Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Pc' har den siste tida blitt utrolig treg. Den inneholder nok kanskje i det meste av bilder, mailer osv. så kapasiteten minker nok etterhvert. I går ryddet vi i bilder o.l. og fikk lagt de i mapper osv. I tillegg slettet vi masse mailer. Det virker som det hjalp litt, men er litt usikker. Har jo lite peiling på data da, men finnes det noen lure tips for hvordan jeg kan få den litt raskere igjen sånn som før?
Gjest antigartner Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Last ned Ccleaner og kjør den med jevne mellomrom. Da sletter du midlertidige internettfiler, cookies osv. http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ PS I tillegg bør du selvsagt sjekke for virus.
Gjest Bond Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 (endret) Defragmenting hjelper ofte. Og sjekke om du ikke har for lite plass igjen på harddisken, det kan være problemet og. Men ser at du har ryddet allerede, så antar at det har blitt mer plass. Jeg vet ikke om du har Vista eller XP, men defragmenting for XP kan du finne ut om her Jeg er relativt ukjent med Vista foreløpig, sp vet ikke om hvordan det funker der Endret 31. mars 2008 av mrs_bond
mann23 Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Last også ned Adaware gratis versjon: http://www.lavasoftusa.com/products/ad_aware_free.php Så kan du i tillegg kjøre disfragmentering, ligger i verktøy/tools Har du også virus kontroll? Eventuelt kan du google prosessene som kjører i bakgrunnen, bare for å være 100% på at det ikke er noe humbug som kjører i bakgrunnen. Er du VELDIG paranoid så kan du laste ned MS sitt root kit detection tool
Villa2000 Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Hvilket OS har du? Har du windows og i så fall hvilken? Når jeg er hjemme hos folk og sjekker ut en pc så er det visse ting som jeg foretar på windows maskiner. 1. Sjekker hvor mange programmer som kjører nede i task baren. (nede ved klokka. Jo flere der jo mindre ressurser igjen til deg. Fjern dem som du absolutt ikke trenger. Stort sett så holder det å gå inn på nevnte program, velge options og huke av for automatisk oppstart eller lignende. 2. Hvor mye plass er det på harddisken? Som en hovedregel så vil jeg ha minst 10-15% ledig på systempartisjonen, stort sett kalt C. Jo mindre jo bedre kan man vel si. Hvis du har en ekstra harddisk så legg bilder, musikk og lignende på den. Ikke flytt programmer. 3. Ikke lagre noe på desktoppen. Dette medfører ekstra oppstartstid. På den skal du kun ha ikoner! 4. Tøm temp kataloger. Temporary internet files kan slettes. Dette gjøres fra IE (dersom du benytter den) ved å gå på tools og options og delete files. 5. Avinstaller programmer som du ikke trenger. De fleste jeg er hos har programmer som dem aldri bruker. I så fall så er det bare å fjerne dem. Man kan heller reinstaller hvis behovet dukker opp. 6. Kjør en defragmentering. Dette rydder opp i filene på harddisken din og setter dem i system slik at dem slipper å lete for lenge etter filene (sånn grovt forklart:)) 7. Sjekk om du har spyware eller virus. Jeg kjører Adaware men det finnes flere. Disse er gratis og har gjort nytten sin hos meg flere ganger. Kjør en antivirussjekk og se om ikke det hjelper. 8. Dersom ikke noe av dette hjelper så kan det være en idè å sjekke prosesser. Det kan her være litt vanskelig å vite hvilke prosesser som man skal ha og hvilke som ikke skal være der. Uansett så er formålet å se hva som trekker CPU. Her skal "ledige systemressurser" ligge på over 90%. Sjekk hva som trekker ressurser her og søk dem opp på google. Da får man et innblikk i hva det er. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Oisann, Villa 2000 kom med utrolig mye god info da. 1. Sjekker hvor mange programmer som kjører nede i task baren. (nede ved klokka. Jo flere der jo mindre ressurser igjen til deg. Fjern dem som du absolutt ikke trenger. Stort sett så holder det å gå inn på nevnte program, velge options og huke av for automatisk oppstart eller lignende. Hvordan kan man vite hvilke programmer man kan fjerne fra taskbaren da? Hos meg er det følgende ikoner: ROXIO_USBDAPP Realtek HD Audio Manager Telenorhjelpen Konfigurere PCen Quick Time Volum NVIDIA-Innstillinger Kan jeg fjerne noen av dem? 3. Ikke lagre noe på desktoppen. Dette medfører ekstra oppstartstid. På den skal du kun ha ikoner! Hvor er desktoppen? 8. Dersom ikke noe av dette hjelper så kan det være en idè å sjekke prosesser. Det kan her være litt vanskelig å vite hvilke prosesser som man skal ha og hvilke som ikke skal være der. Uansett så er formålet å se hva som trekker CPU. Her skal "ledige systemressurser" ligge på over 90%. Sjekk hva som trekker ressurser her og søk dem opp på google. Da får man et innblikk i hva det er. Er det ok at ledige systemressurser i kortere perioder ligger på under 50% Jeg har søkt opp noe av det som suger krefter, og det er ting som hører til Norton. Ellers suger iexplore.exe og explorer.exe til tider mye ressurser over kortere perioder (minutter).
Crash Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Du kan iallefall fjerne QuickTime. Gå på Start -> Kjør -> skriv msconfig og trykk OK, trykk på Oppstart, fjern krysset for QuickTime og trykk OK. Har du forresten mange programmer der? Desktopen er skrivebordet, altså bakgrunnen på skjermen. Der skal det bare ligge snarveier til programmene (vises med en liten pil nede til venstre på ikonene). Norton er kjent for å bruke mye systemressurser.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Du kan iallefall fjerne QuickTime. Gå på Start -> Kjør -> skriv msconfig og trykk OK, trykk på Oppstart, fjern krysset for QuickTime og trykk OK. Har du forresten mange programmer der? Det stod ikke noe som het QuiskTime på den lista som kom opp. Hva er egentlig QuickTime? Kanskje jeg kan slette hele greia? Desktopen er skrivebordet, altså bakgrunnen på skjermen. Der skal det bare ligge snarveier til programmene (vises med en liten pil nede til venstre på ikonene). Ok, så med teskjemetoden så betyr det at det ikke skal ligge mapper der? Eller? Norton er kjent for å bruke mye systemressurser. Men er det greit da? Blåser Norton i det?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Glemte å svare på om jeg har mange programmer på taskbaren: Vet ikke, jeg har de ikonene jeg skrev lenger opp. Vet ikke om det er programmer eller ikke.
Crash Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Det stod ikke noe som het QuiskTime på den lista som kom opp. Hva er egentlig QuickTime? Kanskje jeg kan slette hele greia? Det kan stå qtmanager eller qttask eller noe sånt i steden, husker dessverre ikke helt. QuickTime er et program som spiller av musikk og video, jeg bruker det veldig sjelden, men noen ganger er det videoer på internettsider som krever å bli åpnet med det. Ok, så med teskjemetoden så betyr det at det ikke skal ligge mapper der? Eller? Det kan godt ligge mapper der. Men det bør bare ligge snarveier i (og utenfor) mappene, ikke selve programmene. Glemte å svare på om jeg har mange programmer på taskbaren: Vet ikke, jeg har de ikonene jeg skrev lenger opp. Vet ikke om det er programmer eller ikke. Det jeg mente var om du har mange programmer på den listen som kommer opp, der hvor jeg ba deg krysse vekk QuickTime.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Det kan stå qtmanager eller qttask eller noe sånt i steden, husker dessverre ikke helt. QuickTime er et program som spiller av musikk og video, jeg bruker det veldig sjelden, men noen ganger er det videoer på internettsider som krever å bli åpnet med det. Det het qttask. NÅ har jeg huka vekk den. Det kan godt ligge mapper der. Men det bør bare ligge snarveier i (og utenfor) mappene, ikke selve programmene. Ok, men betyr det at det ikke bør ligge wordsider eller nedlastede internettsider i mappene? Det jeg mente var om du har mange programmer på den listen som kommer opp, der hvor jeg ba deg krysse vekk QuickTime. Ja, 26 stk inkl. qttask. Men det meste er forkortelser så jeg skjønner ikke hva det er. Bare noen få jeg kjenner navnet på.
Gjest Kermit Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Men er det greit da? Blåser Norton i det? Du kan med fordel velge et antivirusprogram som ikke er fullt så ressurskrevende, spesielt hvis du ikke har betalt for Norton.
Crash Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Det het qttask. NÅ har jeg huka vekk den. Ok, men betyr det at det ikke bør ligge wordsider eller nedlastede internettsider i mappene? Ja, 26 stk inkl. qttask. Men det meste er forkortelser så jeg skjønner ikke hva det er. Bare noen få jeg kjenner navnet på. Jeg har lært at man skal ha så lite som mulig på skrivebordet. 26 oppgaver som starter sammen med systemet, hvor de fleste bare ligger i bakgrunnen og tar ressurser er ganske mange. Jeg har 7.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har lært at man skal ha så lite som mulig på skrivebordet. 26 oppgaver som starter sammen med systemet, hvor de fleste bare ligger i bakgrunnen og tar ressurser er ganske mange. Jeg har 7. De 26 er altså den liste jeg får opp når jeg skriver msconfig og går til oppstart (ikke på skrivebordet). Men hvordan skal jeg vite hvilke av disse jeg kan slette da? Skrivebordet har jeg allerede renska, så nå er det bare syv snarvei-ikoner igjen.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2008 #15 Skrevet 31. mars 2008 Du kan med fordel velge et antivirusprogram som ikke er fullt så ressurskrevende, spesielt hvis du ikke har betalt for Norton. Nei, eller jeg har betalt for det i den forstand at det er inkludert i onlineabonnementet mitt. Hvilket synes du jeg skal ha da, som er like bra og på norsk?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #16 Skrevet 1. april 2008 8. Dersom ikke noe av dette hjelper så kan det være en idè å sjekke prosesser. Det kan her være litt vanskelig å vite hvilke prosesser som man skal ha og hvilke som ikke skal være der. Uansett så er formålet å se hva som trekker CPU. Her skal "ledige systemressurser" ligge på over 90%. Sjekk hva som trekker ressurser her og søk dem opp på google. Da får man et innblikk i hva det er. Lykke til Hvor ser man hvilke prosesser som kjører?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2008 #17 Skrevet 1. april 2008 Hvor ser man hvilke prosesser som kjører? Ctrl + Alt + Del, så trykker du på fanen for 'prosesser' i det vinduet som kommer opp.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2008 #18 Skrevet 3. april 2008 Oi..det var mange! Ikke rart det går tregt...
lolita90 Skrevet 3. april 2008 #19 Skrevet 3. april 2008 hvorfor ikke bare sette inn mer minne i pcn... det skal jeg
Gjest Bond Skrevet 3. april 2008 #20 Skrevet 3. april 2008 Heh, jeg har 52 prosesser gående akkurat nå, men maskinen er i helt grei kondis (17% av CPU og under 600Mb av minne), er ikke noe fantastisk rask spillemaskin heller Det er ikke nødvendigvis antall som er avgjørende, det er også hva du bruker om du trenger de og hvor krevende de er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå