Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest treg i magen
Skrevet

Er blitt så treg i magen og har prøvd linfrø for å bli bedre , men syntes ikke det hjelper så mye .

Spsier kanskje 6 spiseskjeer om dagen , bør jeg prøve mer ?=

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ikke være nødvendig med så mye, de tipsene jeg har lest går vel på en spiseskje hver dag. Viktig er dog masse, masse vann til linfrøene. La dem enten ligge i vann før de svelges, eller drikk masse vann sammen med.

Masse vann er uansett å anbefale.

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet
Er blitt så treg i magen og har prøvd linfrø for å bli bedre , men syntes ikke det hjelper så mye .

Spsier kanskje 6 spiseskjeer om dagen , bør jeg prøve mer ?=

Svart kaffe på tom mage fungerer alltid supert for min del! Ellers synes jeg melkeprodukter mange ganger får magen i sving - særlig myke oster som brie o.l. :)

Skrevet

Men myke oster er gjerne ikke det man anbefaler gravide da...

Og man skal ikke drikke så mye kaffe heller, max 1-2 kopper om dagen (gitt at man da ikke drikker te eller cola)

Kuren (og forebyggende) for magen er

vann, fiber, vann, mosjon, vann, og litt mer vann.

Linfrøene kommer under fiber-kategorien, men er litt ekstra gode i det at de danner et gelelag utenpå som hjelper til å gli glatt gjennom systemet, men det fortutsetter en god del VANN, så ved linfrøbehandling må altså vann-delen av kuren ytterligere økes.

Skrevet

Jeg fikk tips av en lege engang om at linfrøene funker best om man legger de litt i kokende vann, og så spiser både linfrøene og drikker vannet etterpå... Har prøvd det en gang, funket bra men var ganske slimete og ekkelt... hehe.

Skrevet
Har prøvd det en gang, funket bra men var ganske slimete og ekkelt... hehe.

Ja , hehe , det smaker kvalmt med linfrø som har vært oppbløtt .

Skrevet (endret)

Duphalac eller Laktulose som selges på apoteket, anbefales ofte til gravide og ammende. Jeg har alltid hatt dårlig fordøyelse (til tross for flittig bruk av vann, fiber, vann, mosjon, vann, og litt mer vann), men har hatt svært god effekt av Duphalac.

Den er mild og skader ikke fordøyelsessystemet, slik lakserende midler/avføringsmidler kan gjøre.

Det er en søt sirup som smaker kjempegodt, i motsetning til ekle, slimete linfrø :).

Virkestoffet er laktose (melkesukker).

Endret av lille katt
Skrevet

En bruker på forumet hadde god erfaring (med sin datter da, ikke en gravid, men en jentunge) med å gi linfrø som hadde lagt i vann, oppi en joghurt, om jeg husker det jeg leste, korrekt.

Enn så lenge fungerer tarmene mine greit med mest vann, og litt fiber. Jeg merket det da jeg byttet ut knekkebrødene med brødskiver... knekkebrødene hadde jo mye mer fiber, men legen mente jeg trengte brødet fordi jeg ikke gikk opp i vekt, så da ble det slutt på knekkebrødene, og derved mindre fiber. Men magen har stabilisert seg og fungerer, men jeg hamstrer gode råd om den skulle slå seg vrang, så alt som kommer frem her lagres :)

Skrevet

Min mage ble bedre i løpet av noen få dager ved å drikke mye vann gjennom hele dagen pluss å spise grovbrød istedenfor Kneipp...

Skrevet

Plutselig slår det meg at mannens iver etter å putte grovmel i alt mulig (grove vafler har vi spist lenge, men i helga ville han ha grovmel i pizzabunnen også...) muligens har noe å gjøre med at han vet jeg bør få i meg masse fiber? Påpasselig mann :)

Skrevet

Jeg spiser sviskedessert nesten hver dag. Har vært gnaske treig nå i første trimester. Virker bra :jepp:

Skrevet

Kjøper meg knuste linfrø på helsekosten, de funker bedre for meg enn de som er hele. Løser opp en spiseskje i eplejuice feks. Smaker ikke godt, men greit nok.

Tar også to teskjeer i vann av noe som heter frukt oligo sakkarider (FOS) som bidrar til å holde tarmbalansen i sjakk.

Topper dette med et glass biola (som jeg ikke kan fordra). Gjør jeg ikke dette, blir jeg fullstendig forstoppet og da mener jeg VIRKELIG forstoppet...

Gjest Gjest
Skrevet

Linnfrø er ikke anbefalt under graviditet og amming pga høy tungmetall innehold.

Skrevet
Linnfrø er ikke anbefalt under graviditet og amming pga høy tungmetall innehold.

Hvor har du dette fra? Litt rart at linfø anbefales mot forstoppelse av jordmødre og leger hvis det er så skadelig.

Det står heller ingenting om linfrø på matportalen sine kosttips for gravide.

Skrevet

Det har ikke jeg hørt om heller, tvert imot vært borti anbefalingen flere plasser, så det hadde vært greit å vite kilden til dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...