Gå til innhold

Proteinpulver


punkyB

Anbefalte innlegg

Bruker du det ? Såfall hvilken og i hvilken grad ?

Har tatt min første dose nå og skal straks avgårde for å trene litt styrke.

Har kjøpt denne http://www.fitnesshop1.no/product_info.php?products_id=157

med jordbærsmak. Kan ikke si at jeg synes det er så veldg godt. Blander med van men uansett blir det kvalmt.

Når jeg kommer hjem skal jeg spise proteinpannekaker (egen blanding man kan kjøpe) - de var faktisk gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker protein delight, har sjokolade og bringebær. Sjokoladen er veldig god, bringebæren er litt for søt synes jeg, men blander jeg i litt bringebær så blir smaken bedre.

Men jeg bruker det ikke ofte. Jeg er veldig flink til og få i meg en del protein i kosten. Men er jo noen dager med stress hvor jeg ikke får til det og da er det godt og ha proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det daglig (kanskje ingen bombe ;) ), og ofte flere ganger om dagen avhengig av jobben, da jeg kan gå 6-8 timer uten pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det daglig (kanskje ingen bombe ;) ), og ofte flere ganger om dagen avhengig av jobben, da jeg kan gå 6-8 timer uten pause.

Hvilke er dine favoritter - tenker da kun på smaken ?

Skal 2 toppede skjeer med 2,5 dl vann være nok til å erstatte et måltid ? Jeg trener ofte rett etter jobb og da kan da være praktisk med pulver istedenfor vanlig måltid.

En ernæringsfysiolog jeg har hørt på sier man skal ha svingninger i proteiner - akkurat som man IKKE skal ha svingninger i blodsukker. Dvs. det bør helst gå noen timer mellom hver gang man inntar proteiner. Feks. da før trening så bør det helst ha gått 4 timer - så kan man innta proteiner 30 min før trening eller evnt. rett etter. Er dette noe du er enig i ?

Hvordan er ditt syn på inntak av karbohydrater ? Tenker da på litt mer utholdenhetsidrett som sykling hvor man da gjerne er ute i noen timer hver gang. Hvordan bør man innta proteiner/karbohydrater da og i hvilke mengder ?

Spiser man typiske proteinbarer inneholder jo også de karbohydrater og det er kanskje nok ? Energibarer inneholder jo veldig mye sukker.

Mitt ståsted er at jeg vil kvitte meg med vekt - da helst fett og gjerne bygge mye muskler - men ønsker også å prestere på sykkel (bare mosjonsnivå men dog ...). Skal også trene styrke ved siden av sykkeltrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukre protein delight og det er jaggu godt! Har ikke smakt maken. Har prøvd skogsbær og sjokolade, og syns skogsbær var klart best.

Måtte kjøpe en annen type til nød og sliter med å få den ned - det smaker blæh, så jeg skal kjøpe mer av delilghten gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Whey Tech med sjokoladesmak fra Proteinfabrikken.

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/loginV...6&plid=1806

Det er i grunnen blant de dyrere, men det jeg synes er best på smak. Tror ikke jeg synes det var noe godt i starten, men nå synes jeg det er godt og kan ta en shake i stedet for snop ;)

Har regnet ut hvor mye jeg skal ta, men dette begynner å bli en stund siden, så nå husker jeg ikke helt. Bruker i alle fall en måleskje i 2 dl. skummet melk 3 ganger om dagen. Har prøvd med vann, men det takler jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Foretrekker også Protein Delight. Det er litt dyrt, men så bruker jeg det ikke akkurat hver dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trude.lutt
Foretrekker også Protein Delight. Det er litt dyrt, men så bruker jeg det ikke akkurat hver dag heller.

Hvor kjøper dere Protein Delight?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten det heter protein delite - hvis ikke vi snakker om 2 forskjellige produkter da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her ble det noen spm. Jeg skal prøve å få med alle ;)

Hvilke er dine favoritter - tenker da kun på smaken ?

I og med at jeg selger mitt eget merke med proteinpulver, så er vel kanskje ikke jeg den beste til å prate om favorittsmak :) Se reklamebanner for X-life til høyre for forumet her.

Skal 2 toppede skjeer med 2,5 dl vann være nok til å erstatte et måltid ? Jeg trener ofte rett etter jobb og da kan da være praktisk med pulver istedenfor vanlig måltid.

Det erstatter ikke ett komplett måltid med proteiner, karbohydrater og fett nei, men til bruk etter trening høres det ok ut. Det viktigste å få i seg etter trening er først og fremst proteiner.

En ernæringsfysiolog jeg har hørt på sier man skal ha svingninger i proteiner - akkurat som man IKKE skal ha svingninger i blodsukker. Dvs. det bør helst gå noen timer mellom hver gang man inntar proteiner. Feks. da før trening så bør det helst ha gått 4 timer - så kan man innta proteiner 30 min før trening eller evnt. rett etter. Er dette noe du er enig i ?

En del nyere studier viser at det kan være en fordel å dele opp måltidene i større og færre måltider, på tvers av hva som har vært "riktig" de siste årene. Det er tegn på at netto proteinsyntese er høyere dersom man lar det være markerte opphold mellom hvert måltid. Foreløpig finnes det ingen fasit på hverken det ene eller det andre. Mye av dette vil være individuelt og. Noen føler seg og fungerer bedre med høy måltidsfrekvens, andre ikke.

Hvordan er ditt syn på inntak av karbohydrater ? Tenker da på litt mer utholdenhetsidrett som sykling hvor man da gjerne er ute i noen timer hver gang. Hvordan bør man innta proteiner/karbohydrater da og i hvilke mengder ?

Spiser man typiske proteinbarer inneholder jo også de karbohydrater og det er kanskje nok ? Energibarer inneholder jo veldig mye sukker.

Det kommer helt an på varighet og intensitet på syklingen. Generelt sett bør man ha i seg karbohydrater med lav GI , sammen med noe solid proteinmat (fisk,kjøtt, fugl, melkeprodukter) for langvarig energi før trening. Underveis i treningen anbefaler jeg en isotonisk drikk med ca 10 gram protein. 30 gram karbohydrater per 5dl. vann for best prestasjonsevne.

Mengde kommer helt an på målsetningen med sykkelturen - er det økt kondisjon eller fettforbrenning som er målet f.eks?

Energibarer inneholder stort sett mest sukker, fett og noe proteiner. Proteinbarer er ett bedre alternativ da, med bedre fordeling av protein,karbo og fett.

Mitt ståsted er at jeg vil kvitte meg med vekt - da helst fett og gjerne bygge mye muskler - men ønsker også å prestere på sykkel (bare mosjonsnivå men dog ...). Skal også trene styrke ved siden av sykkeltrening.

Da bør du konsentrere karbohydratinntaket i løpet av dagen til rundt treningsøkta for å ha mest mulig energi til den, og fordele proteiner og fett + noe karbo til de resterende måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten det heter protein delite - hvis ikke vi snakker om 2 forskjellige produkter da

Du har rett - det heter "delite"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-life - takk for bra svar !

Ganske interessant område dette her - hva man skal spise og når. Man får jo ganske forskjellige svar alt etter hvem man spør.

Jeg har vel vært ganske skeptisk til å kutte karbiser - men er ganske på glid nå .... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte dette en stund, da tok jeg det etter jeg hadde trent, og ikke mer enn det.

Men jeg slutta, kjøpte med vanilje smak og det var så ekkelt at jeg holdt på å kaste opp :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Hva med oss stakkars laktoseintolerante? Finnes det i det hele tatt noen gode alternativer (som det er vits i å ta) som ikke får magen til å vri seg i smerte? Jeg tåler ikke mysebaserte produkter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss stakkars laktoseintolerante? Finnes det i det hele tatt noen gode alternativer (som det er vits i å ta) som ikke får magen til å vri seg i smerte? Jeg tåler ikke mysebaserte produkter i det hele tatt.

Du får myseprotein og melkeproteinisolat, hvor de beste pulverene er frie for laktose. Du har mest sannsynlig drukket mysekonsentrat, og da er laktose tilstedet dessverre.

Hvis ikke har du erteprotein, eggeprotein og soyaprotein som også fungerer fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Morgan le Fay

Så myseisolat kan jeg tåle? Hmm, det hørtes interessant ut. De siste pulverne jeg har hatt, har vært Whey Tech fra Proteinfabrikken og et annet mysebasert pulver jeg har glemt navnet på.

Nå må jeg legge til at jeg ikke er ekstremt laktoseintolerant, dvs. at det er mest snakk om kvalme og oppblåsthet.

Endret av Morgan le Fay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så myseisolat kan jeg tåle? Hmm, det hørtes interessant ut. De siste pulverne jeg har hatt, har vært Whey Tech fra Proteinfabrikken og et annet mysebasert pulver jeg har glemt navnet på.

Nå må jeg legge til at jeg ikke er ekstremt laktoseintolerant, dvs. at det er mest snakk om kvalme og oppblåsthet.

Whey tech inneholder laktose , da 80% av innholdet er fra myseproteinkonsentrat.

Whey tech

Ingredienser: PF Pro proteinmiks (myseproteinkonsentrat 80 % som besørger tilførsel av di-, tri- og oligopeptider, immunglobuliner og glykomakropeptider, Melkeprotein Isolat 10 %, myse Protein Isolat 10 %, hydrolysert myseprotein 1 %), aroma (5 % kakao), fortykningsmiddel (guarkjernemel), aroma (vanilin, etyl vanilin), emulgator (soyalecitin), Aminogen® (naturlig protein spesifikk enzym), søtstoff (acesulfam-k), søtstoff (sucralose). Inneholder søtstoff.

Du tåler nok mest sannsynlig ett bra mysekonsentrat, men garantert myseisolat :) Rent melkeproteinisolat går også fint!

Endret av X-life
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...