Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Etter hvert har jeg besøkt en god del land rundt omkring i verden, men utenfor skandinavia har jeg nesten ikke sett dyner. På hoteller har de jo ofte disse grusomme laknene med et teppe under, som dyttes ned under madressen så man blir liggende som i en tvangstrøye. Jeg drar dem alltid opp fra madrassen, men rengjøringspersonalet dytter dem ned igjen. Uansett, er det bare på hoteller det er vanlig med sånne laken, eller synes faktisk folk at de er behagelige å ligge i? Hvordan kan man klare seg uten en deilig, myk dyne? :rødme: At det er varmere kan jo være en ting, men selv om det er stekende varmt foretrekker jeg faktisk en tynn dyne.
Gjest Ansjoni Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Den erfaringen har jeg gjort meg også. Antar at det er billigere med et laken samt teppe, enn med dyne, for det er stort sett på turist/middelklassehotell jeg har opplevd det. På litt "finere" hotell har de stort sett hatt dyne. Og det er klart å foretrekke, syns ikke det teppet er noe stas.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Ja, jeg har også gjort meg denne erfaringen. Bare navnet "dyne" på andre språk er vanskelig å finne. Jeg har bodd i lengre tid i flere kontinentaleuropeiske land, og tar alltid med meg dyne fra norge, det er så mye stress med mange slike laken i senga, som selvfølgelig aldri blir liggende i ro. Hater å overnatte på hotell og finne ut at lakenet som skiller det gamle teppet fra kroppen min (som sikkert ikke vaskes så ofte) er i en krøll på gulvet, og det fæle ullteppet er rett inntil ansiktet mitt.... uhuuu
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Jeg hater også slike lakenting. Dilemmaet er jo at det hadde vært helvete på jord å sove under en dyne i et land med temperaturer på over 30 grader og ingen aircondition (hva skal man med -det- da liksom??). Om det ikke er for varmt i rommet legger jeg til tider sengeteppet over meg også, så blir det litt mer dyne-aktig.
Gjest Tigress Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Eg trur dyner er meir vanleg heime hos folk enn på hotell. Sjølv synst eg lakenvarianten er best på hotell, blir alltid for varm med dyne, og det er jo ikkje moderne med vindauge ein kan åpne lenger. Eg personleg synst ein kan tole nokre sjølvmord i året framfor å halde frisk luft unna hotellgjestar. GRRR!
hjertesukka Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Hater å overnatte på hotell og finne ut at lakenet som skiller det gamle teppet fra kroppen min (som sikkert ikke vaskes så ofte) er i en krøll på gulvet, og det fæle ullteppet er rett inntil ansiktet mitt.... uhuuu Jepp. Da er det tross alt bedre med en dyne som har dynetrekk. Hvis rommet i tillegg har heldekningsteppe, så er det ikke mitt favoritthotell, hvertfall. Men selv om det er varmt, så er en tynn dyne å foretrekke.
Ce'Nedra Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Uvanlig med dyner i andre land ja. Selv i land det er kaldt om nettene, så bryllupsgaven vår til et vennepar som bor i et land i Asia, ble selvfølgelig en stor og god dyne
mamut75 Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Er jo ganske smart med sånne lag på lag , så kan man bestemme selv hvor mange lag man skal ha over seg . På Malta hadde de forresten dyner , men dyner og laken i sånn vanlig lag på lag stil . Har iallefall ikke inntrykk av at det er forskjell på dyrere og billigere hoteller mht dette , har alltid bare sett laken + tepper . 1
Gjest Ansjoni Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Har iallefall ikke inntrykk av at det er forskjell på dyrere og billigere hoteller mht dette , har alltid bare sett laken + tepper . Det kan jo variere sikkert, men både i Storbrittania og USA har vi fått tepper på billigere hoteller, mens vi har fått dyner på litt dyrere.
{Pepita} Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Og jeg får ikke sove uten dyne....... Men, etter å ha jobbet en stund i hotellbransjen, finner man fort ut at dette med dyne er rimelig gresk for mange, da de faktisk heller ligger oppå dyna og bruker sengeteppet over seg istedenfor.....
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Og jeg får ikke sove uten dyne....... Men, etter å ha jobbet en stund i hotellbransjen, finner man fort ut at dette med dyne er rimelig gresk for mange, da de faktisk heller ligger oppå dyna og bruker sengeteppet over seg istedenfor..... Jeg husker også jeg leste at det var noen som stjal med seg dyna hjem fordi de syntes det var så eksotisk.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Jeg var utvekslingstudent i USA et år, og ingen i vertsfamilien hadde dyne. De hadde disse lakene med et helseteppe over, og sengeteppe over det igjen. Dette var i en kald stat, så tror ikke de hadde det fordi det var mer fornuftig i forhold til temperatur.
Gjest Eurodice Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Ja, jeg har også gjort meg denne erfaringen. Bare navnet "dyne" på andre språk er vanskelig å finne. Jeg har bodd i lengre tid i flere kontinentaleuropeiske land, og tar alltid med meg dyne fra norge, det er så mye stress med mange slike laken i senga, som selvfølgelig aldri blir liggende i ro. Hater å overnatte på hotell og finne ut at lakenet som skiller det gamle teppet fra kroppen min (som sikkert ikke vaskes så ofte) er i en krøll på gulvet, og det fæle ullteppet er rett inntil ansiktet mitt.... uhuuu Det er ganske urenslig å vaske seg sjelden, synes jeg
Alice Ayres Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 Hater å overnatte på hotell og finne ut at lakenet som skiller det gamle teppet fra kroppen min (som sikkert ikke vaskes så ofte) er i en krøll på gulvet, og det fæle ullteppet er rett inntil ansiktet mitt.... uhuuu Det er ganske urenslig å vaske seg sjelden, synes jeg Skriver under på denne her, jeg. Men seriøst... jeg så et program en gang om hotellrom og vasking av slike overtrekksdyner. Disse vaskes slettes ikke ofte. De som lagde dokumentaren hadde undersøkt disse overtrekksdynene i forskjellige hotellrom, både dyre og billige hotellkjeder, og der fant de mye rart. Sæd og blod var det vanligste.
Amadea Skrevet 31. mars 2008 #15 Skrevet 31. mars 2008 Altså, hvis dere ikke vil våkne opp med lakenet i en kröll og teppet oppi ansiktet, så er det jo lurt å la laken og teppe ligge på slik som rengjöringspersonalet rer opp senga (altså med sidene av laken og teppe brettet under senga og oversiden av lakenet brettet over teppet der hvor hodet ditt er). Og nei, det er ikke vanlig med dyne i "utlandet". Jeg har sovet på hotell med fem stjerner i "utlandet" uten dyne. Men det virker som om det blir mer og mer vanlig i private hjem flere steder.
ToveM Skrevet 31. mars 2008 #16 Skrevet 31. mars 2008 (endret) kan godt overleve med teppe og laken jeg, det er helt greit, hvis jeg abre får det for meg selv, det værste jeg et er når jeg må dele laken/teppe med mannen... Endret 31. mars 2008 av ToveM
captiva Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 (endret) Og jeg får ikke sove uten dyne....... Men, etter å ha jobbet en stund i hotellbransjen, finner man fort ut at dette med dyne er rimelig gresk for mange, da de faktisk heller ligger oppå dyna og bruker sengeteppet over seg istedenfor..... lættis!!! HATER å ligge under laken og pledd/sengeteppe! Føles ubehagelig og urenslig som en annen her skrev,de pledda blir sikkert ikke vaska mellom hver gjest,og ha det liggende inntil kroppen,æsj,æsj! Første landet jeg opplevde å få dyne i (Og så UTROLIG glad jeg ble ) var i Egypt,sov som en stein hele uka,jeg som pleier å sove skikkelig dårlig på ferie. Endret 31. mars 2008 av schnuppa79
Gjest Sorte Orm Skrevet 31. mars 2008 #18 Skrevet 31. mars 2008 jeg har opplevd at de har dyner i noen deler i USA og Canada. Men som regel er det tepper jeg tror det kommer litt av klima.
Alice Ayres Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 Ps! Jeg bruker dyne, men den har jeg kjøpt på IKEA. Har omvendt mannen også nå. Han vokste opp med lag-på-lag løsningen, men klarer nå ikke noe annet enn dyne.
estrella Skrevet 31. mars 2008 #20 Skrevet 31. mars 2008 I alle land jeg har vært i, utenom sverige, finland og danmark har jeg fått sånn pledd og lakenting. Til og med hos min venninnes familie i usa, og der er det kaldt på nettene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå