp mer behovet for det jeg kjøper enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...