Gå til innhold

Hvordan fører dere regnskap?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har flyttet for meg selv, og har tenkt å føre regnskap. Men hvordan kan man sette det opp på en oversiktlig måte?

Jeg har lyst til å se hvor mye jeg bruker på hva, altså ha en oversikt over hva jeg bruker på matvarer, hva jeg bruker på hygieniske produkter, hva jeg bruker på fornøyelser, osv

Når dere har handlet noe, fører dere det opp på en egen post, eller summerer dere det bare direkte inn i summe?

F.eks. har dere en liste med

Matvarer:

dag 1 x kroner

dag 2 y kroner,

eller har dere bare

matvarer: summen av x og y ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo kjøpe deg en kassadagbok eller lage deg et regneark. Så lager du ulike poster: mat, husholdningsartikler, sanitærartikler, snacks, blader, klær, sko, husleie, strøm, telefon, osv. Så tar du vare på alle kvitteringer, også koser du deg med kvitteringsbunken en gang i blant og fører inn og summerer for hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er det jeg har gjort tidligere.

Men altså fører dere opp hver enkelt ting? Om dere har handlet mat for 200 kroner en dag, fører dere opp 200 kr i en post som heter "mat", eller har dere bare ett felt i regnearket som heter mat, og som dere legger 200 kr til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg spesifiserer matutgiftene. Mat kjøpt på dagligvaren kan inneholde gotteri, potetgull og brus. Synes det er veldig ok å se hva som faktisk går med på sånne unødvendige poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kommer an på behovet. Nå fører ikke jeg regnskap for slike ting, men om jeg trodde jeg kanskje hadde dårlige vaner eller behov for å spare inn på matbudsjettet ville jeg spesifisert utgiftene, kanskje delt inn i grupper (godteri, toalettsaker, annet, f eks) og tatt vare på kvitteringene. Det kan også være veldig greit å få oversikt over hvor ofte man handler og hvor mye man bruker hver gang, du vil kanskje oppdage at det går an å handle for 150-200 kr pr dag pr person mens du ville klart det med 5-600 pr prs om du handlet en gang i uka.

Om jeg syntes jeg hadde gode handlevaner og god råd, men ønsket å vite hvor mye jeg bruker på mat, ville jeg nok bare ført dette inn i et felt i regnearket hvor alt blir summert uten spesifiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I et tidligere innlegg her på forumet ble det nevnt et program som heter buddi. Jeg har brukt dette isteden for regneark for mine inntekter og utgifter fra februar og fremover, og synes det gir meg en grei oversikt med de forskjellige rapportene som kan kjøres. Jeg har satt opp ganske detaljerte budsjettposter for å få en full oversikt slik som andre har nevnt ovenfor.

Programmet finner du på denne siden. Siden er på engelsk, men du kan sette norsk som språk etter at programmet er installert. Norsk installasjonsveiledning finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du lur så bruker du kun bankkortet ditt når du handler og gjør alle dine innkjøp. Fordi de fleste nettbanker nå har automatiske regnskapprogram på sine nettsider.

Der kan duogså med letthet lage budsjett, lage egne poster, og alt er hele tiden oppdatert med din bankkonto.

Enklere blir det ikke.

Har du ordentlig orden på økonomien din så lønner det seg å bruke kredittkort til alle innkjøp og la bankkortet(debetkortet) ligge hjemme. Men dette forutsetter at du alltid har en buffer til å betale kredittkortregningen innen tiden. Da er alle dine kjøp rente og lånefrie. Pengene du altså ikke bruker når du bruker kredittkort forrenter seg jo som kjent i banken.

Om du derimot ikke har full kontroll på impulskjøp og bruk av kort, anbefaler jeg å ikke ha kredittkort, - men klipp den heller i stedet, - og bruk kun debetbankortet, og du vil ikke sette deg i små rentegjeldsforbrukerlånfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...