Gå til innhold

Blomkålsuppe


@lfa

Anbefalte innlegg

Noen som vil dele en god oppskrift? :P

Ikke bare en helt vilkårlig som man kan finne på nettet, men en du vet er god....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest care

Jeg bruker vanlig klassisk oppskift, men trikset er å ha godt med fløte i....mmmm det er godt det.. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormors blomkålsuppe (2 porsj.):

½ l vann

1 ts buljongpulver (eller½ l kraft)

½ blomkålhode med blader og stilk.

Til jevning:

1 dl melk/fløte

2 ss hvetemel

½ - 1 ts salt

½ kryddermål hvit pepper

Kok opp vannet.Vask blomkålen og legg reine blad og stilker i vannet.Legg blomkålbukettene i vannet, og kok dem til de er møre (ca 5 min).Ta opp bukettene og legg dem på en tallerken.Mos bladene og stilken i matmølle eller gjennom en sikt, og ha det i suppa.Rist sammen mel og melk i et lite glass med tett lokk eller i en mikromikser. Rør jevningen inn i suppa, og la den småkoke i 5 - 10 min.Smak til med salt og ha i blomkålbukettene. Server blomkålsuppe med flatbrød eller ferskt brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke en blomkål i vann med litt buljong i. Så deler jeg opp blomkålen og moser litt av den. Tar det opp i kraften, en god del krem fløte. Smaker det til med salt, pepper og buljong.

En liten vri;

Tar i gulrøtter og poteter i biter opp i blomkålsuppe. Lar det koke til poteter og gulrøtter er mørt. ta i en boks fiskeboller.

Nå som nykålen har kommet, smaker det også godt med litt oppskåret nykål i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppeliten

Ikke helt sikker på om jeg greier å skrive ned en nøyaktig oppskrift men kan prøve, for denne suppa er bare snadder!

Til cirkus 2 personer?

Et blomkålhode, deler det opp i buketter og koker i vann tilsatt buljong til de er passe al dente. Legger dem til side, tar vare på kraften. Smelter ca 50 g (en god dært) margarin i suppekjele, rører inn 2-4 ss (noen dærter) hv.mel, tilsetter under omrøring kraft til passe mengde/tykkelse (bruker vel en ca 7-10 dl jeg, alt ettersom de andre 'dærtene'). Lar dette hutre og putre noen minutter, krydrer med salt og pepper. Jevner med stor, god fløteskvett og til slutt (dette gjør hele suppa) tar jeg kjelen av varmen og rører inn et halvpisket egg (det skal bli litt sånn....eggepartikler altså, ikke få angst - bare det ikke blir digre klumper med eggerøre lissom). Øser suppa over en liten haug blomkålbuketter i en stor og god suppebolle, serverer med fersk loff og noenganger sprøstekte baconterninger.

NAMMIS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor mixer ei eggeplomme sammen med en fløteskvett i blomkålsuppa, ha i helt til slutt. Må ikke koke etterpå!!! NYDELIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...